har også fått målt forhøyet kortisol i det siste...det ligger på rundt 700.

Etter det jeg har forstått av legen så kan stoffskifteprøvene bli for lave ved høyt og kronisk stress , enten det skyldes psykisk eller fysisk. For min del ble kortisol enda høyere etter flere uker på 50 mikrogram levaxin enn på 25 mikrogram, samtidig som T4, T3 og TSH ble enda lavere.

Jeg bekymret meg også for dette med binyrebarkproblemer, men ved høyt kortisol som du har kan vel ikke dette innebære sliten binyrebark?? den fungerer jo som bare det, men kanskje på lang lang sikt vil den bli utslitt...kanskje??!!

Min lege sa også at stoffskiftesystemet og binyrebarksystemet holdt hverandre i en slags likevekt....noe i retningen av at man ikke kunne ha høyt nivå av stresshormoner i kroppen(blant annet kortisol) og samtidig høye nivåer av thyroksinhormoner (T4 og T3),..... derfor vil kroppen justere ned stoffskifteverdiene som følge av stressbelastningen??? thyroksin T4 og T3 er jo også en form for stresshormoner. Men dette er kanskje mest aktuelt å vurdere i de tilfeller hvor stoffskifteverdiene er i grenseland og man er usikker på hva som egentlig er årsaken til symptomene på lavt stoffskifte. At man har lavt stoffskifte er greit nok, men hva er årsaken, for det er jo det som må behandles.