Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
Tråd: Melatonin
Threaded View
-
05-04-07, 14:03 #20
Re: Melatonin
Siden dette er spørsmål stilet direkte til meg, velger jeg å svare på dem.
Jo, her i forumverden er jeg selvfølgelig en like dårlig kilde som Anisa, deg, og alle andre anonyme brukere. Nettopp derfor prøver jeg alltid å vise til kilder som underbygger det jeg skriver. Jeg sier heller ikke at mine kilder er mer eller mindre verdt enn andres.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Jeg forklarer hvorfor jeg reagerer, og jeg understreker at det er MIN oppfatning, nettopp for ikke å påberope meg at jeg har noen endelig, almengyldig fasit på dette. Dersom du oppfatter dette som det mest arrogante i hele denne debatten, må jeg ha uttrykt meg særdeles uklart, beklager det. Det jeg mente med dette avsnittet, var å si at når det gjaldt dette ene punktet (lyspåvirkning kun før innsovning) var det Anisa skrev motstridende til det jeg har lest og tilegnet meg av kunnskap. Siden Anisa ikke har lagt fram noen kilder som underbygger hennes påstander, velger jeg å fortsette å stole på den faglitteraturen jeg har lest - når det gjelder akkurat dette punktet. (Den dokumentasjonen hun viser til, sier at man kan bruke lyspåvirkning både morgen og kveld, og det er noe helt annet.)
Ja, det synes jeg faktisk - og dessuten er det en norskspråklig kilde, som jeg vet at mange ønsker her inne. Den siden jeg linker til, er publisert av Nasjonalt kompetansesenter for søvnforskning, og forskningsmiljøet der regnes som langt framme internasjonalt sett. På samme side kan du finne en liste over disse forskernes publikasjoner, som bare forrige år teller nesten 50 artikler/kapitler i både internasjonalt og nasjonalt velrenommerte tidsskrifter og bøker:
http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/pu ... sjoner.htm
Jeg synes det er veldig trist at det er slik du oppfatter det som har skjedd i denne tråden, og beklager veldig at jeg har skrevet innlegg som kan tolkes på denne måten.
Jeg har aldri sagt at Anisa er "udugelig" - eller ment å overkjøre henne. Jeg har bare påpekt ett lite, men viktig punkt i det hun skriver som i følgende gjeldende søvnforskning kan føre til en forverring i stedet for forbedring av søvnproblemer for noen; nemlig dette med sterk lyspåvirkning rett før sengetid. Det er alt!
At både hun og du av en eller annen grunn overgeneraliserer dette til å gjelde alt Anisa skriver, synes jeg er litt rart, for å være ærlig. (Og at det jeg skriver kan tolkes som personangrep, slik Anisa påstår, må jeg si jeg stiller meg ganske uforstående til...)
Så vil jeg til slutt bare si at grunnen til at jeg dro opp igjen tråden om melatonin var for å prøve å få svar på hvor jeg har "bøyet" fakta, som Anisa påstår i et redigert innlegg langt oppe i tråden som jeg tilfeldigvis oppdaget nå. (Den tilføyelsen synes jeg vel heller kvalifiserte til å kalles personangrep, forøvrig, siden den tillegger meg en personlig egenskap eller vane...) Det å dra opp igjen en del av diskusjonen som burde være utdebattert for lenge siden, slik som dette, var overhodet ikke min intensjon.

Svar med sitat

Bokmerker