Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard ME (utmattelsesyndrom) og Hypotyreose. Kan man ha begge?

Er det noen som har både ME(utmattelsesyndrom) diagnosen og Hypothyreose?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Det er det.

Noen mener vel også at det er pga hypotyreosen man har fått ME.

Man kan også ha sliten binyrebark, gjerne pga lavt stoffskifte. Og man kan ha lavt stoffskifte, sliten binyrebark og ME samtidig. (Og legen min sier at man kan få sliten binyrebark av forskjellige tilstander/sykdommer regner jeg med at han mener - men dessverre tror han ikke på ME.)

Og man kan ha ME og amalgamforgiftning. Noen mener da at man har fått ME pga amalgamet. Og noen mener at man kan ha fått hypotyreose pga amalgamet. Kvikksølvet siver lett opp til hypofysen...

Mange teorier, fakta kan jeg ikke her og nå slå i bordet med, men for tiden spekulerer jeg mye på amalgam/hypo/ME. At jeg enten har amalgam-forgiftning eller ME, er jeg 95% sikker på - kanskje enda mer, spesielt siden årelang medisinering med thyroxin ikke har gitt noe merkbar forskjell. Dette kan da også være pga sliten binyrebark - da må man visst støtte binyrene samtidig med innføring/økning av thyroxin.

Men du lurer kanskje på om noen her inne har begge diagnosene? Vet at det er noen stykker i alle fall. Håper de svarer deg
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tor - se her:

Komorbititetstilstander: Fibromylagi, myofascialt smertesyndrom, temporomandibulær dysfunksjon, irritabel kolon, interstitiell cystitt, irritabel blære, Raynauds fenomen, mitral-klaffprolaps, depresjon, migrene, allergier, kjemisk hypersensitivitetssyndrom, Hashimotos thyreoiditt, Siccasyndrom, etc. Slik komorbiditet kan forekomme ved ME. Andre, slik som irritabel kolon kan ha vært tilstede over mange år før ME oppstod, men blir så forbundet med det. Det samme gjelder for migrene og depresjon. Deres tilknytning er derfor løsere enn mellom symptomene innenfor syndromet. ME og fibromyalgi henger ofte sammen og bør betraktes som «overlappende syndromer».
    http://www.me-forening.no/ (Sykdomskriterier)

Her står det Hashimotos thyreoiditt, så da vet jeg ikke om det gjelder andre typer av lavt stoffskifte. Kanskje Hashimotos ofte er ekstra ille variant av lavt stoffskifte pga ofte høye antistoffer (men det vet jeg altså ikke om man kan ha ved andre typer stoffskifteproblemer). Er det Hashimotos du også har?

Det var under Canada-kriteriene. Londonkriteriene:

Tilleggskriteriene...

Endokrine sykdommer:
    Hypothyreose (nedsatt funksjon av skjoldbruskkjertelen), Tyreotoksikose (struma),
    Addisons sykdom (sykdom som har sammenheng med nedsatt produksjon av hormoner
    fra binyrebarken), Cushings sykdom (sykdom forbundet med overproduksjon av binyrebarkhormon), Diabetes Mellitus (sukkersyke), Hyperparathyreoidisme
    (overproduksjon av hormon fra biskjoldbruskkjertelen.

Autoimmune sykdommer:
    Rheumatisk arthritt, Systemisk Lupus Erythematosus, Tyreoiditt (betennelse i skjoldbruskkjertelen), Sjøgrens syndrom.

Øvrige sykdommer:
    Forgiftninger av tungmentaller.....
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard Tusen takk

Har hypothyreose etter tysk standar (tsh over 2. 5 og invalidiserende symptom). Fikk hos Oftebro.

Har hatt stor bedring av thyroxin og Liothyronin, men denne diagnosen "eksister" ikke i Norge og utløser ingen trygderettigheter.
    Så nå er jeg sjukmeldt pga psykiske symptom, noe som ikke medfører riktighet.

Men jeg har ABSOLUTT alle symptomne i nesten hele den to siders lange canada diagnosekriteriene for ME, så da får jeg for svarte bli henvist dit og få ei ME diagnose. Selv om jeg personlig tror ME egentlig er hypothyreose, bare at man ligger innefor "normalen" og derfor kaller det noe annet.

MVH

Tor

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kjære Tor

Tja... ME = Fibromyalgi = hypotyreose = amalgamforgiftning = sliten binyrebark =====

Se her f.eks.:

CFS/ME er ikke en ensartet sykdom, men et syndrom eller samling av symptomer, forteller Ljøgodt. – Det finnes en rekke underliggende årsaker, og utfordringen er å komme til bunns i hvilke som spiller en rolle for hver enkelt pasient. Jo flere av belastningene det er mulig å identifisere, desto flere er det mulig å gjøre noe med.

Anna Kathrine Ljøgodt (45) er lege på Balder-klinikken i Oslo. Hun har vært interessert i kronisk utmattelsessyndrom i 12 år.
    http://www.matoghelse.no/behandling-av- ... 48913.html

ME blir da en slags sekk for diverse ulike ting, så som fibromyalgi har vært i sin tid. For min del er det merkelig å se alle fellesnevnerne, selv om jeg lenge har hatt mistanke om at det måtte være slik.

