Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Tråd: armen dovner
-
31-03-07, 10:31 #1
armen dovner
jeg har fått et nytt symptom...
venstre armen dovner... den er delvis slapp fra skuldra og ned
ikke helt, men sånn halveis...
noen andre som har opplevd noe lignende? dette kommer og går og er ganske upraktisk og ekkelt :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
31-03-07, 11:04 #2
Joda, dette begynte hos meg for noen år siden. Begynte med at tre fingre dovnet mye på hver hånd. Lillefinger, ringfinger, langfinger. Så vidt jeg husker var det verst på den ene armen.
På det tidspunktet skulle jeg til en indremedisiner som skulle undersøke om jeg hadde Lupus (en da underliggende sykdom som kunne forklare hvorfor jeg fikk alt dette andre). Kan huske at jeg nevnte det for ham og at jeg lurte på om det kunne være nerver som var i klem. Fikk ikke noe svar på det med nerver, men han sa at halssenene mine var som barduner - de er kjempestramme. Så det er vel pga veldig stramme muskler og sener, man får dårlig blodsirkulasjon. Kan ikke huske så godt, men er det dette som heter carpal tunnel syndrom eller noe slikt?
I alle fall så ble det bare verre og verre. Nå dovner hele armen bort hele natta. Det er fryktelig smertefullt. Armene blir helt lammet. Jeg må bevege og bevege veldig forsiktig for å få "liv i lemmet" igjen. Så når jeg slumrer til igjen, så begynner hele elendigheten igjen. Dette har vært veldig ille de siste 3-4 årene, men ikke fullt så ille i vinter, selv om det virkelig begynner å ta seg til nå. Og hva bekjemper jeg det med? Jo, øvelser tilrettelagt av fysioterapeut og manuell terapeut. Haler og drar i tau som hjelper til med å få gang i blodsirkulasjon på de rette plassene.
Grunnen til at det begynner å bli veldig ille nå, er kulde og kald vind over lengre tid, og at jeg er såpass dårlig at jeg maks klarer å få gjort øvelsene en gang i uka for tiden. Bør få gjort dem tre....
Så kom deg avsted til fysioterapeut med treningsrom. Og lykke til!
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
31-03-07, 11:17 #3
hm... strekk og dra øvelser aldså?
får nevne det for legen neste gang jeg er der. takk for tipset
første gangen dette skjedde var jeg på ridetur... hadde værtganske ekkelt om hesten hadde blitt skremt eller litt for ivrig
hadde ikkeklartå holde balansenmedbare en hånd tror jeg
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
31-03-07, 11:44 #4
Skjønner. Føler du også at armen blir lammet?
Ja, strekk og dra. Lange, rolige tak med litt vekt på - og man holder igjen på "tilbakeveien", ikke slippe brått. Men også litt styrketrening. Når jeg bare gjorde styrketrening, så ble problemet verre. Føltes vel som om muskelen trakk seg sammen, men ikke slapp taket igjen. Og i flere år så har det føles som om musklene i armene bare "dirrer" av smerte. Så det er liksom noe som ikke slipper taket. Vet ikke om jeg klarer å beskrive det godt nok, men det da uansett "dra og slipp" - øvelsene som får ting og tang til å "slippe taket", og det kan godt være at det da bare handler om å få blodgjennomstrømning på de plassene hvor det ikke blir dette av seg selv. Så har man tilgang til en velvillig person som kan massere armene litt, så kan det godt være at dette også vil hjelpe en god del.
