Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hvor hurtigt virker Eltroxin?

Hej
    Jeg startede med 50 mikrogram Eltroxin (den danske udgave af Levaxin?) for ca. 1 uge siden.
    Jeg synes at jeg har været påfaldende mere klar i hovedet siden jeg begyndte på pillerne og vil spørge om det virkelig kan være rigtigt at man kan mærke pillerne virke så hurtigt?. Jeg har også bemærket at mine hænder har været varme de sidste dage, og de plejer altid at være frysende kolde?
    Altså : kan det passe at man efter en uge allerede vil kunne mærke en forskel? Jeg troede at pillerne var meget langsomt virkende?

Hvornår begyndte I andre at kunne mærke en effekt? (vil dog lige sige, at alle symptomerne desværre ikke er forsvundet; er stadig træt, glemsom, har kløe i håret og poser under øjnene)....
    Jeg føler da en spirende optimisme over at jeg mener at kunne føle en lille bedring (men måske det bare er placebo-effekt??) ;o)
    TAK og hej fra Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg merket noe allerede etter en halv time....
    Og etter en dag eller to var føttene mye varmere.

Jeg måtte øke dosen etter et par-tre uker, når virkningen avtok igjen (begynte på 25 og økte til 50µg) og etterpå igjen og merket at det skjedde noe ved 125µg (som er en normal dose)-at jeg merket at jeg plutselig ikke manglet ettellerannet liksom.

De sier at etter 6 mnd på riktig dose, skjer ofte en større forbedring. Mange av de andre symptomer blir bedre ganske fort.
    Du merket jo at du kunne tenke bedre.

Hilsen
    nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    31

Standard

Jeg merket allerede etter første dagen en bedring. Det beste er at pga. at jeg er mindre sliten kom humøret mitt fort tilbake.
    Ikke meinst har mine arbeidskolleger merket at jeg ikke bjeffer så mye lengre.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Jeg har ikke merket noe som helst(noen av gagnene jeg har blitt medisinert de siste 15 åra).

Begynte på 50 mcg i oktober 06 og er nå på 100 mcg. Merker overhode ikke noe som helst i positiv retning.
    Kanskje noe i negativ retning - kjennes som om jeg bare blir enda trøttere og enda mer tiltaksløs for hver dag som går.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Heidi, kanskje ft3 er gått ned hos deg, skjedde med meg. Jeg må ta liothyronin i tillegg. Men det var jo lett å se, ft3 var ganske lav. Jeg må ha den minst 50% opp.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Nora, det er mye mulig. Har kun en måling av T3 og den var på 4,5 (2,3-5,7) så jeg har ikke noe å sammenligne med.
    Nå har jo jeg fortsatt høy TSH 6,1(0,2-4,0 - har gått ned fra 13,4) så jeg bør vel kanskje vente til jeg i hvert fall er innen for referanse området før jeg kan kjenne noen virkning?
    Eller har ikke det så mye å si? Er jo innenfor på alt annet...

Nevnte iothyronin for legen en av de første timene ang stoffskiftet i fjor, men hun mente at det ikke var noen vits - jeg var jo ikke så "stoffskifte syk"...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ikke rart du ukke merker noe, en TSH på 6 er i denne sammenhengen veldig høy, hvorfor har de ikke økt dosen din med 35µg alle 6 uker eller alle 2-3 uker? Skal ned til rundt 1, altså ikke noe med 6 eller 5....

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Hei igjen!
    Legen min sier at en doseøkning ikke har full effekt før etter 6-8 uker, så jeg tar prøver 2. hver mnd - med påfølgende doseøkning(50 okt - 75 des- 100 feb).

Bør jeg ta prøver oftere? Hver mnd feks?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Effekt og effekt, det kan til og med ta lengre tid....
    Det som skjer er at TSH tar opp til 6 uker å bli helt riktig og stabil, fordi dden er treg å reagere.
    Når du øker dosen, vil TSH da gå ned og da går restprodukjsonen fra kjertelen ned pga det, og deiodinaseenzymene går litt ned også, og da går TSH opp igjen litt, og restproduskjonen går opp, og så ned igjen, osv og etter seks uker regner man at alt har gått opp og ned ferdig.

Når amn begynner med en TSH på 10 eller 8 trenger man ofte ikke alle disse prøvene imellom, man bare regner ut en dose, vanlig er 1,7 µg per kg, som blir rundt 125µg, og man starter med typisk 50 µg og øker alle to-tre uker med 25µg til man nærmer seg de 125µg måldose.
    Det er en måte de har gjort det på.
    Den andre er å vente 6 uker imellom og ta prøver hver gang.

Noen leger stopper ved en TSH på 3-noe og pasienten blir ikke noe bedre....skal jo være rundt 1.

Lignende tråder

1. Forskellen på Eltroxin og Amour
    Av ofelia i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 30-04-08, 20:23
  2. Hyperaktiv på Eltroxin?
    Av Nocturne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 14-12-07, 11:47
  3. Armour - hvordan virker det på meg?
    Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 120
    Siste melding: 21-09-07, 18:31
  4. VIrker homopat medisin?
    Av gutt_81 i forumet Alternativ behandling
    Svar: 9
    Siste melding: 31-08-07, 10:25

Bokmerker

Regler for innlegg