Jeg har akkurat fått tilbake blodprøver som viser en TSH på 10,14, og legen mistenker at jeg lider av hypothyreose eller thyreoditt. Jeg har fortsatt tilgode å få tatt de siste prøvene mine og få en diagnose, men jeg har endel samsvarende symptomer og jeg antar at jeg uansett har et problem knyttet til stoffskiftet.

Jeg kan lite om temaet fra før, men har lest litt rundt de siste dagene. Jeg ser at endel av kosten som blir anbefalt ikke går godt overens med en vegetarisk diett. Selv er jeg pescetaner (spiser fisk, egg og enkelte melkeprodukter) men nytter ikke biprodukter fra dyr. Rent animalske medisiner vil jeg utelukke til det virkelig er snakk om liv og død, og vil også unngå gelatinkapsler etc. For å veie opp for lavere jern, B12, fett og proteininntak er det viktig at en vegetarisk/pescetarisk diett inneholder mye nøtter, soya, brokkoli og andre mørkegrønne grønnsaker og blader som spinat. Såvidt jeg forstår anbefales moderate inntak av disse. Har noen gode råd her?

Jeg tar for tiden ingen kosttilskudd bortsett fra et b-kompleks jeg nylig gjennopptok bruken av (tilrettelagt for vegetarianere). Ettersom jeg har bodd en tid i utlandet og jeg ikke har hatt tilgang på mine normale varer har jeg spist endel mat den siste tiden som ikke har like høye verdier av jern, B12, kalsium til dels protein som min "norske" diett, så verdiene mine kan ha sunket det siste halvåret grunnet dette.

Jeg ser også at mange nevner B12, som jeg har hatt grenseverdier av som yngre, men nå er oppe i 135. (jeg tror jeg var på 119 da jeg fikk behandling or mange år siden). Ferritin er på 17, og blir ikke regnet som for lav. Jeg forstår at disse verdiene kanskje kan være lave i den kontekst at jeg faktisk skulle lide av hypothyerose?

Jeg har tideligere (2000-2002) vært i behandling for depresjoner, men hadde i 2003 normale prøveresultat i forhold til TSH. jeg vet ikke hva verdiene var den gangen, men ser at legen min opererer med 4, 70 som max normal.

Jeg studerer i utlandet, og står egenlig på farten til å reise igjen. Har hatt et tungt semester, jeg studerer for tiden språk, og har vært mye syk og sliten. Jeg har fått time hos spesialist, men regner med at det vil være vanskelig å komme i gang med en optimal behandling før jeg drar. Bør jeg utsette eventuell behandling? Er det mulig å få medisiner selv om jeg ikke kan følges opp før til sommeren?

Angående alkohol; har slitt med dårlige nyrer/urinveier hele livet, om det skulle ha noe å si. Jeg er ung, og mye ute med venner og de siste par årene har jeg drukket ganske mye. Den siste tiden har jeg derimot reagert på alkohol på en skremmende måte, blir raskt full uten å kjenne mine grenser, og mister hukommelsen. Ofte uten å ha drukket det jeg tideligere annså som min personlige "sikre grense". De siste ukene har jeg ikke turt å røre alkohol.

Beklager den lange posten, jeg er takknemlig for innspill noen av dere kan ha.