Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    12

Standard Hypothyreose og vegetarianisme

Jeg har akkurat fått tilbake blodprøver som viser en TSH på 10,14, og legen mistenker at jeg lider av hypothyreose eller thyreoditt. Jeg har fortsatt tilgode å få tatt de siste prøvene mine og få en diagnose, men jeg har endel samsvarende symptomer og jeg antar at jeg uansett har et problem knyttet til stoffskiftet.

Jeg kan lite om temaet fra før, men har lest litt rundt de siste dagene. Jeg ser at endel av kosten som blir anbefalt ikke går godt overens med en vegetarisk diett. Selv er jeg pescetaner (spiser fisk, egg og enkelte melkeprodukter) men nytter ikke biprodukter fra dyr. Rent animalske medisiner vil jeg utelukke til det virkelig er snakk om liv og død, og vil også unngå gelatinkapsler etc. For å veie opp for lavere jern, B12, fett og proteininntak er det viktig at en vegetarisk/pescetarisk diett inneholder mye nøtter, soya, brokkoli og andre mørkegrønne grønnsaker og blader som spinat. Såvidt jeg forstår anbefales moderate inntak av disse. Har noen gode råd her?

Jeg tar for tiden ingen kosttilskudd bortsett fra et b-kompleks jeg nylig gjennopptok bruken av (tilrettelagt for vegetarianere). Ettersom jeg har bodd en tid i utlandet og jeg ikke har hatt tilgang på mine normale varer har jeg spist endel mat den siste tiden som ikke har like høye verdier av jern, B12, kalsium til dels protein som min "norske" diett, så verdiene mine kan ha sunket det siste halvåret grunnet dette.

Jeg ser også at mange nevner B12, som jeg har hatt grenseverdier av som yngre, men nå er oppe i 135. (jeg tror jeg var på 119 da jeg fikk behandling or mange år siden). Ferritin er på 17, og blir ikke regnet som for lav. Jeg forstår at disse verdiene kanskje kan være lave i den kontekst at jeg faktisk skulle lide av hypothyerose?

Jeg har tideligere (2000-2002) vært i behandling for depresjoner, men hadde i 2003 normale prøveresultat i forhold til TSH. jeg vet ikke hva verdiene var den gangen, men ser at legen min opererer med 4, 70 som max normal.

Jeg studerer i utlandet, og står egenlig på farten til å reise igjen. Har hatt et tungt semester, jeg studerer for tiden språk, og har vært mye syk og sliten. Jeg har fått time hos spesialist, men regner med at det vil være vanskelig å komme i gang med en optimal behandling før jeg drar. Bør jeg utsette eventuell behandling? Er det mulig å få medisiner selv om jeg ikke kan følges opp før til sommeren?

Angående alkohol; har slitt med dårlige nyrer/urinveier hele livet, om det skulle ha noe å si. Jeg er ung, og mye ute med venner og de siste par årene har jeg drukket ganske mye. Den siste tiden har jeg derimot reagert på alkohol på en skremmende måte, blir raskt full uten å kjenne mine grenser, og mister hukommelsen. Ofte uten å ha drukket det jeg tideligere annså som min personlige "sikre grense". De siste ukene har jeg ikke turt å røre alkohol.

Beklager den lange posten, jeg er takknemlig for innspill noen av dere kan ha.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei.
    Med en TSH på 10 så er du helt sikkert og helt tydelig hypo.
    Det med alkohol henger sammen med hypo, da blir du straks full bare du lukter på korken...

Jag synes det er like greit å starte behandling med levaxin eller hva det heter der du bor (thyroxin, levothyroxinnatrium) siden din TSH på 10 er tydelig nok for norske leger når du kommer tilbake.

Vegetarmat har ikke så mye med hypothyreose å gjøre annet enn at soya gjør det verre. Mange merker til og med at soya gjør dem syke i fler uker.

