Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Anti-Tpo - hvad betyder det

Hej

Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
    Får man det dårligere jo højere tallet er eller? Betyder et lavt tal, at ens stofskifteproblemer ikke "skal tages så alvorligt"? Er der nogen der ved noget om det?
    Mvh. Gitte
    P.S.: Jeg ved godt overordnet set at Anti-Tpo betyder at man danner antistoffer mod ens egne celler, det er mere konsekvenserne af en forhøjet Anti-Tpo jeg er i tvivl om.

baremei Gjest

Standard

Konsekvensene av anti-tpo er at din skjoldbruskkjertel lider en sakte og stille død.

Det er kroppens immunsystem som går til angrep på seg selv, i dette tilfelle kjertelen.

Så vil kjertelen kjempe imot, prøve å gjøre jobben sin, sliter seg ut og virker dårligere etterhvert som årene går. For noen tar det bare et par år før kjertelen gir opp, for andre kan det ta mange år med svingende form. Enkelte kan også få struma, forstørret kjertel, fordi den øker sitt eget volum i forsøket på å øke produksjonen av tyroxin.

I teorien skal høy anti-tpo ikke påvirke formen, men mange forteller at den gjør det: høy anti-tpo = dårlig form.

Nora vet en del om det å prøve å senke anti-tpo ved hjelp av selen, men det vil jeg ikke mene så mye om siden selen er så giftig.

Jeg antar en normal dose tilskudd på 100mcg ikke gjør noen skade, men mange bruker 200mcg. Jeg antar det ville være lurt med en blodprøve for å se hvor mye man har først. Eller? Nora?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Til Gitteh fra Ninus

Gitteh skrev:
    Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
    Gitte, jeg har mere end 1300 anti-TPO. Endokrinologen, som jeg lige har været til, sagde, at 10% af alle kvinder har højt anti-TPO, hvilket ”bare” betyder, at kvinderne i fremtiden vil udvikle lavt stofskifte. Jeg mener selv, at højt anti-TPO betyder en del for ens velbefindende, eftersom jeg har været sygemeldt i 5 måneder!

Gitteh skrev: Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger.
    Endokrinologen gik med til at give mig eltroxin som forsøgsbehandling. 50 mikrogram hver anden dag, om tre uger 50 mikrogram hver dag. Det må siges at være en del mere forsigtigt end din læge.

Gitteh skrev: Jeg har endometriose og stofskifteproblemer. Er der andre der også har samme problemer?
    samt: Jeg har fået det anbefalet af en læge som kur mod irritabel tyktarm (neurogene smerter i tarmen).
    Ja, jeg har også begge dele. Jeg har fået bortopereret slimhinden i livmoderen på grund af massive blødninger 3 uger hver måned. Det er det bedste jeg har gjort!

Det, der har hjulpet på den irritable tyktarm, var en omfattende allergi/intolerans-test via blodprøver. Jeg kan bl.a. ikke tåle roesukker/melis, kakao, malt (som er i brød), blomkål, majs, tilsætningsstoffer, farvestoffer, kunstige sødemidler, mm. Da jeg gik på diæt ved at udelukke disse ting, tabte jeg mig 10 kg i løbet af 10 uger, og jeg fik det meget bedre i maven og i det hele taget. Jeg er gået fra størrelse 44 i tøj til størrelse 38.

Begge dele fandt sted for 8 år siden. Lige nu, har jeg dog meget luft i maven, mavesmerter og mange andre symptomer, så jeg er ikke i tvivl om at stofskiftet og mit høje TPO er årsagen.

Jeg synes, at vi har en del tilfælles. Kan vi tale sammen i telefon? Hvis jeg kan finde ud af det, vil jeg sende dig en privat besked med mit telefonnummer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ninus, de allergi/intoleransetesten, hva heter den?
    Det fins en bra en i sverige også og et par minst i tyskland, den ene heter immunopro300, jeg har tatt yorktesten som tester IgG mot 116 matvarer. Jeg prøver å få en oversikt over slike tester.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

maksdosen på selen er 200 µg men jeg har tatt 100µg fordi det er noe dyrt. Man kan bruker selen mot alle antistoffer vi har, fant noe på Elaine Moores sider om graves.
    Hun har mye mer interessant om antistoffer og hvordan få dem ned.

Selen skal tas hver dag, ikke anfallsvis...

http://autoimmunedisease.suite101.com/blogs.cfm 06
    http://www.suite101.com/welcome.cfm/graves_disease 05
    http://www.suite101.com/articles.cfm/graves_disease 04-05
    http://www.suite101.com/articles.cfm/gr ... sease/more 01-04

Ting som er kjent for å trigge antistoffer er jod, gluten, aspartam, msg, allergener, mye karbohydrater, stress, røyk osv

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej Ninus

..tak for dit svar.

Jo det lyder som om at vi har en del til fælles - måske ringer jeg til dig..
    Den intolerancetest du fik lavet, fik lavet den på sygehuset? Jeg skal i næste uge have taget nogle blodprøver - jeg kunne se at lægen krydsede IgA - malabsorption osv. af på skemaet - mon det så også er fødevareintolerance det handler om? Jeg går også og venter på at komme til at tale med en diætist via sygehuset; jeg vil da rigtigt gerne finde ud om der er noget man selv kan gøre ved at undgå bestemte fødevarer.
    Jeg har fundet dit telefonnummer og vil ringe til dig - synes dog det er en lille smule grænseoverskridende
    Jeg har været sygemeldt siden november 2006 (og er virkelig sløj selvom min Anti-Tpo er lav!), og er snart dybt forvirret over hvad der egentlig er årsagen til mine lidelser - svært når man fejler så mange ting der kan forvirre billedet... Jeg tror også at det forvirrer lægerne! Hvad er dine symptomer iøvrigt?
    Tak for dit svar - det opmuntrer at man ikke er helt alene...

