Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    7

Standard Ny her, trenger proff hjelp!!

Hei alle sammen, og for en flott gjeng det virker som dere er!!!

Jeg surfer snart på meg leddgikt i fingrene, blir smågal av å ikke finne ut hva som er feil med meg.

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte i 2001, etter å ha klaget min nød over hvor uvel jeg var, og hvor vondt jeg hadde i nakke/skuldre, og var konstant sliten. Går derfor på Levaxin nå, 100mgx2, 150mgx5. Fungerte rimelig bra frem til sommeren 2006.

Men, problemet mitt nå er KVALME og UVELHET etter måltidene. Har vært i CT, gastroskopi, røntgen ØVD, men de finner ikke noe galt. Klarer ikke beskrive den merkelige kvalmen heller. Og så er det akkurat som om det knyter seg i mageregionen, ved navelen. Har også noen diffuse smerter rett under brystbeinet. Jeg får ikke dette til å stemme med verken binyrer eller diabetes. Jeg må innrømme at jeg har litt eple-fasong, så jeg tenker på insulinresistens også.

Har en følelse av at det blir bedre om jeg unngår sukker og aspartam, kan det stemme?

Noen andre som har det sånn??? Og forresten, det er værst rundt menstruasjonen! Slå den???!!

Hjelp..... Vær så snill!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Umiddelbar tanke er lavt cortisol. Det står en masse om det her fra tidligere. Let litt rundt.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg vet ikke hva dette kan være, men vil bare ønske deg god bedring og si at du ikke må gi deg. Sånn kan du ikke ha det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Jeg har også vært plaget med kvalme og uvelhet. Men jeg pleier å få det i dager om gangen, og så er det borte en stund før det kommer tilbake. Jeg mister ofte appetitten av dette og det er ikke så bra for det gjør meg mer sliten. Selv kaller jeg følelsen som å være uggen.

En ting som kanskje kan forklare det hos meg er spenninger i kroppen. Var hos fysioterapaut som også knekker opp låsninger i ryggen, og det fremkalte denne kvalmen. Du skriver at du er mye plaget med vondt i nakke og skuldre så kanskje det kan være noe lignende hos deg?

Ellers har jeg lagt merke til at denne kvalmen verst når jeg er temmelig gåen og har minimum av energi. Og jeg reagerer jo med å bli sliten av behandlingen hos fysioterapauten.. kan være en sammenheng, men kan jo ikke garantere noe ;) Så vidt jeg vet er ikke kvalme et av symptomene på stoffskiftet.

Det med smerte under ribbenet så er det en eller annen her inne som har skrevet en del om et syndrom som gir lignende symptomer. Tror det er Kris, men er ikke sikker. Håper hun kommer inn og leser denne tråden!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    7

Standard

Takk for svar!

Men, Anne Ma, har du lagt merke til når du er kvalm? Jeg fant ut at det var rundt menstruaasjonen, helt merkelig. Værst var det dagen etter, altså dag 8. Nå er jeg helt fin igjen, merker ingenting. Skal prøve å få en utredning. Har egentlig aldri fått diagnose, men det er det visst flere som sliter med her inne ser jeg...

Jobber meg gjennom alle innlegg her for å lære litt, men det tar tid for en nykomling....!

Klemmer til dem som trenger det!!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard

mulig jeg bare skaper mer forvirring, men jeg driver og surfer vilt jeg også om dagen.

Siden du skriver om økte plager i forbindelse med måltidene så kanskje det har noe med matintoleranse å gjøre?

Jeg testes for det om dagen/Balderklinikken....det kan visst være årsak til dårlig binyrefunksjon og lavt stoffskifte...kanskje også leddgikt. Det baller liksom på seg...det ene fører til det andre osv....men altså ha sin årsak i maten. Kanskje ??

Når jeg surfet i sted kom jeg over dette:
    http://www.qfac.com/articles/adrenal_stress_test.html
    Grain Intolerance & Stress -
    About 12-18% of the U.S. population suffers from a genetic intol- erance to grain. Specifically, a high incidence occurs in Celtic, Germanic, and Nordic derivation. The gut becomes inflamed within 30 minutes after consuming the grains and this can lead to an adrenal stress response, increased cortisol and reduced DHEA.

En svak ømhet ved brystbeinet har jeg også faktisk, spseielt ved vridning.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Nei, jeg kan ikke si om det er mer tilsetede ved mensen eller ikke, men det kan det vel ha vært. blir utrolig utslit når mensen kommer. Jeg kan ikke si at det har direkte med stoffskiftet mitt å gjøre, men plagsomt er det uansett.

Tor31 har et poeng han. Har du sjekket for cøliaki osv? Kvalme kommer av så mange grunner. Som du jo vet siden du har tatt så mange undersøkelser...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg er også veldig sliten når jeg har mensen. Tror det på en måte blir dobbelt opp. Har jo alltid vært sliten de dagene, men nå blir det dobbelt så ille.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg synes som nora at det du beskriver stemmer godt med "sliten" binyrebark og for lavt cortisol. Dessuten kan det høres ut som det er noe med østrogennivåene dine...? Kan anbefale å lese litt på sidene til Leif Ims:

http://www.futhark.no/Progesteron.htm

Når det gjelder smertene i bryst-/ribbeina, kan det visstnok skyldes en kronisk betennelse i brystbeinet som ofte henger sammen med lavt stoffskifte, Tietzes syndrom:

http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=826

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    7

Standard

Tusen takk folkens! Jeg leser meg opp, og tror jeg har funnet en start iallefall. Jeg skal til endokrinolog så snart jeg får henvisning. Noen som vet om de er flinke på Ahus? Skal holde dere oppdatert, spenndende å se hva resultatet blir...

:-)

Mvh Florence
    Klemmer til alle som vil ha!!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hei. Trenger hjelp
    Av Månelys i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-10-08, 20:10
  2. Trenger råd/hjelp.....
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 37
    Siste melding: 09-01-08, 15:33
  3. Ei til som trenger hjelp
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 11-05-07, 17:41
  4. Svar: 9
    Siste melding: 07-02-07, 19:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder