Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
11-05-07, 15:16 #1
Hvor høyt/lavt jodnivå skal man ha...
Hei igjen... :-)
Jeg var innom legen for å hente sykmelding her om dagen og ba om å få skrevet ned resultatet av døgn-urinprøven jeg leverte for noen uker tilbake. Det var så hektisk på forkontoret den dagen så jeg fikk ikke spurt om hva det betydde, så skal ta det med legen neste gang.
Men er det noen som vet hva "normalt" jod-nivå i kroppen bør være?
På lappen jeg fikk står det at mitt er 0.8 og hadde en stjerne bak seg, så jeg regner med det var et eller annet med det resultatet?
Referanseverdien var >0.8..... Jeg spurte hun som satt i luka og hun sa at det helst skal være over 0.8 altså....
Vil det si at jeg har lavt? Eller kommer legen bare til å si at det ligger innenfor og ikke har noe å si om jeg er i grenseland... Det er jo uansett det svaret jeg har fått på alle mine andre stoffskifteprøver, så... Vant til dette nå!! :-DFjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
13-05-07, 15:44 #2
samme her. jeg hadde også jodverdi akkuratt på grensen
det jeg fikk vite var at jeg burde spise mer mat med Jod i, Torsk og sånn... ikke fet fisk aldså, men mager sjøfisk.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
13-05-07, 17:20 #3
Takk for svar!
Hm. Ja, da får vel jeg sikkert samme beskjed?
Blir spennende å høre hva han sier... Har vikarlege for tida. Fastlegen er sykmeldt. Ikke at det gjør no... ;-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
26-06-11, 06:10 #4
Sv: Jod-forvirring
Hej Sharon og tak for at du finder energi til at melde tilbage. Du er en knag!

Jeg mener, at du er heldig. Du fik dit jod-status målt i Belgien, hvor der opereres med mere nuancerede værdier end hos os.
F.eks. i Norge er udskillelsen af jod i døgnurin på over > 0,8 μmol/døgn anset for fint og indikerende, at resultatet skulle angiveligt bekræfte, at patienten ikke lider af jodmangel.
> 0,8 μmol/døgn svarer til > 79 mcg/µg/liter pr døgn, hvorimod i Danmark tyder alt under 100 mcg/µg/liter/døgn på jodmangel. Den belgiske grænse for jodmangel ligger nærmest dobbelt så højt end hos os: 100-199 μg/L og man kan først (med sikkerhed) udelukke jodmangel når udskillelsen af jod ligger over 199 µg/mcg, ser det ud til...
Jeg mener selv, at vores skandinaviske "grænse" for jodmangel ligger alt for lavt. Desuden selv et resultat af målingen > 0,8 μmol/døgn er så vilkårligt, at det tangerer til upålidelighed og vildledning.
Der findes en metode, lægerne har brugt til at påvise jodmangel i gamle dage, før fancy laboratiorietests var opfundet. Denne metode er pålidelig og kan benyttes både til at påvise jodmangel og - til at "måle" jodmætningens grad undervejs i behandlingen af jodmangel. Metoden kan benyttes af alle ved køkkenbord og jeg vil poste anvisningen her på forummet senere i dag eller i morgen.
Ja, det er spændende, men skulle dine antistoffer øges efter at du er begyndt på tilskud af jod - opgiv ikke endnu. Jodmangel er jodmangel og hvis Lugol's viser sig at hæve antistoffer, prøv at skifte til "Nascent Iodine". Den kan købes bl.a. i UK her og er beskrevet flere steder med referencer til "jod-lægen", David Brownstein, der har skrevet bogen Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It.Sist endret av Admin; 22-12-18 kl 14:01 Begrunnelse: Link korrigeret
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hvor høyt er høyt?
Av pandalakris i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 10-01-08, 20:30 -
Hva skal være høyt i prøvesvar?
Av anitab i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 14-08-07, 11:12 -
jeg skal gå litt ned i dosering,hvor mye er lurt å minke???
Av sørlandet i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 19-08-06, 08:46 -
Hvor mye skal prøvene ligge på for at stoffskifte er ok??
Av linnmathea i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 24-05-06, 18:53 -
Hvor er dere med høyt stoffskifte?
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-04-06, 13:38
Svar med sitat

Bokmerker