Kjære vene.

Levaxin er enda farligere enn jeg trodde. Og de med hypotyreose ser ut til være en utsatt gruppe i seg selv overfor legemiddelet, i tillegg til de med hjerteproblemer.

3. Kan hypotyrose gi dilatert kardiomyopati?
Myokardvevet er rikt med tyroidhormonreseptorer. Dermed kan betydelige forandringer skje i det kardiovaskulære systemet ved hypotyrose (HT). Lavt nivå av tyroidea-hormoner kan endre kardiale muskelfunksjonen via redusert aktivitet av flere enzymer som er involvert i regulering av kalsiumkonsentrasjon og kontraktile proteiner i myocytter. HT reduserer hjertets kontraktilitet, cardiac output, hjertefrekvens og kompliance i venstre ventrikkel som igjen resulterer i økt perifer motstand , blodtrykk og relaksasjonstid (4). Dilatert kardiomyopati har vært assosiert med lav tyroideafunksjon, spesielt ubehandlet subklinisk hypotyrose hos eutyroide pasienter (4). Et par ferske studier viser at behandling med levotyroksin kan reversere disse forandringene og forbedre hjertefunksjonen (4,5). Forverring av myokardial ischemi, hjerteinfarkt og plutselig død er velkjente komplikasjoner ved hypotyrose selv ved bruk av så lave doser som 25 mikrogr. av tyroksin daglig (6).
http://www.arnett.no/relisweb/Utredning ... s=3&S=3562

Om jeg ikke husker feil, så sa nora noe engang som kan bekrefte det lille jeg forstår av denne medisinske sjargong-suppa: at hjertet kan bli svakt av lavt stoffskifte - det slår vel ikke så ofte og en muskel som ikke blir brukt så mye, blir jo svakere. Jeg har jo hatt puls i 60 de gangene jeg har tatt den selv, og jeg har ikke trent noe som helst før jeg ble 40 år, så det er ikke fordi jeg var godt trent.

Så jo lengre man har gått med lavt stoffskifte, og jo svakere hjertemuskelen er blitt, jo lavere dose må man nok begynne på.

Men hva betyr dilatert kardiomyopati?
Dilatert, betyr ikke det utvidet? Og kardio - det har vel med hjertet å gjøre? Myopati, hva var nå det igjen?

Men jeg må bare få sagt dette mens jeg husker det: F.eks. vektnedgang ved overdosering - det går først og fremst av muskelvevet. Altså må jo dette også være meget farlig for hjertet. Jeg husker ikke hvor jeg leste dette, så jeg kan dessverre ikke dokumentere dette nå.