Viser søkeresultater 21 til 30 av 51
Tråd: Høy og lav på samme tid
-
29-03-07, 13:48 #21
Takker for svar, Lissa :P !
Jeg har positiv antiTPO og som sagt hadde jeg en liten positiv TRAS tidligere. Da jeg målte den igjen en tid senere, var den under ref-området. Er ikke sikker på hva jeg har nå. Kanskje jeg bør ta en ny test, men selv om den da er positiv, hva hjelper det for? Hva kan jeg ev gjøre med det?
Er det noen der ute som kan hjelpe meg med svar ;)?
Og så lurer jeg på når TRAS er stimulerende og når blokkerende?
-
03-04-07, 19:14 #22
Jeg har Graves sykdom som gir høyt stoffskifte. Har både høy Anti-TPO og TRAS..
Det finnes en del å lese her inne om stimulerende og blokkerende TRAS. Jeg er desverre ingen ekspert på dette.
-
04-04-07, 13:06 #23
Tusen takk for svar, El-Ella ;). Jeg har tatt en titt rundt på forumet, men jeg lurer på noe som jeg ikke klarer finne svar på;
Da jeg fikk konstatert stoffskifteproblemer, hadde jeg Hashimotos og negativ TRAS. Dusten 8) har kommet etter hvert, men jeg håper jo den er borte nå. Da TRASen ble positiv, ble FT3 og FT4 redusert. Det skjedde også ved økning av TRAS. Jeg tolker det som om dette er blokkerende TRAS, altså den gjør stoffskiftet mitt enda lavere. Er jeg helt på jordet, eller....
?
-
05-04-07, 10:50 #24
Jeg har nå fått tilbake boka, og tittet mer rundt på nettet, og der ser ut som at den vanlige prøven som tas, måler begge deler og gjør ingen forkskjell.
Men for pasientene blir det jo himmelvid forskjell, om det er overveiende blokkerende eller stimulerende TRAS.
Hos dem er det forresten noe menigsløst å gå etter TSH ved medisinering alene, man må gå etter ft4 og ft3 og medisinere slik at de er der pasienten har funnet ut det er best.
Tallet er individuelt, og er vanligvis et sted i øvre halvdel av referanseområdet.
Antistoffene kan også ha mye å si for formen, men legene pleier å nekte for det.
Selen senker ofte antistoffene, samt at det er lurt å unngå visse ting som er kjent for å trigge antistoffer, slik som jod, høy TSH, MSG, Aspartam, soya, ting man er allergisk mot, osv. (fra Elaine Moores nettsider og innlegg i forumene)
-
07-04-07, 11:13 #25
Hei Nora og takk for svar.
Hvilken bok snakker du om?
Er du, og gjerne andre også, med på tankegangen min om at jeg ev må ha blokkerende TRAS?
-
07-04-07, 12:12 #26
Jeg har også positiv anti-TPO, og har hatt positiv TRAS en gang jeg testet for det. Jeg har pendlet mellom lavt og høyt siden jeg begynte å ta blodprøver, og blir rett og slett både kjempeforvirret og ufattelig sliten av dette stoffskiftet mitt som spretter opp og ned hele tiden. Det verste er at jeg klarer aldri å kjenne forskjell! Jeg blir jo like utmattet og sliten uansett om jeg er for høy eller for lav - så jeg må bare stole på blodprøvene. :( Det virker heldigvis som dette har blitt mer stabilt etter at jeg nylig har fjernet en infisert tann og sanert amalgam.
Jeg er kjempespent på å se de siste blodprøvene mine.
Ut fra det du beskriver; at T3 og T4 sank parallelt med at TRAS steg, høres det ut som du har blokkerende TRAS, ja - jeg følger deg på den logikken.
-
07-04-07, 14:36 #27
Jeg har også positiv TRAS og TPO, og har følt meg mer hypo enn hyper.
prøvene viser ifølge legene høyt, men jeg ble dårligere av Neo-Mercazole.
