Viser søkeresultater 21 til 30 av 48
Tråd: Melatonin
-
27-11-06, 19:41 #21
Ada:
Joda, jeg sover som et barn. Jeg tar de rundt kl 20 om kvelden, og før klokka er 22 så er jeg veldig "trang" i øynene. Det hender jeg sovner på sofaen. Før så gikk jeg våken til kl 01 hver natt.
Har aldri prøved å dele i to, skal prøve i kveld...
Det er ikke noe problem å ta gjennom tollen hvis man har det i bagasjen. Men jeg vet ikke hvordan er det er å sende det, det skulle gå greit siden det ikke står på noen "fy"-liste.
Yvette:
Jeg spiser bare Melatonin Plus. Den linken var bare til info. Jeg har gått på de i 1 år nå og de virker like bra.
Alle leger i norge kan skrive resept på de med et skjema fra Statens Legemiddelverk. Men da bør du si at du har prøvd de og at det funker, det er vist ikke alle det virker like bra på. Og det må skrives ut for et års forbruk om gangen? Det fikk iallefall jeg.
Jeg kan sende noen til dere hvis dere vil prøve. Send adresse på PM.Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
27-11-06, 23:48 #22
Tusen takk for tilbudet.
Opprinnelig skrevet av Trygve
Veldig snilt av deg, men jeg har fått tak i selv. Kanskje Ada vil prøve.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
28-11-06, 13:34 #23
Hei Trygve,
Flott du fremdeles sover som et barn ;).
Kjempesnilt av deg hvis du vil sende noen. Det setter jeg veldig pris på. Sender deg en PM.
-
29-11-06, 10:13 #24
Hvordan virket reduksjonen av melatoninen, Trygve? Regner egentlig med du var på riktig dose siden du sov så godt :P .
En kan ha opptil 10mg faktisk hvis en har ekstreme søvnproblemer.
Kjente du effekten av Melatonin Plus allerede første dagen du tok den eller er det sånn at det tar et par måneder før "ting" setter seg? Tar du den på tom mage?
Jeg har tatt melatonin i et par år og det hjelper ikke det døyt. Lurer kanskje på om jeg tar for liten dose.... Er helt sikker på at jeg produserer for lite serotinin/melatonin ihvertfall....
-
14-12-06, 22:12 #25
Jeg merket noe med en gang. Jeg begynte på 1mg men har bare fått tak i 3mg siden. Men det er greit, jeg vil jo ha mest mulig ut av antioksidant effekten også...
Prøv å senke dosen. Jeg regner med du har prøvd å øke den
Få tak i 1mg tab og del den i to eller tre.
http://www.mwilliamson.com/melatonin.htm
http://www.lef.org/magazine/mag2001/may ... ducts.html
De snakker om at 300mcg er den optimale dosen for søvn...
Her fra en undersøkelse om jetlag og melatonin.
- The lower physiological dose of 0.5 mg was almost as effective as the pharmacological dose of 5.0 mg. Only the hypnotic properties of melatonin, sleep quality and sleep latency, were significantly greater with the 5.0-mg dose.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Citation
Lykke til.Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
05-04-07, 11:57 #26
Melatonin
Du må gjerne stenge tråden om Melatonin Sonja. Du er moderator og i din fulle rett, men - jeg har litt og si.
Hvorfor skriver du slik kris?
Hva med deg?? Er ikke du en like anonym bruker? Hvorfor skal dine kilder være mere verdt??
Opprinnelig skrevet av kris
Du skriver videre:
Du hevder hårdnakket at Anisa villeder.....??? Du tillater deg også å skrive at "ut ifra informasjon som JEG mener og/eller har lest meg til er dirkete feillaktig". DET er det mest arrogante i hele denne debatten! Hvordan kan du skrive slik?? Og er du så skråsikker på at det ikke er du som villeder her?? Hvor er dine sikre kilder?? Jeg ser at du henviser til denne:
http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/di ... ndling.htm
Synes du det er nok - sett i et større perspektiv enn Norge??
Ja så spør jeg: Hvor er disse dine PÃ…LITELIGE kilder kris??
Jeg er fortvilet over at når noen kommer med annen informasjon, så blir de så hårdhendt kjørt over - før vi i det hele tatt har fått prøvd ut hva vedkommende har å tilby.
Takk Anisa for alle linkene. De ligger i Favoritter! Jeg leser og jeg har fullstendig tillit til informasjonen fra deg. Den er troverdig til tusen!! Og jeg tror jeg har flere med meg. SÃ… utrolig synd at folk kaster vrak på det de ikke har kjennskap til, og på den måten også ødelegger for andre.
Takk Anisa for god hjelp vedr Melatonin og annet ifbm søvnproblemer!
Jeg er utrolig lei meg for at noen som bare vil hjelpe blir overkjørt som udugelig. Det er ikke forumet verdig!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
05-04-07, 12:30 #27
Hej Yvette

Jeg vil gerne respektere Sonjas beslutning om at låse den pågældende tråd og vil meget gerne holde her. Med den tilføjelse, at der faktisk VAR henvist til pålidelig kilde, den mand der som første i verden havde forsket i melatonin i en stor skala - Walter Pierpaoli. Se indlæg nr. 9 på side 2 i denne nu låste tråd. Jeg har ingen fornuftig forklaring på hvorfor dette er forblevet ignoreret. Men ellers vil jeg gerne be` om at dette emne ikke forfølges yderligere a.h.t. moderatorens beslutning, jeg er helt tilfreds med.
