Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard Hvordan fungerer magen deres? Litt ufine detaljer!

Jeg samler mot til å be om utredning for cøliaki. Jeg føler at det blir litt vel mye legebesøk nå, så det er vanskelig for meg.

I den forbindelse lurer jeg på hvordan magen fungerer for andre enn meg. Jeg har aldri hatt treg mage. Jeg har diareaktig avføring i perioder. Ikke omgangsyke, det er bare slik at jeg må på do fort! Og det kommer ut fort og flytende. Unnskyld detaljene. Utenom dette så er det også slik at jeg må på do kjapt. Jeg kan ikke gå og "holde meg". Har faktisk hatt "uhell". Og det er mye luft i magen.

Jeg tar 2 1/2 grain Armour + 75 mcg Levaxin nå. Men sånn har magen vært lenge, ja snarere 10 år eller mer. Før behandling, med bare Levaxin og nå.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Har det på samme måten. Dårlig mage.....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Det er enten fort å flytende eller ingenting hos meg, den normale mellomtingen finnes ikke..... Når jeg har løs mage har jeg også problemer med sure oppstøt, maten kommer hel opp. Veldig ømfintlig for paprika, egg, løk og melkeprodukter. Har av og til ligget på badegulvet å krøket meg i smerter, og kald svettet.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Virker som om mageproblemer er ganske vanlig. Hvordan er det, vet dere om det er spesielle ting dere reagerer på? Mel, melk osv...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Mange blir nå diagnostisert uten at de har hatt noen mageproblemer.
    Noen har forstoppelse som symptom. Mange (30% ) er overvektige.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Har også mange ulike problemer med magen: for hardt, for løst, smerter, halsbrann, luft...

Det rare er hvis jeg spiser mest mulig lavkarbo og grønt, så kommer jeg jo på do i motsetning til ellers. Men da får jeg jo de motsatte problemene. (For løst, mye luft...)

Vet ikke hvordan jeg skal finne en balanse...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg er mye plaget med luft og sure oppstøt.( halsbrann).

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

magen min er veeeeeldig varierende..plutselig en dag får jeg diare og veldig mye luft i magen. Andre dager går jeg ikke på do. husker ikke sist gang magen min var normal... pleier ofte å helle litt mot hardt i magen. Blir aldri skikkelig klok på den magen min.. Den siste uken har jeg hatt skikkelige mageknip og da må jeg bare løpe på do, men jeg har ikke akkurat diare - heller normal avføring da. Cøliaki har jeg heller ikke.. men er allergisk mot melk - derfor holder jeg meg borte fra melkeprodukter. Må nok teste meg for cøliaki igjen snart - får ikke ro i kroppen..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Lena, Toten
    Meldinger
    219

Standard

Må bare komme med et lite tips her...

jeg har så lenge jeg har husket hatt diare og vet hvor alle doer er i oslo sentrum.. for må jeg så MÃ… jeg virkelig..har toalettpapir i bilen for jeg har hatt mange nesten uhell...

MEN etter at jeg har sluttet med å drikke melk og gått over til spelt mel så har dette blitt betraktelig bedre.. så prøv det en stund...

Kanskje det fungerer for deg...

Gry

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Husk at hvis man vil teste seg for cøliaki, må man ha spist godt med gluten.
    Hvis man har prøvd uten gluten, eller lavkarbo, og man merket at man ble tydelig bedre, og man vil ha en diagnose, da må man mist 6 uker, helst minst tre-fire måneder tilbake på gluten, og da minst 300 mg gluten per kg. Det blir da ca 21 g for et normalt menneske. Og proteinet til hvete har ca 90 % gluten, og man må lese på brødet hvor mye protein det er per 100 g . Det er for eksempel 8,5 g per 100 g i noenhatting-runstykker her i fryseren. Det blir 7,6 g gluten per 100 g og da er man ganske nær 300 gram som mistedose per dag.
    Jeg tror ikke jeg spiste så mye når jeg gikk tilbake til gluten, jeg lagde brød selv og hadde en spiseskje glutenpulver fra helsekosten i deigen. Jeg visste ikke om de 300 mg men visste at man måtte spise flere skiver om dagen .

Det fins en hjemmetest, og jeg spurte på apoteket her sist uke og apotekene kan få den inn til neste dag og den koster 175 kr.
    Den måler Ttg2. (Tissue transglutaminase IgA) den bil ikke slå ut hvis man har en selektiv IgA- mangel, 10 % har det.
    På legekontoret så gjøres denne som satndard og som oftest antigliadin IgA. IgG gjøres automatisk hvis man har IgA-mangel.
    Jeg ser at de ofte i amerika gjør alle uansett, og at IgG-varianten ofte slår ut postitiv hos noen med symptomer, jeg synes de ter synd at man ikke kan få gjort alle her.
    Endomysiumantistoff gjøres i utlandet også, den er mer spsesifikk og noen slår bare ut på den og ikke Ttg og omvendt. Og ofte har testkits en så lav følsomeht for ttg-antistoff at de ikke slår ut i halvparten av prøvene hos dem ned total totteatrofi.
    Og det er mange som ikke har manglende eller skadde tarmtotter som blir like syke av gluten, om ikke mer. Men de vil ikke få en klassisk cøliakidiagnose. noenpatologer vil ikke gi en diagnose enda det er økte leucocytter i prøvene, men de skal egentlig det. I amerika forlanger pasientene da ofte at slidesene undersøkes av en annen patolog som da vil komme til en annen konklusjon. Patologer kan være duster.
    Forskere har også tatt biopsier og eksponert dem for gluten og de reagerte på gluten enda det ikke var noe å se på tarmtottene. så man kan ha cøliaki enda man ikke kan se et på tottene.

Prøv hjemmetesten.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan var veien deres til diagnose?
    Av Evita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-10-08, 22:34
  2. Svar: 8
    Siste melding: 26-02-08, 04:12
  3. Hvordan virker FT3 på formen deres?
    Av Trygve i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-06, 17:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder