Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
17-05-07, 22:21 #1
operasjon når man har hyotyrose
Er det noen som har erfaringer med å bli operert når man har hypotyrose? Da tenker jeg på en hvilken som helst operasjon altså og ikke fjerning av kjertelen.
Lurer på om det tok ekstra lang tid å komme seg etc. Jeg skal opereres i sommer så jeg lurer litt. Tar gjerne i mot tips. Vanligvis er jeg sprek etter operasjoner, men nå har jeg jo fått denne forb...sykdommen så da er det kanskje annerledes.
-
18-05-07, 09:30 #2
Jeg fjernet en cyste på eggstokken tidligere i vår, jeg har hypotyreose men er ganske frisk nå. Tror ikke jeg brukte lenger tid på å komme meg enn andre. Hvis du er veldig syk og sliten kan det kanskje stille seg annerledes. Men jeg tror ikke sårene gror saktere akkurat.. Det er jo det som er hovedsaken etter en operasjon, at sårene får grodd skikkelig, og det tar tid. Merker jeg har dårligere kondis fordi jeg ikke fikk bevega meg så mye en periode. Men det vil nok de helt friske oppleve også. Hva slags operasjon er det?
-
18-05-07, 11:27 #3
hei, jeg oppererte når jeg hadde hypertyreose, og det gikk fint.
det eneste de var litt bekymret for å gi narkose, men det gikk helt greit.
tok lenger tid før jeg kom meg igjen, og da mener jeg ikke sårene etter opr.
men jeg fikk mer symptomer fra hypertyreosen, som hodepine, hjertebank,svetting,og skjelving.
etter det jeg har forstått fra hva nora skriver, så forandrer blodprøve verdiene på seg etter sykdom,skade, og opperasjonHyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.
-
18-05-07, 15:23 #4
Sikkert hos noen, men ikke hos alle. Jeg hadde ikke noen slike problemer.
-
18-05-07, 18:54 #5
-
18-05-07, 19:43 #6
Kjære cat - du trengte ikke fortelle det. Men når det er sagt, så kan jeg fortelle at jeg har jeg en litt "fjern" venninne med hypothyreose, og som har tatt slik operasjon. Det grodde fint. Hun kom seg også fint igjen etterpå.
Opprinnelig skrevet av cat
Ønkser deg lykke til!
Kan jeg få henge meg på? Sitter her med et 5 dagers "gammelt" ribbensbrudd i ryggen og lurer på når dette vil gro? Tror jeg er veldig hypo for tiden og lurer på om det gror sakte...Det er vondt..• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
18-05-07, 21:56 #7
Stakkars deg Yvette
ribbeinsbrudd er veldig vont. Du har vel smertestillende? Det tar flere uker før et brudd gror. Vanlig å være gipset i 6 uker elller noe sånt, men det går jo ikke med ribbena da.
God bedring til deg.
-
19-05-07, 08:15 #8
Takk Cat
Jeg lurte bare - som deg - på om det tar lenger tid enn normalt å bli leget.
(Men ellers er det vondt ja. Iflg legen er det viktig med smertestillende for å puste riktig. Ellers er det visst nok fare for lungebetennelse...fordi man pga smertene bare puster bare med brystet...slik forstod jeg det...)
Tar det lenger tid å bli leget av slikt som brudd og operasjoner for oss med hypothyreose?? Noen som vet?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-05-07, 09:35 #9
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Danmark
- Meldinger
- 20
operasjon når man har hyotyrose
Hej Yvette
Jeg mener at hvis stofskiftet er "velreguleret" (ligger inden for normalområdet-får eltroxin nok til at stofskiftet ligger i normalområdet) burde operasjonen hele på normal tid. Min endo fortalte mig at en af årsagerne til at TSH skal ligge i det lave område (TSH ml. 0,5 og 1) er at sikre at der er nok T4 til at danne det aktive T3. T4 lagres (gemmes). Det bliver omdannet efter behov til T3 hovedsaglig i lever og nyre. Efter en operasjon er der et lidt større behov for T3 da kroppen bruger lidt mere energi til at hele sine sår. Hvis man har for lidt lagret T4 vil processen gå langsommere og man restituerer langsommere.
I en normal skjoldbruskkirtel dannes der ca 10 % af det aktive T3 direkte i kirtlen - og resten af T3 omdannes fra T4 i lever og nyre. Ved en ikkefungerende kirtel skal alt T3 omdannes fra T4 i lever og nyre, derfor skal TSH ligge i den lave ende (for at sikre at der dannes nok T3)
Håber ikke det var alt for rodet.
KH Kerstin
Hilsen Kerstin
Hashimoto thyreoditis.
Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
Anti-TPO 3600
-
20-05-07, 14:15 #10
Hvis man er undersosert kan opptaket av vitaminer og mineraler være nedsatt pga lokal ødem i tarmen , og det kan være at man tilheler litt langsommere. Men jeg kan ikke huske at det har vært mange diskusjoner på nettet om dette.
Dannelsen avproteiner og stoffer i cellene er nedsatt hvis man faktisk er hypo.
Hvis man er hypo uten behandling vil man trenge mindre narkose. (Metabolismen er langsopmmere)
Lignende tråder
-
Kan de kreve operasjon?
Av Sonja Midtlien i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 9Siste melding: 03-03-08, 18:30 -
Operasjon - hvor?
Av jane i forumet Graves sykdomSvar: 10Siste melding: 08-09-07, 00:09 -
dagen før operasjon
Av Tone i forumet Høyt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 14-10-05, 23:07 -
Operasjon
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 8Siste melding: 04-04-05, 20:59
Svar med sitat
Bokmerker