Takk igjen for utfyllende svar.

Når det gjelder protein; animalsk protein er generelt tyngre for kroppen og gir mer å arbeide med. Bønner og egg har proteiner, men da må en jo også spise dem. noe jeg ikke har gjort mye av i det siste. Generelt sett er kjøtt en enkel proteinkilde. Siden jeg ikke spiser det, og nesten ikke har spist fisk det siste halve året krever det mer av kostholdet for å få optimalt proteininntak. Det har jeg ikke passet på.

Bønnen du tenker på som har mye protein, de resterende aminosyre og er rik på B12 er soya. Den blir jo som sagt ikke anbefalt i denne konteksten.

Når du snakker om vitaminmangel mht min uttalelse om liv og død så er ikke det vi antikjøttetere mangler oftest, i allefall ikke de vannløselige. Der jeg bor er det også mye sol, jeg spiser fisk og jeg tar opp kalsium, så noen akutt vit. D-mangel står jeg ikke i fare for å få.

Ferritin er jern ikke sant? At jeg har lavt innhold forbauser meg ikke, jeg har alltid måttet passe nøye på dette, også som barn da jeg fortsatt spiste kjøtt. I og med at kostholdet har skrantet den siste tiden er jeg ikke overrasket over at dette er lavt, da det er nettopp tilgang på mine typiske jernkilder jeg har mistet. (til dere andre som trenger jern; brennesle er en mirakelurt når det kommer til dette, den har virkelig hjulpet meg i allefall)

Jeg vil fylle på med de matvarene jeg har brukt tideligere for å hjelpe meg med å øke mine verdier (mørke grønnsaker, spinat, brokkoli, bananer og brennesle) for jern og omega (plantetilskudd og fet fisk, jeg har ikke tro på tran). Hvis jeg ikke greier å regulere dette med et bedret kosthold vil jeg så vurdere kunstige tilskudd. Når det gjelder rene medikamenter mot hypothyreose etc vil jeg såklart ta disse som anvist såfremt de ikke er animalske. Jeg vet at det finnes gode og kraftige B12tilskudd beregnet for veganere, da b12 mangel er vanlig hos dem. De pleier også å være velbalanserte mht B11.

Når det gjelder kosthold generelt er jeg ganske velinformert, det er noe en etterhvert må bli hvis en skal leve uten kjøtt eller masse piller i Norge. Problemet har altså vært at jeg ikke har hatt tilgang på mine vanlige varer det siste halvåret og sannsynligvis har mistet endel jern etc på grunn av dette.

Jeg skal nevne dette med cøliaki for legen. Det vil nok gjøre hverdagen min ganske mye tyngre med tanke på det kostholdet jeg har i dag. Snakket med kontordamen i dag, og det kom tydelig frem at de ventet å få FT4 resultater, og ville gi grundige blodprøver. Det virker foreløpig som om jeg er i gode hender, jeg skal sørge for å sjekke opp mot de prøvene dere anbefaler her, tusen takk!

Jeg har forresten 33 på noe som heter MCH (ref 27-32). Vet noen hva dette er? Har det en sammenheng?

Gleder meg litt til å få en konklusjon på dette, jeg har vært ganske oppgitt den siste tiden og veldig deprimert og nervøs. Nå mister jeg masse hår og legger på meg i tillegg. Kan mine resultater skyldes andre ting enn lavt stoffskifte? Bør jeg vurdere muligheten for kreftformer eller lignende hvis de andre prøvene mine skulle komme tilbake normale? (min far døde av bukspyttkjertelkreft for noen år siden).