Side 3 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 111
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Sovjetunionen
    Meldinger
    29

Standard Søvn og slik (nok en gang)

Jeg mener å ha lest før her at folk ikke sovner før sent ut på natten. Er det et lavt stoffskifte fenomen? Jeg har tenkt på å bli sjekket for slik forsinket søvnfasesyndrom, men jeg vet ikke helt. De gangene jeg har gått på en mer riktig dose har leggetidspunkt gått mer og mer i normal retning. En periode jeg følte meg virkelig bra klarte jeg til og med å legge meg 12 om natten. Det er jo nesten sensasjonelt.

Er så lei av å høre om at hvis man står tidlig opp så føler man seg trøtt på kvelden også og kan dermed legge seg tidligere. Tullprat! Jeg går da trøtt og utafor hele dagen og kvikner til om kvelden. Om og om igjen prøver jeg å forklare folk om hvordan jeg føler meg og hvordan ting henger sammen med meg. Hvordan jeg har forlatt en normal væremåte for vanlige folk for mange år siden. Det går bare ikke inn. Jeg kan jo bare ta en sovepille. Ja, da virker de enten ikke, eller så våkner jeg opp midt på natten.

Så er greia at jeg jobber skift. Det er jo så maksimalt ugunstig. Det er deilig med kveldsjobbing og å komme hjem i 12-01 tiden. Dagjobbing kan være greit, mens å jobbe på morgenen er en katastrofe så og si hver gang. Jeg prøvde i går og legge meg 01 for å komme meg opp 05. 4 timer søvn var nå greit nok. Jeg ble liggende en time. Så en time med TV også la jeg meg igjen etter 03. Så får jeg sove, og jeg våkner opp 20 minutter for sent. Blytung i hodet, svett og med fuglereirfrisyre. Utover dagen føler jeg meg mer og mer elendig. Psyken går i bunn og jeg blir irritert, aggressiv og likegyldig til det meste. Så når man kommer hjem skal man da altså sove en times middag som maks i følge ekspertene. Er jo helt ubrukelig det. Man våkner opp og sliter med å komme seg opp. Man føler seg stort sett like aggressiv og utafor og alt føles meningsløst. Først etter 3-4 timer søvn midt på dagen kvikner jeg til.

Kjenner noen seg igjen i søvnmønsteret. Eller er det bare å få påvist forsinket søvnfasesyndrom og gå i gang med lysbehandling (nå om sommeren?!) og melatonin? Jeg tror mest det er stoffskiftet, men å få folk til å forstå det? Man kan glemme det. Finnes det en sjanse for at en lege kan forstå hvor ødeleggende det er å gå på jobb for meg og at jeg kan få sykemelding? Jeg tror ikke et øyeblikk på det. Da blir det snakk om hvorfor jeg ligger våken og tenker så mye om natten, og hva jeg må gjøre for å få sove. Pluss å få kontroll over depresjonen min. Som de så beleilig tillegger meg. I alle tilfelle får jeg prøve på det, og om det ikke går får jeg finne en annen måte og grunn for å sykemeldes.

Tror jeg dropper parantes i tittel neste gang
    It's nice to be important, but it is more important to be nice! (eller et eler annet slikt)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har også slitt mye med søvnen på grunn av stoffskiftet. Spesielt når det har vært for lavt. Det var slik at jeg var kjempetrett, men sove det fikk jeg ikke.

1 times middagshvil det holder ikke for meg i alle fall. Jeg trenger 3 timer jeg. Forsove meg gjør jeg også både titt og ofte.

Dersom du trenger sykemelding syns jeg at du skal få det. Det er ikke noe å vinne på å tvinge seg til å jobbe når man absolutt ikke er i form det har i alle fall jeg lært, men lett er det ikke.

God bedring til deg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg er ganske lik. Sover best om dagen og er trett helt til sent sent om kvelden. Har vært sånn i mange år nå.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

chino ;)

Kjenner meg igjen i absolutt det meste du skriver. Helt håpløs søvn og har forsinket søvnfasesyndrom. Men hvorfor? Dessuten har de jo ingen hjelp for det, evt lys og Melatonin, men de er jo ikke interessert i underliggende årsaker, slik som stoffskiftet. Så det er nok stoffskiftet, eller en eller annen annen hormonubalanse som har skylden.