Mange hilsner Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Ninus, de allergi/intoleransetesten, hva heter den?
    Det fins en bra en i sverige også og et par minst i tyskland, den ene heter immunopro300, jeg har tatt yorktesten som tester IgG mot 116 matvarer. Jeg prøver å få en oversikt over slike tester.....
    Hej Nora,

Den test, som hjalp mig, er den meget omdiskuterede ALCAT test, som stammer fra USA. I Danmark er der ikke tilskud til denne test, da den netop tester intolerance og ikke faktisk allergi. Dog er det en dansk speciallæge/allergolog, der foretager testen.

I en klage over manglende information fra ovennævnte læge, fandt jeg meget bemærkelsesværdigt denne tekst:
    ".......fik hun lavet en ny ALCAT-test i 1999, men den nye diæt medførte ingen væsentlig bedring. XX havde på det tidspunkt fået konstateret for lavt stofskifte og var i behandling med Eltroxin herfor."

Teksten får mig til at tænke, at intolerance hænger tæt sammen med stofskiftet.

Den danske Sundhedsstyrelse siger:
    "Efter påbud fra Sundhedsstyrelsen skal det oplyses, at Sundhedsstyrelsen anbefaler at undersøgelse for fødevareoverfølsomhed sker ved anvendelse af almindeligt fagligt anerkendte metoder, dvs. veldefinerede elimations- og provokationsundersøgelser. Det skal oplyses, at Sundhedsstyrelsen ikke mener, at der foreligger videnskabeligt bevis for at Alcat-testen kan anvendes til diagnostik af fødevareoverfølsomhed, og derfor ikke nyder almindelig faglig anerkendelse."

På danske netdoktor.dk kan man finde denne kritiske diskussion:
    http://premium.netdoktor.com/dk/disc...hreadId=986966

http://www.alcat.com giver information samt en søgning på google med ALCAT.

Personligt vil jeg tilføje, at både min mand og min søn også er blevet testet, og begge har haft meget glæde af det. Min søn var hyperaktiv med udslet og mavesmerter, men på diæt blev han en normal og glad dreng. I dag er min søn vokset fra problemerne og spiser, hvad han har lyst til, men ofte sund mad.

Nora, hvor har du en liste med de forskellige tests? Er det muligt at se den?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: Hej Ninus

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh
    ..tak for dit svar.

Jo det lyder som om at vi har en del til fælles - måske ringer jeg til dig..
    Den intolerancetest du fik lavet, fik lavet den på sygehuset? Jeg skal i næste uge have taget nogle blodprøver - jeg kunne se at lægen krydsede IgA - malabsorption osv. af på skemaet - mon det så også er fødevareintolerance det handler om? Jeg går også og venter på at komme til at tale med en diætist via sygehuset; jeg vil da rigtigt gerne finde ud om der er noget man selv kan gøre ved at undgå bestemte fødevarer.
    Jeg har fundet dit telefonnummer og vil ringe til dig - synes dog det er en lille smule grænseoverskridende
    Jeg har været sygemeldt siden november 2006 (og er virkelig sløj selvom min Anti-Tpo er lav!), og er snart dybt forvirret over hvad der egentlig er årsagen til mine lidelser - svært når man fejler så mange ting der kan forvirre billedet... Jeg tror også at det forvirrer lægerne! Hvad er dine symptomer iøvrigt?
    Tak for dit svar - det opmuntrer at man ikke er helt alene...

Mange hilsner Gitte
    Hej Gitte,

Se mit svar til Nora om ALCAT testen.

Mit råd til dig er at tage imod alle de tests, som du får via det offentlige sygehussystem. Når du ikke kan komme længere der, så kan du forsøge alternative tests som f.eks. ALCAT. Testen er dyr, men den hjalp mig og min familie.

Kender du til endomitrioseforeningen i Danmark? http://www.endo.dk/. Der kan du også finde råd og vejledning om kost og kosttilskud, der hjælper på endomitriose. Foreningen ligger i nærheden af hvor du bor og har vist også møder i området.

Det er også lidt grænseoverskridende for mig at tale i telefon sammen, men jeg synes, at det er vigtigt at holde sammen og støtte hinanden. Bare det at vide, at man ikke er alene om det

Jeg har lavet en A4 side oversigt over mine symptomer, som jeg kan sende til dig pr. mail, hvis du har lyst til at give din mail-adresse via PM private message. Vi kan evt. maile sammen, før vi evt. forsøger at ringe sammen. :idea:

Det kan være svært at holde humøret oppe med en så lang sygemelding, og jeg ønsker dig alt godt og held og lykke med behandling, kost, kosttilskud m.m.

Lignende tråder

1. Min Anti -tpo....
    Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-02-12, 12:13
  2. hva er anti-tpo??
    Av isa1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 10-05-08, 07:24
  3. THS, T4og T3 - hvad er normalt?
    Av jojega i forumet Normalverdiene?
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-07, 15:17
  4. Anti-TPO
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 10-06-06, 23:02

Bokmerker

Regler for innlegg