Min opplevelse av angst og depresjon er at jeg kan ha det når ft4 eller ft3 er lav, og det betyr for meg at det er i nedre halvdel av sitt referansområde.
Og depresjonen går vekk etter mellom en halvtime og et døgn etter doseøkning.
Det er altså relatert til den lave ft4 eller ft3, og ikke noe annet.
tyreoideahormoner øker serotonin og har med nevrotransmittere å gjøre, og det står om det i noen artikler på nett, men jeg må finne dem igjen på en annen pc....men det går an å søke på google evt google scholar, fordi det er skrevet end el om det.

Det at man er veldig skvetten, skvetter for nesten ingenting, har jeg i sammenheng med lavt cortisol/slitne binyrer. Jeg kan røpe at endokrinologer neppe er riktig instans for å drøfte sliten binyrer, fordi de først soer noe hvos man har komplett addison og er sengeliggende. Står man på sine to ben og ser rimelig oppegående ut, er man ikke syk. basta. Har selv hatt cortisol under referansområdet og dertilhørende symptomer, men legenne sa det var målefeil, og det er vel fordi jeg ikke kom til dem i sykebil, jeg var opegående.
merkelig nok ble jeg bedre kort tid etteerpå når jeg begynte med selen. Det senker jo thyreiodeaantistoffer men det hjalp på binyrene. Men de hanger jo sammen, man trenger mer cortisol når stoffskiftet er lav for å veie opp for lavt stoffskifte....