Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
Og joda, jeg har lest masser om lavkarbo etterhvert, jeg også, selv om Har ikke han Fedon Lindberg eller hva han heter, stått fram mange ganger og sagt at han er blitt feil-sitert så mange ganger fordi han aldri har sagt at vi skal slutte å spise brød og poteter, men at vi spiser for mye av det, og bør redusere på det?

I boken: "Naturlig slank med kost i balanse", skriver Fedon A. Lindberg: "

Uheldige raske karbohydrater. Disse matvarene fører til rask blodsukkerstigning og stimulerer bukspyttkjertelen kraftig så den produserer mye insulin. Hvis du ofte, eller i store mengder spiser mat som inneholder raske karbohydrater, vil bukspyttkjertelen konstant produsere insulin og skille det ut til blodet for å takle det høye blodsukkeret. Dette kan utmatte bukspyttkjertelen, og føre til alle helseproblemer forbundet med høyt insulin og insulinresistens.

Dessverre er disse matvarene ofte blant favorittene for mange av oss. Ved å redusere inntaket, og ved å kombinere dem med riktig mengde protein og umettet fett samt kostfiber, kan vi minske deres uheldige effekt på helsen vår." (side 20).

" Eksempler på uheldige karbohydrater: potet, kokt gulrot, banan, fint brød og sukker. Eksempler på gunstige karbohydrater: dampet brokkoli, spinat, blomkål, løk, sopp, grønn salat, tomater, linser, kikerter og bønner". (side 23).

Når det gjelder brød, anbefaler han at vi spiser brød med meget grovt mel. Ja, det med kosten er ikke enkelt! Vi må bare prøve å gjøre så godt vi kan........................................ Det er all right å lese om kosthold, få mer kunnskap, selv om vi ikke umiddelbart kan omsette teorien til praksis. For meg kommer det "sigende", først kuttet jeg sukker, så begynte jeg å bare spise grovt fiberknekkebrød, osv. Gradvis overgang. I mellomtiden ruller kiloene på :(