Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: For høy kalsium
-
16-04-07, 21:49 #1
For høy kalsium
Sorry, jeg har visst så mye å fare med...
Men nå har jeg nettopp fått vite at en i slekta har for høy kalsium-verdi. Er dette som heter kalsium-stoffskiftet og som går på parathyroidea?
Unnskyld, har så liten greie på dette, men jeg har jo lest littegrann om det tidligere... tror jeg...
Vedkommende har tidligere hatt en episode med veldig høyt stoffskifte og så høy kalsium-verdi at det kunne være fare for livet (hvis jeg har fått det riktig med meg). Dengang fikk vedkommende medisin mot ormebitt for å få dette ned!?! !!!
Og den forrige gangen ble det antakeligvis så høyt pga litium. Vedkommende går ikke på litium nå.
Så vet noen hva dette kan skyldes?
Hvilke prøver bør tas?
Vedkommende sa at legen hadde nå tatt prøver av et styringshormon (tror jeg det var). Kunne ikke huske hva det het. Kan dette ha vært SHBG? Evt noe annet?
Veldig takknemlig for alle innspill.... ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
17-04-07, 12:41 #2
Hei Stina
Jeg tror det har med kalsiumstoffskiftet og parathyroidea-kjertlene å gjøre. Her er en adresse til det som står om parathyroidea-kjertlene på Meretes side.
http://home.online.no/~meretlun/hypotyreose.htm
Her står det om kalsium: http://www.legehandboka.no der det også står om litium som du nevnte. Der kan du jo lese om calcitonin også.
Jeg har som du skjønner ikke mest greie på dette, men jeg tror legestanden tar dette alvorligere enn hypotyreose. Jeg har en datter som måtte fjerne to paratyreoidea-kjertler pga høye verdier. Det ble tatt veldig alvorlig med sjekking av nyrer og binyrer samt biopsi av skjoldbruskkjertel. Disse biopsiene skyldtes at de trodde det var svulst i kjertelen hvis jeg husker riktig.
Jo, nå husker jeg det. Dette var to ting som gikk parallellt. Ved undersøkelse av paratyreoidea-kjertlene fant de skygger på skjoldbruskkjertelen også som de undersøkte. Slik var det.
fra Lie
-
17-04-07, 13:16 #3
Styringshormonet var antakelig PTH (parathyreoideahormon).
-
18-04-07, 01:36 #4
Takk, takk, takk - Lie og kris
Lie, håper det går bra med din datter ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
18-04-07, 07:54 #5
Takk Stina, det gjør det
Det var ikke noe galt med skjoldbruskkjertelen. Det fant de ut under operasjonen da de tok prøver da. Det eneste dette medførte var at arret ble en del større enn det ville gjort hvis hun "bare" skulle fjernet biskjoldbruskkjertlene (13 cm tror jeg det var).
Men det er jo bare en bagatell når det ikke var noe ondartet.
Kalkstoffskiftet rettet seg etter operasjonen og prøvene er normale nå.
En fin dag til dere allle
her spruter sola i bakken (som en eller annen sa her på forumet)
fra Lie
-
18-04-07, 22:33 #6
Godt å høre, Lie ;)
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Kalsium i mat. Forslag??
Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 8Siste melding: 17-04-08, 22:27 -
Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 2Siste melding: 17-07-07, 21:22 -
Noen som har hatt forhøyet kalsium?
Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 5Siste melding: 18-10-06, 16:03
Svar med sitat
Bokmerker