Med venlig hilsen.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-04-07, 14:03 #28
Re: Melatonin
Siden dette er spørsmål stilet direkte til meg, velger jeg å svare på dem.
Jo, her i forumverden er jeg selvfølgelig en like dårlig kilde som Anisa, deg, og alle andre anonyme brukere. Nettopp derfor prøver jeg alltid å vise til kilder som underbygger det jeg skriver. Jeg sier heller ikke at mine kilder er mer eller mindre verdt enn andres.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Jeg forklarer hvorfor jeg reagerer, og jeg understreker at det er MIN oppfatning, nettopp for ikke å påberope meg at jeg har noen endelig, almengyldig fasit på dette. Dersom du oppfatter dette som det mest arrogante i hele denne debatten, må jeg ha uttrykt meg særdeles uklart, beklager det. Det jeg mente med dette avsnittet, var å si at når det gjaldt dette ene punktet (lyspåvirkning kun før innsovning) var det Anisa skrev motstridende til det jeg har lest og tilegnet meg av kunnskap. Siden Anisa ikke har lagt fram noen kilder som underbygger hennes påstander, velger jeg å fortsette å stole på den faglitteraturen jeg har lest - når det gjelder akkurat dette punktet. (Den dokumentasjonen hun viser til, sier at man kan bruke lyspåvirkning både morgen og kveld, og det er noe helt annet.)
Ja, det synes jeg faktisk - og dessuten er det en norskspråklig kilde, som jeg vet at mange ønsker her inne. Den siden jeg linker til, er publisert av Nasjonalt kompetansesenter for søvnforskning, og forskningsmiljøet der regnes som langt framme internasjonalt sett. På samme side kan du finne en liste over disse forskernes publikasjoner, som bare forrige år teller nesten 50 artikler/kapitler i både internasjonalt og nasjonalt velrenommerte tidsskrifter og bøker:
http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/pu ... sjoner.htm
Jeg synes det er veldig trist at det er slik du oppfatter det som har skjedd i denne tråden, og beklager veldig at jeg har skrevet innlegg som kan tolkes på denne måten.
Jeg har aldri sagt at Anisa er "udugelig" - eller ment å overkjøre henne. Jeg har bare påpekt ett lite, men viktig punkt i det hun skriver som i følgende gjeldende søvnforskning kan føre til en forverring i stedet for forbedring av søvnproblemer for noen; nemlig dette med sterk lyspåvirkning rett før sengetid. Det er alt!
At både hun og du av en eller annen grunn overgeneraliserer dette til å gjelde alt Anisa skriver, synes jeg er litt rart, for å være ærlig. (Og at det jeg skriver kan tolkes som personangrep, slik Anisa påstår, må jeg si jeg stiller meg ganske uforstående til...)
Så vil jeg til slutt bare si at grunnen til at jeg dro opp igjen tråden om melatonin var for å prøve å få svar på hvor jeg har "bøyet" fakta, som Anisa påstår i et redigert innlegg langt oppe i tråden som jeg tilfeldigvis oppdaget nå. (Den tilføyelsen synes jeg vel heller kvalifiserte til å kalles personangrep, forøvrig, siden den tillegger meg en personlig egenskap eller vane...) Det å dra opp igjen en del av diskusjonen som burde være utdebattert for lenge siden, slik som dette, var overhodet ikke min intensjon.
-
05-04-07, 14:27 #29
Kjære, snille kris, Anisa, Yvette og alle andre her inne
Vil bare si at jeg setter veldig, veldig stor pris på alt hva dere deler med oss andre.
Jeg forstår også så veldig godt hvordan der er å være nærtakende, få tatt opp ting i verste mening, få sagt noe galt osv, spesielt når man har så mange ting å slite med selv - noe mange av oss her inne har. Og når vi først har kommet i feil spor, så er det så vanskelig å komme på rett kjøl igjen. (Jeg hentyder her ikke til noen spesiell, men til oss alle på et generelt grunnlag.) Jeg håper bare at vi kan klare å se de gode egenskapene hver og en har herinne. Hvor villige de deler av sin kunnskap, hjelper og trøster.
Og så vil jeg gjerne få lov til å legge ut med å be oppriktig om unnskyldning hvis jeg har såret noen her inne. Det har ikke vært min mening. Og jeg håper og tror heller ikke at andre gjør det med overlegg. Man blir vel heller skuffet og frustrert når man blir mistolket. Så hvis det enda til skorter på overskudd til å takle dette, så baller det vel gjerne på seg - sånn kan det i alle fall ofte være for meg.
Så: UNNSKYLD
Og hjertelig, hjertelig takk til alt hva dere har delt med oss andre. Det har gitt meg håp...."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
05-04-07, 15:11 #30
Den forrige tråden ble stengt fordi den utartet til krangling, og det vil også denne tråden bli dersom dere ikke roer ned tonen. Dere kan godt diskutere temaet, men ikke hent opp igjen "gamle synder" fra den andre tråden. OK?
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
Svar med sitat

Bokmerker