Og det du har, er vel det som min sønn omsider fikk diagnostisert - eller sånn ca. Klinisk hypotyreose = en hypotyreose basert på symptomene. Selv om jeg ikke er helt enig med ham, for sønnen min har hatt alt for høy anti-TPO i flere år nå, men de regner det ikke for lavt stoffskifte, før TSH eller T4 blir gale på verdiene. Husker ikke hans TSH, men den var innenfor normalen i alle fall. Tror du noen lege ville gi deg diagnosen Klinisk hypotyreose? Så var du kanskje kommet et lite skritt videre.

ME-diagnose ser jeg for meg ut til å være totalt uoppnåelig, så jeg forsøker å ikke fokusere for mye på den. Har overhodet ikke krefter til å ta opp den kampen. Finne lege som vil henvise meg, og en spesialist som kan stille diagnose. Hvis den f.eks. skal være godkjent av Trygdesystemet, har jeg hørt at kun Nyland er kvalifisert til å gi denne diagnosen, men jeg vet ikke om dette stemmer. Tror det er veldig store forskjeller over det ganske land hvor mye man vil bli tatt på alvor med sine ME-mistanker. Tror det er lettere i store byer. Her på Sørlandet ser det virkelig dårlig ut.

Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    14

Standard Sv: ME(utmattelsesyndrom) og Hypo. kan man ha begge?

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina Vis post
    ME-diagnose ser jeg for meg ut til å være totalt uoppnåelig, så jeg forsøker å ikke fokusere for mye på den. Har overhodet ikke krefter til å ta opp den kampen. Finne lege som vil henvise meg, og en spesialist som kan stille diagnose. Hvis den f.eks. skal være godkjent av Trygdesystemet, har jeg hørt at kun Nyland er kvalifisert til å gi denne diagnosen, men jeg vet ikke om dette stemmer. Tror det er veldig store forskjeller over det ganske land hvor mye man vil bli tatt på alvor med sine ME-mistanker. Tror det er lettere i store byer. Her på Sørlandet ser det virkelig dårlig ut.
    Hei. Jeg har lest gjennom disse trådene selv om de er av eldre dato ettersom jeg har ME og i løpet av 2009 fikk Graves - opererte bort hele kjertelen i okt 2009 pga struma.

Vil bare først kommentere deg Stina, selv om det er noen år siden dette ble skrevet men det kan være flere som lurer på det samme. Her er link til ME-forumet med oversikt over leger som stiller diagnose.

http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about157.html

Selv kom jeg til Gunnar Aasen i 2007 etter å ha vært syk i nesten 10 år. Jeg ante faktisk ikke at det var ME jeg hadde - trodde faktisk det var lavt stoffskifte som var årsaken (men legene sa at prøvene var fine) ettersom jeg utviklet struma i 2002/2003. Jeg leste mye på sidene her inne og fant mye informasjon, i tillegg til at symptomene stemte veldig godt med slik jeg hadde/har det. Jeg var hos Aasen til vurdering av strumaen i 2003 men trengte ikke å komme igjen. Da jeg ved en tilfeldighet oppdaget at det sannsynligvis var ME jeg hadde, fikk jeg raskt time hos han ettersom jeg hadde vært der før, han er OK og har god peiling på sykdommen men vet ikke alt. Bl.a. spurte jeg om hvorfor jeg har så lett for å legge på meg - nei det trodde han måtte være pga inaktivitet. Jeg vet jo selv at jeg trente til jeg nesten hadde tunga på knærne, så sliten var jeg - men det var så frustrerende å bare legge på seg og ikke kunne gjøre noe. Jeg gikk på spinning og apparat-trening uten å vite at dette bare gjorde det hele verre. Det viktigste når man har ME er AAA (aktivitetsavpassing).

Dere som lurer på noe i forbindelse med ME, finner mye informasjon på ME-forumet: http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum.html

rutta ;-))

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

En liten kommentar til en gammel tråd.

Jeg var hos Professor Nyland på Haukeland og fikk min ME diagnose. Han fortalte da at det ikke var sjeldent at folk hadde både ME og hypo. Han hadde sett det mange ganger.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Hei

Jeg er en av de som har både ME og Hypotyreose. Fikk Me diagnosen for 11 år siden, og Hypotyreose diagnose for 1 år siden. Dog, hva er hva? Synes de har glidd mye inn i hverandre, samtidig som jeg kan skille enkelte symtomer enkelt fra hverandre.

Vilje

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Jeg synes det er veldig vanskelig å skille mange ting, men det er jo bare å leve med det
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

vel - kan ME være lavt stoffskifte ?
    Jeg heller mer og mer mot at ME er en form for lavt stoffskifte som legene ikke vet om eller vil vedkjenne seg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. B-12 og hypotyreose?
    Av Vigdis i forumet B-vitaminer
    Svar: 31
    Siste melding: 31-01-13, 10:37
  2. ME(utmattelsesyndrom) og Hypo. kan man ha begge?
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 13
    Siste melding: 13-05-10, 20:30
  3. Hypotyreose og leverprøver etc.
    Av Carro i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 05-08-09, 19:56
  4. Armour eller levaxin, eller begge deler?
    Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 19:37
  5. Hypotyreose og pcos.....
    Av Linn i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOs
    Svar: 11
    Siste melding: 25-11-06, 21:53

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg