Det var en som pstet her sånn tre år siden at hennes samboer fikk diagnosen lave binyrereserver av legen sin, fordi han var helt utkjørt og syk etter hver gang det var noe stress. Så noen leger vet om det , ikke bare Balderklinikken.

Lavt stoffskifte over tid gjør at man trenger tre ganger så mye kortisol fra binyrene, og da blir det jo relativt for lite........... altså at normal mengde kortisol blir alt for lite.

Så det ser ut for meg som om du har noe for lavt stoffskifte (siden ft4 svinger ned til 10 noen ganger og TSH begynner å gå opp, i tyskland er 2,5 øvre grense) og det gjør at du trenger mer kortisol, kanskje tre ganger enn normalt, og det er det som gjør at du har alle symptomene.
Teoretisk skal man kunne roe alt ned ved å gå på levaxin noen mnd og ta litt (10mg, mindre enn fysiologisk dose ihvertfall) hydrocortison med det får du jo bare hos Strand eller Balderklinikken.

Kan godt være at en liten dose levaxin hjelper deg, men hvis du får full dose da trenger kroppen din også plutselg mer cortisol for å følge tritt med økt stoffskifte og da blir du ganske dårlig.
Har sett at en del andre går på en partiell substitusjonsdose, noe sånt som 50-88µg. Mer har en tendens til å forårsake lav TSH mend et vil vi ikke her akkurat nå. Har sett at det fungerer. Tipper de lar deg gå på 50µg. De gir deg en dose som ikke får TSH til å styrte rett ned og jeg synes det er absolutt verdt å prøve.
Jeg fikk ikke fryktelig brain fog før TSH (og ft3) gikk ned. Da gjør kroppen noe med deiodiseringsenzymene slik at man ikke lager nok t3. Ideen er å unngå det og ta liten dose.
Det kan ta tid, det tar tid for levaxin å virke. DNA må transkriberes i cellene og tild et trengs stoffskiftehormon. Tar tid. og man må unngå ting som stresser slik som å være oppe sent, de sier man må legge seg senest 10. ("De" er pasienter som har med hell prøvd å stresse ned for å takle slitne binyrer)