Har stusset lenge på dette med høy eller lav jeg også.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
-
07-04-07, 15:21 #28
Ja, jeg er også helt forvirra. Er jeg høy eller lav eller begge deler. Det er skikkelig slitsomt. Men er det ikke symptomer som er typiske for høyt? Hjertebank, fine skjelvinger på hendene.... Jeg har dette, men jeg føler meg også lav, eller gjør jeg det??? Uff a meg....!
Blokkerende TRAS vil si at stoffskiftet blir lavt/lavere, og etter det jeg mener, vil det blir enda lavere ved Hashimotos. Da skjønner jeg ingenting siden jeg både føler meg høy og lav. Kanskje jeg ikke hadde Hashimotos og negativ TRAS da alt begynte. Kanskje jeg egentlig hadde/har Graves med blokkerende TRAS. Da får en jo både høyt og lavt stoffskifte.
Ville en sett det på TSH før medisinering med stoffskiftehomon?
Enige i mitt ressonnement, eller kan det finnes andre forklaringer?
Vet dere om en nyttiggjør seg stoffskiftetilskudd som Armour dårligere dersom en er både høy og lav?
Sandra, hvorfor satte de deg på Neo M? Mente de du hadde stimulerende TRAS, og stemmer det?
Tror veldig mange leger kun tenker "stimulerenede" når de ser en postiv TRAS. Tror faktisk det også gjelder Balderklinikken.....
Som dere skjønner er det en frustrert dame som skriver på lik linje med dere to andre, men det er flott du føler deg bedre, Kris! Det er ihvertfall håp :P !
-
07-04-07, 22:26 #29
Hei igjen.
Det med TRAS har aldri vært noe tema hos legen.
Jeg ble satt på Neo pga TSH.
Det som skjedde var at TSH økte litt, men ingenting skjedde med T-3 eller T-4.
Det der med at enkelte ting er typisk for høyt eller lavt tror jeg faktisk passer på de færreste.
Jeg ble skikkelig utslått av Neo. sluttet etter eget ønske, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre egentlig.
Jeg har hatt for høy østradiol og for lav Cortisol helt fra starten også, men etter å ha tatt en synacentest(eller hva det nå het)sa endokrinologen at alt var ok der??jeg har fortsatt for høy østradiol og for lav Cortisol,men det vil han ikke prate om på en måte.
Jeg er inne i en litt resignert periode nå igjen, føler at JEG må holde øye med prøvene mine, at endoen ikke tar tak i dette fordi han ikke skjønner hva han skal gjøre rett og slett.
Jeg har lest at hvis man går lenge med høy østradiol er man mer utsatt for kreft i livmor og eggstokker.
Det bekymrer meg litt innimellom.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
-
09-04-07, 13:52 #30
Sandra, det er fælt, men det er så få flinke endoer i Norge. Mange av de er kun oppptatt av diabetes. En må følge opp selv. Stå på og ikke gi deg!
Det finnes jo noe annet tilsvarende Neo M. Jeg husker ikke hva det heter, men det gjør kanskje noen andre her? Vet at flere av de som ikke tålte Neo M kunne ha nytte av den.
Håper noen er interesserte i å kommentere dette ;).
Opprinnelig skrevet av Ada
TRAS vil jo ikke være konstant. Den vil bevege seg opp og ned. Dette vil gjøre stoffskiftet hhv lavt/lavere og høyt/høyere når TRAS er blokkerende og omvendt når den er stimulerende.
Nå tror jeg egtl det var noe annet jeg skulle frem til, men jeg har helt glemt hva det var :P ! Kommer ev tilbake med det...
Det viktigste må være å prøve å få ned TRAS. Nora har nevnt noe om hva som kan redusere antistoffene. Det finnes også andre ting. Forslag?
Tenkte spørre legen min neste gang om det hvis jeg husker, da
.
Lignende tråder
-
Samme symptomer hypo og adhd?
Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 04-11-07, 10:17 -
Snakker vi om samme benevnelser når vi nevner verdiene?
Av Dolphin i forumet Normalverdiene?Svar: 9Siste melding: 12-10-06, 15:00
Svar med sitat
Bokmerker