Snille Anne Ma ;)

Neeeei, Linedance'en jeg går på er billig: 30 kr den ene plassen, 20 kr den andre, og nå har jeg begynt på en tredje hvor det er gratis fordi foreningen går så godt Men det blir dyrt i bensin i kjøringa, så jeg vet jo aldri om jeg kan komme av sted pga det.

Gå turer når det er fin årstid - HØSTEN - Anne Ma - det er også ganske gratis.

Så er det det med fysio/manuell. Pga astma får jeg behandlingene gratis, også gruppetrimmen. Men her går det også en del bensin til kjøring. I fjor måtte jeg betale 2500 i egenandel. Bare i fjor (eller var det i forfjor?), så falt det vekk igjen. Men før det hadde heller ikke jeg råd til å gå til behandling, for da hadde de ikke funnet ut av at jeg hadde astma.

Så det er fryktelig urettferdig, men noen diagnoser gir deg altså gratis behandling, mens andre ikke gjør det.

Og det med egenandelstak 2 har jeg også sett skilt om nede hos fysio'en. Jeg trodde faktisk det var på 2500 i år også jeg, men jeg er ikke sikker siden jeg slipper å betale dette i år.

Har du god plass? Hva med en sånn yoga-ball eller hva det heter? For 300 kr kan du få en slik + pumpe + treningsvideo, og det er masser, masser av gode øvelser du kan bruke denne til + deilig å sitte å gynge på/ligge og gynge på. Vi bruker ofte en slik på gruppetrimmen.

Varmepute på de vonde stedene? Kan hjelpe litt. Kjøpte ei for ei stund siden: 200 kr, trodde de var dyrere. Men den er ikke så stor altså, men hjelper litt der og da i alle fall ;)

Opphold på Helse- og Rehabiliteringssenter? Kan anbefales på det varmeste. Også her betaler man egenandel som kommer inn under egenandelstak 2, så vidt jeg husker. Og hvis man f.eks. er minstepensjonist, så tror jeg at man kan søke trygdekontoret om å få dekket egenandelen. Også hvis man går på rehabiliteringspenger? Husker jo så dårlig, men jeg lurer på om det var tilfellet for meg dengang jeg var på Skogli.

(Hvis du er litt som meg, så må man kjempe en del med seg selv med denne treninga - nettopp fordi der er så mye smerter. Hva er vitsen liksom? Men jeg kan huske flere smerter ved ingen trening. Og jeg kan huske at jeg nettopp på Skogli ble mye bedre av veldig god behandling, passe med trening, varmtvannsbasseng, vegetarmat. Så er det liksom å huske på det når ting faktisk fremdeles er ille: Det kunne vært enda verre!)

Ja, forresten, varmtvannsbasseng for handikappede/uføre pleier å være veldig billig - kanskje 25 kroner ganga (var slik her i byen for flere år siden i alle fall.) Og da kunne man også bruke det større bassenget og svømme lengder, om man ville.