B-12 og ferritin er fkatisk lave, samme hva du sier.
    Husk å få blodprøver for cøliaki også, siden det kan forårsake slike blodprøver.
    Ellers så har end el med hypothyreose en inflammasjon i magen eller tarmen som gjør at ferritin og B-12 er lave.
    Dine tall på ferritin og B-12 alene kan få en til å føle seg dårlig, gode tall for b-12 er fra 360 og oppover og ferritin50-70 og oppover.

Men en TSH på 10 holder selv i Tromsø.
    Husk å alltid få ft4 også (selve hormonet, ft4 er et prohormon og ft3 er det aktive hormonet. ft3 synker først senere i prosessen det tar å bli hypo og de tar ofte ikke engang prøver på ft3 når de sjekker om du er hypo.)
    Og så trenger du prøver på anti-TPO.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    12

Standard

Tusen takk for respons. Jeg er for tiden i Bergen, men vil nok ikke kunne få tilfredsstillende behandling så snart jeg drar tilbake til utdanningsstedet mitt. Da er jeg avhengig av å kunne få med medisin fra Norge eventuelt. Vet jo at en helst skal ta blodprøver etterhvert som man er medisinert, men det kan altså bli vanskelig før i begynnelsen av juni. Jeg har en time hos indremedisiner her om en uke, så jeg rekker å komme i kontakt med lege før jeg forlater landet i begynnelsen av februar.

Har ikke merket noen problemer med å spise soya, men jeg har hatt problemer med mage, noe jeg har knyttet til stress og livsstil, samt endring av bakterieflora. Antiulcermedisin og bedre kosthold endret dette raskt, og jeg tar ingenting for problemene

Jeg gikk voldsomt ned i vekt i begynnelsen av semesteret, og har store problemer med søvn og konsentrasjon. Har greid å lege på meg igjen, og er nå større enn normalt (men jeg er naturlig tynn, så jeg er ikke overvektig ennå).

Om verdiene mine for B12 og ferritin er lave skal jeg ikke uttale meg om, jeg bare så at de var innenfor legens referanseområder. For the record så inneholder B-komplekset mitt også B12.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du vil vel antageligvis bli startet på 50µg levaxin, og de har vel studenthelsetjene der su skal? Du trenger antageligvis en større dose alle ca. 6-8 uker. Man øker dosen så sakte.
    Hvor i verden skal du, er det et sivilisert land?

Jeg antar at det er lurt å sjekke for cøliaki også (blodprøver).

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

jeg tror ikke ditt kosthold, forutsatt at du er flink til å sette sammen næringsgrupper- vil ha noen negativ innvirkning på helsen din.
    men jeg forstå ikke når du nevner at du ikke får i deg så mye protein som du bør?
    egg, bønner og "chick peas"(husker ikke navnet på norsk hehe) er jo fullt av det.
    kan jo ende jeg misforstod:=)

du må absolutt ta omega3, og da tar du bare ren tran siden du ikke vil ha gelantinkapsel.

men du bør absolutt få deg en time hos noen som kan sette sammen et bra og variert kosthold for deg.

soja har til nå ikke hatt noen betydning for meg, og ha heller ikke hørt noe om det fra de jeg kjenner med stoffslifteproblemer, så......er nok individuelt.

ellers finnes det en bønnetype som inneholder mye b12.

du sier liv og død: problemet med vitamnmangel er at man ikke merker det skikkelig før bunnen er nådd. og da tar det mange år å bygge opp lageret igjen.
    det er jo ikke noe vits å studere hvis du ikke passser på å få en frisk kropp som kan jobbe inn studielånet:=)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En ting til, når man har noe med magen/tarmen slik som en del med hypothyreose har (antagelig autoimmunt, men man tester ikke for det) så må man ha veldig store doser b-12 i tabletter , slik som i Trio-be som har 500µg eller noen utenlandske tabletter som har 1000µg. De få µg i vanlie tilskudd hjelper ikke da.

