Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
18-02-07, 16:19 #4
Re: Når får man komme til endolkrinolog?
Hei Helene!
På bakgrunn av beskrivelser i dette forumet, virker det som at time hos endokrinolog ikke bestandig er nødvendig eller en garanti for at vi får god behandling. Behandlingsstrategien er å behandle hypothyreosen med Levaxin til TSH-verdien synker et sted mellom 0.5 - 1.5. (Jmfr. dr. Haugs artikkel i Legetidsskriftet). Dette mener tydligvis endokrinologer at fastlegene skal beherske. Noen må ha lavere TSH enn 0.5. Som kjent er det individuelt hvor på denne skalaen man bør ha verdien. For å komme dit, kan veien være vond og lang. Det har den vært for meg. Jeg har hatt og har mange av de samme sympomene som du har og har tenkt at "nå må jeg bare holde ut og håpe på bedre tider". For noen tar det lang tid å bli bedre, eller helt frisk.
Du skriver at din fastlege overstyrer indremedisinerens anbefaling om en TSH på 0.3 - 1.5. Hva mener du? Mener legen at din TSH er bra? Kan du ta en utskrift av Haugartikkelen og gi den til legen?
Når din erfaring er at du tåler doseøkning dårlig, bør jo det tas hensyn til. Jeg har brukt lenger tid på doseøkningene enn legenes anbefalinger, fordi jeg har vært så dårlig. Men for å bli frisk må vi ha nok medisin!
Jeg tror ikke vi får time hos endokrinolog før vi har en lav TSH, har mange symptomer og fastlegen ikke vet hvordan den videre behandlingen skal være.
Har du lest Kris sine sider om behandling av hypothyreose, bl.a. om binyrebarken? Anbefales!
Jeg har delt behandlingen i to. 1. Hva kan legen gjøre? Ta blodprøver og gi meg medisin. 2. Hva kan jeg gjøre? Lære mest mulig om sykdommen. Ta tilskudd som ekspertisen her og andre steder anbefaler. Prøver å spise så sunt som mulig: har nesten kuttet ut sukker, spiser lite karbomat, mye proteinmat og for lite grønnsaker, (dessverre). Har ikke overskudd til annen trim enn litt spasering!
Sosialt fungerer jeg dårlig, men prøve å tenke at sånn er det nå, men at det, forhåpentligvis, kommer bedre tider etter dette marerittet!
Dersom jeg ikke blir frisk klager jeg, om så til Kongen! Vi finner oss i altfor mye. Når vi har bestemt oss for å klage må vi gjøre det skriftlig og bruke helselovene for det de er verdt.
Håper at får bedre form snart Helene! Veldig lykke til videre i kampen for bedre helse!
Lignende tråder
-
Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 111Siste melding: 12-05-10, 13:08 -
Kan laft stoffskifte komme og gå?
Av dolla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 10-01-07, 22:09 -
Små kattepuser burde vite å komme hjem!
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 20Siste melding: 14-10-06, 00:03

Svar med sitat
Bokmerker