Når det gjelder Barbasco - jeg limer inn et innlegg jeg skrev på Oasen for en stund siden, jeg:

--------------------------

Jeg har ikke prøvd det selv - og må innrømme at jeg er skeptisk. Dette er det samme som yamsrot, som er et ganske omstridt kosttilskudd. Det finnes så vidt jeg vet ingen forskning som kan dokumentere at yamsrot virkelig øker produksjonen av disse hormonene slik det påstås. Derimot har midlet muligens ganske farlige bivirkninger.

Du kan lese mer på sidene til Rolv:

Markedsføring av yamsrot som et ”naturlig progesteron” har ført til mye diskusjon blant urtekyndige. Mange har reist tvil om den praktiske verdien av planten og dessuten hatt bekymringer knyttet til en mulig giftvirkning av urten. Tidligere var yamsrot utgangsmateriale for å syntetisere progesteron for medisiner som kortison, østrogen og andre steroid-produkter. De første p-pillene ble laget med råstoff fra yamsrot. Diosgenin, hovedsaponinet i urten, er teknisk sett en ”hormonforløper”, noe som betyr at det må behandles kjemisk i et laboratorium for at det skal få verdi som syntetiske utgaver av ”sex-hormonene” testosteron og progesteron. Markedsførere av preparater med yamsrot påstår ofte at diosgenin brukt i kosttilskudd vil kunne øke nivåene av testosteron, progesteron og andre hormonforbindelser. Når vi vet at det er en kompleks prosess å lage steroidhormonet dehydroepiandrosteron (DHEA) fra yamsrot er det langt fra klart at yamsrot i naturlig form inntatt som avkok, tinktur eller kapsel kan ha noen form for hormonvirkning i kroppen.

DHEA produseres naturlig i binyrene hos mennesker og er det vanligste adrenokortikoide hormonet i kroppen. Hormonet antas å ha betydning ved en rekke sykdommer og plager, bl.a. AIDS, Alzheimers sykdom, hjertekarsykdommer, kreft, høye kolesterolverdier, multippel sklerose, overvekt, psykiske ubalanser og systemisk lupus erythematosus (en bindevevssykdom). I medisinsk litteratur finnes det imidlertid ingen studier som så langt har kunnet bevise påstandene om at yamsrot øker mengden DHEA i kroppen. I en studie utført i 1996, der sju personer tok tilskudd av roten i tre uker, fant man ingen økning av steroid DHEA hos forsøkspersonene. Urten reduserte imidlertid triglyserid-nivåene og økte mengden av det gode kolesterolet (HDL = high-density lipoprotein). I en annen nylig utført dobbelblind og placebokontrollert studie med 23 friske kvinner i overgangsalderen ble det heller ikke funnet noen effekt av yamsrot. Det kreves derfor flere og større undersøkelser for å få bekreftet eller avkreftet de påståtte hormonvirkningene av yamsrot.

Selv om urten i det store og hele er regnet som ugiftig, er det en del usikkerhet knyttet til bruk av yamsrot. Kritiske røster har begynt å uttrykke skepsis til bruk av hormonforløpere, særlig når det hos brukerne foreligger hormonsensitive tilstander slik som enkelte typer av brystkreft. Det advares ellers mot at gravide skal innta denne urten.
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... os_vil.htm

Det står litt om DHEA også i teksten over her. DHEA kalles ofte "Moderhormonet" både fordi det er det hormonet vi har mest av i kroppen og fordi det er forløper for mange andre hormoner. Jeg har nettopp lest en bok om DHEA og fått øynene opp for hvor viktig dette hormonet er - forfatteren av boken mener at det er selve "livshormonet", og at når nivåene av det synker, betyr det at alderdommen og dødsprosessene setter inn... Kroppens "Av-bryter", for å si det sånn.

Men man skal ikke ha for høye nivåer av DHEA, heller. Da kan man få bivirkninger som hirsutisme (abnormt sterk hårvekst) og alvorlig acne. Man bør altså sjekke nivåene av dette først, og så eventuelt bruke ferdig syntetisert DHEA - ikke en slik diosgenin-forløper, som antakelig aldri vil bli noe annet enn en forløper i kroppen heller. ;-)