Om referanseområder: Det er alle blodprøver man har, og man tar vekk de øverste og de nederste 2,5%,
    Hvis så halparten har D-vitaminmangel, slik som her, da vil referanseområdet bli for lavt (slik som her)...
    Mer om dette emnet fins på www.furst.no, hvor de mevner kolesterol som eksempel. De som er innefor referanseområdet, men øverst, vil ha for høyt kolesterol. Det er fordi det er en del pasienter med for høyt kolesterol i referansepopulasjonen.
    Samme emd blodprøvene for stoffskiftet, det er end el med lavt stoffskifte i referansepopulasjonen. Man har bare tatt vekk de øverste og de nederste 2,5%.
    Når de utelukket folk med stoffskifteproblemer ved hjelp av utralyd i tyskland, gikk referansområdet ned til 2,12 for TSH:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_DocSum
    De har ikke gjort slik hittil, derfor er referanseområdene for TSH ofte 4 og 5 mens pasientene sliter lenge med hypo-symptomer med en TSh på 2,5 eller 3 eller4 og får høre at de er innefor normalen og alt er bare psykisk.
    De har senket øverste grense for TSH ned til 2,5 på mange lab i tyskland nå.
    Her har Hormaonlabben på Aker laveste grense i landet, tror jeg, og den er på 3,6. Andre har gått ned til 4.

Men så lave tall på ferritin og B-12 som du har, ville de fleste følt seg trøtte og slitne.
    Jern trenger du ikke resept på. Man må ta dobbel dose i noen måneder, en tablett er bare ment som forebyggende.
    Hvis ferritin ikke går opp, da er det noe galt med opptaket. (noe med tarmen)

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    12

Standard

Takk igjen for utfyllende svar.

Når det gjelder protein; animalsk protein er generelt tyngre for kroppen og gir mer å arbeide med. Bønner og egg har proteiner, men da må en jo også spise dem. noe jeg ikke har gjort mye av i det siste. Generelt sett er kjøtt en enkel proteinkilde. Siden jeg ikke spiser det, og nesten ikke har spist fisk det siste halve året krever det mer av kostholdet for å få optimalt proteininntak. Det har jeg ikke passet på.

Bønnen du tenker på som har mye protein, de resterende aminosyre og er rik på B12 er soya. Den blir jo som sagt ikke anbefalt i denne konteksten.

Når du snakker om vitaminmangel mht min uttalelse om liv og død så er ikke det vi antikjøttetere mangler oftest, i allefall ikke de vannløselige. Der jeg bor er det også mye sol, jeg spiser fisk og jeg tar opp kalsium, så noen akutt vit. D-mangel står jeg ikke i fare for å få.

Ferritin er jern ikke sant? At jeg har lavt innhold forbauser meg ikke, jeg har alltid måttet passe nøye på dette, også som barn da jeg fortsatt spiste kjøtt. I og med at kostholdet har skrantet den siste tiden er jeg ikke overrasket over at dette er lavt, da det er nettopp tilgang på mine typiske jernkilder jeg har mistet. (til dere andre som trenger jern; brennesle er en mirakelurt når det kommer til dette, den har virkelig hjulpet meg i allefall)

Jeg vil fylle på med de matvarene jeg har brukt tideligere for å hjelpe meg med å øke mine verdier (mørke grønnsaker, spinat, brokkoli, bananer og brennesle) for jern og omega (plantetilskudd og fet fisk, jeg har ikke tro på tran). Hvis jeg ikke greier å regulere dette med et bedret kosthold vil jeg så vurdere kunstige tilskudd. Når det gjelder rene medikamenter mot hypothyreose etc vil jeg såklart ta disse som anvist såfremt de ikke er animalske. Jeg vet at det finnes gode og kraftige B12tilskudd beregnet for veganere, da b12 mangel er vanlig hos dem. De pleier også å være velbalanserte mht B11.

Når det gjelder kosthold generelt er jeg ganske velinformert, det er noe en etterhvert må bli hvis en skal leve uten kjøtt eller masse piller i Norge. Problemet har altså vært at jeg ikke har hatt tilgang på mine vanlige varer det siste halvåret og sannsynligvis har mistet endel jern etc på grunn av dette.

Jeg skal nevne dette med cøliaki for legen. Det vil nok gjøre hverdagen min ganske mye tyngre med tanke på det kostholdet jeg har i dag. Snakket med kontordamen i dag, og det kom tydelig frem at de ventet å få FT4 resultater, og ville gi grundige blodprøver. Det virker foreløpig som om jeg er i gode hender, jeg skal sørge for å sjekke opp mot de prøvene dere anbefaler her, tusen takk!

