Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Høy puls etter mat...
-
12-02-07, 13:41 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Meldinger
- 7
Høy puls etter mat...
Jeg vet ikke om jeg hører hjemme blant de som har lavt stoffskifte, men nå spør jeg likevel for å høre.
Jeg har hatt diffuse plager lenge med kraftig svimmelhet en periode i høst, vært mye kvalm og uvel, og forferdelig sliten og matt. En stund hadde jeg "støy" i hodet, og det å forholde seg til andre, særlig i selskaper, ble frytelig vanskelig.
Siden den tid er jeg blitt gravid. Svimmelheta og "støyen" forsvant før svangerskapet, men slitenheten og følelsen av å være mye uvel er der enda. Ble forkjøla i jula og makan til kraftig langvarig forkjølelse har jeg aldri opplevd maken til.
Veldig stygg hud i ansiktet har jeg også fått. Delvis er det dype fryktelig vonde kviser som popper fram i hopetall, og delvis er huden rød, tørr og flassete med masse bittesmå betente minikviser.
Fordøyelsen min fungerer ikke godt, men det har den aldri gjort. I tillegg har jeg en følelse av "noe" i halsen (siden sist august), men hverken UL eller ØNH-lege har funnet noe der. Venter på MR, men legen min er ikke så ivrig på å sende meg dit pga svangerskapet.
Det som plager meg aller mest nå for tida er perioder med forhøya puls. Dette kommer særlig i forbindelse med måltidene, like etter at jeg har spist, og gjør at det eneste jeg klarer å fokusere på er hvordan jeg skal få lagt meg ned og hvilt, helst sovet, litt. Etter en sånn episode (som gjerne varer minst en halvtime får jeg gjerne mild hodepine, (men noen ganger er den kraftigere). Jeg får også en følelse av å være "svak" i knærne, og kraftløs i hele kroppen. Pulsen blir ikke så kjempehøy, men den er tydelig forhøya, opp til 105 slag/min, og det kommer gjerne plutselig, selv om jeg sitter dønn rolig i en sofa f.eks. Det kjennes omtrent som sånn stress man føler når man er på tur opp på en talerstol eller liknende. Men jeg føler meg jo ikke stressa.
Innspill noen, på dette med pulsen (og forsåvidt også alt det andre)? Dette begynner å blir frustrerende, og jeg gruer meg til barseltid med SÃ… lite energi... :(For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-02-07, 15:01 #2
Hei!
Har legen din tatt blodprøver, slik at du vet du har lavt stoffskifte? Jeg har selv høy puls, med både lavt og høyt..., men det er jo vanligst for de med høyt. Mange blir veldig sliten med høyt stoffskifte også! Kvisene kan like godt ha sammenheng med graviditeten!
Ellers så er det jo viktig å få regulert stoffskifte når en er gravid!
Lykke til!
Mvh MaiaJeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
12-02-07, 16:51 #3
Høy puls etter maten er ellers typisk for allergi mot noe.
Hna er de nøyaktige stooskiftetallene? Normal holder ikke....
-
12-02-07, 19:54 #4
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Meldinger
- 7
Takk for svar begge to

Jeg har fått tatt et utall prøver hos legen for både det ene og andre, men alle verdiene er "normale". Jeg har desverre ikke de eksakte tallene, men det burde jeg vel kanskje skaffe for å evt øve litt press på legen etterpå dersom noen av verdiene er i grenseland. Jeg er selv ganske overbevist om at dette handler om stoffskifte eller andre metabolske "greier". SYmptomene stemmer best med det. Jeg har dessuten gått en del opp i vekt (ikke i svangerskapet nei ;) ), og det er derfor jeg spekulerer på lavt stoffskifte. Alle problemene, også huden, kom før svangerskapet. Det eneste som muligens har forverra seg noe er denne puls-tingen, men også det hadde jeg før.
Matallergi ja... Jeg har tenkt tanken selv også, men klarer ikke sette fingeren på hva det evt skal være jeg reagerer på. Hva med blodsukkerstigning rett og slett? Kan det gi slike utfall? Hva med binyreproblemer? Hvilke symptomer gir det egentlig?
Huff. Jeg har tusen spørsmål.
Hos legen kommer jeg liksom ingen veg...
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-02-07, 20:10 #5
Ja, det kan være alt dette.
Om lavt stoffskifte med normale verdier:
Vi ser ofte at folk går med en ft4 på 12 eller 13 lenge og får hypo-symptomer, man trenger altså ikke å ha ft4 under referanseområdet.
Jeg selv var ganske hypo med en TSH på 2,5 og en ft4 på 11.
(her går jeg ut ifra at referanseområdet for ft4 er 10-20)
Jeg vet også om en som var veldig hypo og klarte ikke å gå lenger til slutt med en ft4 på 17. Ble bra etterpå med riktig medisinering.
-
12-02-07, 20:23 #6
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Meldinger
- 7
Jeg skal definitivt ringe legen min i morra og be om utskrift av prøvene. Takk igjen for svar.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-02-07, 21:16 #7baremei Gjest
Jeg slet lenge med høy puls etter måltidene hvis jeg spiste bittelitt ekstra etter at jeg egentlig var mett.
Forklaringen til legen var at fordøyelsen trenger T3 for å kunne fordøye maten. Er det ikke nok stoffskiftehormoner i kroppen til behovet etter et måltid vil kroppen kompensere på andre måter, bl.a. ved å øke takten på blodgjennomstrømningen og derved dra igang fordøyelsen på den måten = høy puls.
Jeg kan ikke forklare riktig så godt som han ordla seg, men dere skjønner prinsippet.
Før jeg fikk behandling var det bare intens konsentrasjon og dyp pusting som kunne roe det ned, så fikk jeg betablokkere. Etter at jeg fikk Armour/Levaxin har det roet seg, og nå melder det seg bare hvis jeg spiser masse for mye av tung mat. Hvilket altså er sjelden.
I justeringsperioden med Armour løste det seg ved å ta en liten del av dosen på ettermiddagen. Det var spesielt på kvelden dette skjedde, og legen mente jeg da hadde for lite T3 i kroppen siden jeg tok hele dosen om morgenen. Ã… dele dosen fungerte altså. Etter at riktig dose ble funnet og jeg hadde vært stabil lenge gikk jeg tilbake til å ta hele dosen om morgenen, og det har fungert fint. Som sagt med mindre jeg stapper inn for mye...
-
13-02-07, 15:59 #8
det med pulsen høres veldig ut som matallergi.
den eneste måten å bli 100% sikker på er for det første å ta matallergiprøver, og så selv bruke elimineringsmetoden og se hva som gir ekstra utslag.
kvalme, tretther og andre generelle fordøyelsesplager kan også meget sannsynlig være knyttet til matallergi.
kan, ikke må altså:=)
-
16-02-07, 19:13 #9
Jeg har hatt høyt stoffskifte og samtidig høy puls, følelse av å være varm, stressa og uvel etter måltider, dårlig (løs) mage, veldig sliten i beina, orket ikke stå noe særlig i det hele tatt.. Stressa generelt og kanskje spesielt når jeg var sulten. Dårlig psyke, særlig vanskelig i sosiale sammen henger.
Lignende tråder
-
Lav puls...
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 3Siste melding: 05-10-08, 18:59 -
Rar puls rett etter trening
Av litza i forumet Høyt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 03-10-07, 18:07 -
Puls...
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 1Siste melding: 21-03-07, 23:43 -
Syk puls...
Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 9Siste melding: 06-01-07, 14:59
Svar med sitat
Bokmerker