Og til alle som merker noe slikt så må jeg bare anbefale at dere begynner å få gjort noe med det så fort som mulig, for jeg tror at alle ting blir vanskeligere å få gjort noe med, jo mer det får "satt seg" - altså da blir ting kroniske. Husk f.eks. å alltid strekke ut armmuskler og nakkemuskler etter trening (evt når man er varm i kroppen etter en dusj eller en gåtur). Men altså - det er håp ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
31-03-07, 11:53 #5
skal i første omgang legge det inn i hverdagen. strkking og tøying gjør jeg vanligvis ikke i det hele tatt fordi jeg har så slappe leddbånd... støl er et fremmedord pga dette. jeg får bare belastningskader om jeg prøver å strekke ut etter trening
men jeg kan jo bevege meg på en måte som strekker litt mer... er ikke flink til det tror jeg
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
31-03-07, 11:53 #6
Dette står om karpaltunnelsyndrom, dette kan opereres kjenner noen som er operert, og hun er blitt mye bedre. Mener å huske at karpaltunnelsyndrom var en av sykdomene det sto at folk med stoffskifteproblemer kunne få.
Karpaltunnelsyndrom er betraktet som en tilstand der mekanisk avklemming av medianusnerven eller trykkøkning som følge av
forsnevring (stenose) av karpalkanalen medfører symptomer. Typiske symptomer ved karpaltunnelsyndrom er smerter, parestesier,
nummenhet, svakhet eller klossethet i hånden, tørr hud, hevelse eller fargeforandringer i medianusnervens forsyningsområde (1–4). Smerter om natten og ved belastende stillinger kan utløse symptomer, mens stillingsendring og risting av hånden virker lindrende.
http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2001/2829-31.pdfFikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
31-03-07, 11:56 #7
eh... oversette det der til Norsk?
-
31-03-07, 12:26 #8
Ja, oversette til norsk
Selv om dette er oversatt: stenose - forsnevring, så lurer jeg da på om dette er fysiske forandringer (høres jo sånn ut, "sten...."), så som at jeg f.eks. har muskelknuter på ryggen som er blitt... hva sa de... ikke forkalket men... et eller annet, slik at det ikke blir til muskelvev igjen. Er det slik med dette, er vevet blitt til noe annet enn det opprinnelig var og stenger for blodtilstrømningen? - Eller, er det forandringer vi selv kan gjøre noe med, med f.eks. øvelser. Altså poenget mitt er, behøver vi å opereres, og er det mest gunstig - husk at alle arr danner arrvev som er hardt og kanskje kan gi andre problemer - eller, er det best å gjøre noe med dette med egentrening?
Altså, mener ikke noe bestemt her jeg, bare spør.
Parastesier, betyr ikke det lammelser?
Har vel de fleste symptomene som blir nevnt...
Lissa - på gruppetrimmen hadde vi ei med slappe leddbånd. Gruppetrimlederen = fysioterapeuten min viste da hvordan hun også kunne strekke ut, var visst like viktig for henne som andre. Men jeg vet jo ikke hva jeg snakker om, bare så det er sagt
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
31-03-07, 15:18 #9
He he ja satt å spekulerte på det jeg også i sted, men hadde akutt jernteppe, og å spekulerte på hvordan jeg skulle forklare det, har et klart øyeblikk nå så jeg prøver
Tror det er kanalene som nervetrådene ligger i som er forsnevret/partier som er for trange så nervene blir i klem. Symptomene er nummenhet, stivhet, lammelser, og antageligvis også kramper/rykninger i fingrene, min mamma hadde en del smerter,
Legespråket høres jo så fint ut men forstår jeg det, kopierte bare linken i sted
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
31-03-07, 15:32 #10
Det er vel en fysisk forandring ja i kanalene. Sto også noe om at de trodde det kunne ha noe med feil i hormonelle mekanismer i og med at det var flest kvinner som fikk dette. Jeg har sett karpaltunnelsyndrom under ei symptomliste/liste over sykdomer sett i sammenheng med lavt stoffskifte, mne klarer ikke å finne det igjen. De operer dette under lokalbedøvelse, og så blir man skrevet samme dag, med sykemelding i 4-6 uker, og forbud mot alt fra koppvask til tunge løft.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
Lignende tråder
-
Hender som dovner bort
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-10-07, 19:10
Svar med sitat
Bokmerker