Jeg har forresten 33 på noe som heter MCH (ref 27-32). Vet noen hva dette er? Har det en sammenheng?

Gleder meg litt til å få en konklusjon på dette, jeg har vært ganske oppgitt den siste tiden og veldig deprimert og nervøs. Nå mister jeg masse hår og legger på meg i tillegg. Kan mine resultater skyldes andre ting enn lavt stoffskifte? Bør jeg vurdere muligheten for kreftformer eller lignende hvis de andre prøvene mine skulle komme tilbake normale? (min far døde av bukspyttkjertelkreft for noen år siden).

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Dins symptomer kommer sikkert av hypothyreose, og du trenger ikke gruble på kreft. TSH kan variere noen ganger, men en TSH på 10 sammen med de symptomene du nevner er ganske entydig.

MCH og MCV og og MCHC og slikt er størrelsen og fargen på de røde blodlegemene. Husker ikke hvilken av disse det er, men et søk vil bringe noen nettsider som forklarer hele greia.
    Ved lavt B-12 er de røde blodcellene store og bleke. Dine er utenom normen. Husker ikke hva...

Ferritin er jernlagrene, mens Hb er hvor mye hemoglobin det er (og de kan være store og bleke.....og jern fins det også en prøve på. Litt innviklet. Og ved inflammatoriske tarmsykdommer kan man ha ganske høyt ferritin, og ved infeksjoner lavt ferritin, fordi kroppen gjemmer jernet da.

Det fins flere med cøliaki og som er vegetarianere.

Men det er mest sannsynlig at du bare har lavt b-12 og ferritin slik som mange andre med hashimotos har pga. noe autoimmunt image/tarmsystemet som de ikke tester for.
    Det er imidlertid lurt å teste for cøliaki allikevel.

Medisinen vi tar er vanligvis levaxin , mange tar liothyronin i tillegg (t3), og noen få tar grise-thyroxin (tablettene er bittesmå og laget av grisekjertler som har spist organisk fòr og resten av grisen har gått til menneskeføde og hormonene er bare et biprodukt)
    Levaxin og liothyronin er helt kjemiske men de har laget noe av det ved hjelp av bakterier.

Så det eneste som kan lage problemer ved hypothyreose er at man kan føle seg dårligere av soya, eller er det ikke noe i veien med å være vegetarianer. Og så det med grisethyroxin som noen tar.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    12

Standard

Tsuen hjertelig takk for god informasjon og støtte Nora, det er ikke enkelt å sette seg inn i alt alene. Nå har jeg en time hos spesialist om en uke, så skal jeg ikke ta sorgene på forskudd. En venninne av meg fortalte nettopp at hun hadde thyreoidinfeksjon som mulig følge av klimaendring, og at dette hadde gitt seg av seg selv. En vet jo aldri.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Man kan selvfølgelig ha en thyreoditt som går over. Det er imidlertid sjeldent.
    Da er nok antistoffprøvene lave, i motsetning til hashimotos thyreoditt som er det de fleste som er hypo har (den autoimmune formen)
    En thyreoditt er en eller enne betennelse eller noe, som kan gå over slik du sier.
    Noen ganger går en begynnende hashimotos thyreoditt over, det fins faktisk noen vitanskapelige artikler om dette registrert på pubMed.

En annen ting, jeg skrev om mage-tarms-systemet. Det kan også være at tarmen har ødemer pga. hypothyreosen og at det er ødemene som gjør at opptaket av næringsstoffer er dårlig. Går vekk når hashimotosen er over eller når man er riktig medisinert en stund.

En norsk fagbok som man kan låne på bibliotheket er Aanderud og Bjøro Thyreoideasykdommer

nora

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hypothyreose/whiplash
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 07-01-07, 08:59
  2. Har jeg hypothyreose?
    Av snowbird i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 01-12-06, 00:52
  3. Hypothyreose og lutealfase...