Det er bare noe som er så rart med meg....
    En gang skulle jeg til USA. Måtte da få sovepiller av legen, for der var jeg i alle fall avhengig av å få sove, måtte jo være i stand til å ordne opp i ting og tang og kjøre bil m.m. Sovepillene, neida, de virket jo selvsagt ikke. Var rimelig fortvilet. Men det rare var at der fungerte døgnrytmen min helt fint - uten hjelpemidler. Merkelig, merkelig. Florida jeg var i, om vinteren. Akkurat passe temperatur for meg. Og de skrudde av lyset kl. 18.00, vet ikke om det hadde noe å si. Mitt søvnfasesyndrom blir verre og verre utover vinteren og våren, akkurat som resten av formen min, og bedres så litt og litt utover sensommeren og høsten - men det er jo likevel så unormalt som det går an å få blitt. Trøst deg med at de har funnet ut av at A-mennesker lider av en genfeil ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Trøst deg med at de har funnet ut av at A-mennesker lider av en genfeil ;)
    Så greit å vite at jeg endelig er kurert for min genfeil

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    14

Standard Søvn og stoffskifte

Ser det er mange som sliter med å sove for mye. Med meg er det omvendt. Har ikke sovet en eneste hel natt på 1 år eller mer. Enten får jeg ikke sove og ligger og vrir meg hele natten, eller jeg kan sovne og våkner etter noen få timer. Omtrent 3 30 hver natt. Ser ut til at kroppen er innstilt på å våkne da. Har gått på innsovningsmiddel siden desember og føler at det bare er en ond sirkel, våkner allikevel på samme tid, men da sovner jeg jo som regel. Men noen ganger er det allikevel så ille at jeg ikke sovner på en dose innsovning pluss vival engang. Det surrer og går i hodet hele tiden og kroppen klarer ikke å slappe av. Om morgenen klarer jeg nesten ikke komme meg ut av senga for jeg er såååå sliten!!! Jeg er nå fullstendig desperat etter søvn og tar i mot alt som er av tips. Har hatt varierende søvntrøbbel i mange år, men aldri så ille som nå. Går som en zombie hele dagen og er så trøtt så trøtt, men sovne? Nei...
    Har prøvd antihistaminer, homøopatmidler og helsekost og diagnosen er lavt stoffskifte.
    Hilsen Liz på desperat jakt etter søvnen

Gjest

Standard

Hei Liz.. Det er ofte at sovepiller kan virke i motsett retning, noke som kan vere individuelt frå person til person! Alle sentralstimulerande middel virkar individuelt, og kan gjere ein "trøytt" person endå meir trøytt! Det eg kan anbele for søvnen sin del er å kutte ut alt av sovemiddel, og gå lange turar el.l.om kvelden (1/2 time -2 timar annankvar dag) til kroppen lærer å stresse ned og slappe av. Ellers har bananer ein lett søvndyssande/avslappande effekt, så du kan jo prøve å ete 2 bananer kvar kveld før du legg deg.

-DCS-

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Fiskesuppe skal virke søvndyssende. Ellers ser jeg at du har prøvd mye har du prøvd alternativ medisin som fotsoneterapi eller akupunktur?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei Liz

Har du prøvd Melatonin?

Hvis du søker på Melatonin i søkefunksjonen over her så får du masse treff. Vi har diskutert det i mange linker/temaer. Du er ikke alene om ikke å få sove...og det er helt pyton! Kanskje er Melatonin løsningen for deg....?

Håper du får hjelp! Jeg forstår deg "inn til margen"!!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Kjenner meg godt igjen her, ja! Har ikke sovet en hel natt gjennom på mange år! (og mange med lavt stoffskifte sier de sover og sover.. :( )

Sovemedisin hjelper ikke meg noe særlig heller, og jeg er litt redd for å bli avhengig. Men Valerina Forte (helsekost) har gjort at jeg sover mye bedre enn før (må ta ca fire av dem). Likevel blir det ikke nok søvn - ca 5-6 timer pr. natt.

Side 3 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. THS-verdier og sliter med søvn
    Av Lotta i forumet TSH
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-08, 18:37
  2. Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 02-10-07, 00:51
  3. Søvn ?
    Av Lilja i forumet Søvn