Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Tråd: B12 - Help!
-
13-01-07, 22:15 #1
B12 - Help!
Hei!
Noen som vet hvorfor vi med lavt stoffskifteproblemer er utsatt for B12 mangel? Er det alle, uasett grunn for hypo?
Tror jeg må be legen min må ta en slik prøve..., har dette en sammenheng med ferritin? (Den lå på 38)
Mvh MaiaJeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
14-01-07, 00:36 #2
Du kan får tatt slik blodprøve hos legen. Det kan være en sammenheng med lav B12 og lav ferritin fordi det kan skyldes anemi ( blodfattighet) det er flere typer anemi bl. a B12 anemi som skyldes B12 mangel.
Alle som har hypotyrose er utsatt for å få dette, men vi BEHØVER ikke få det.
Sikkert lurt for deg å få målt dette. Inngår ikke det i prøver vi tar hos legen av og til når vi har hypotyrose? Mener å huske at jeg tidligere ble sjekket med jevne mellomrom for diabetes, fikk målt elektrolytter, kreatinin, hemoglobin og homocystin og masse annet.
-
14-01-07, 16:25 #3
Jeg har lavt stoffskifte og har aldri hatt noe problem med B-12. Min ligger på 285.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
14-01-07, 17:10 #4baremei Gjest
Jeg har fått både TrioBe og sprøyter med tall rundt 260
Opprinnelig skrevet av Cina
-
14-01-07, 17:54 #5
(Jeg har ferritin på 38, visst det var litt uklart)
Hva er normalverdiene på B12?
Mvh Maia!Jeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
14-01-07, 21:17 #6
285 er da ikke høpyt. Mange får b-12 da og merker bedring.
Grunnen for det lave B-12 er at mange har autoimmun gastritt og/eller H.Pylori. Man testes for lite for disse ting. I tyskland er det et stort kjør for å bli kvitt H.Pylori, man kan for eksempel ikke få magesår uten H.Pylori sier de. Og endokrinologene sier at alle so ikke får stor nok dose thyroxin med 100-125 µg levaxin, har egentlig et mage-tarm-problem, og typisk er H.Pylori. Når man gir disse bahandling for H.Pylori, da går behovet for levaxin ned.
(og et annet sted står det at H.Pylori lager dexthyronin ut av levothyronin og det er uvirksomt i metabolismen, men senker TSH)
nora
-
15-01-07, 05:48 #7
Jeg trodde det var normalt nå legen min sier at den er helt ok, hva skal den ligge på?
Opprinnelig skrevet av nora
Ferritinen min ligger på 12 etter sist prøve som ble tatt den 08.12.06.
Er det også lavt?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
15-01-07, 05:55 #8
Har jo hørt at det er de som får B12 selv om de har over 300, selv har jeg 199, og får ikke noe fordi legen mener den er ok. Kommer vel ann på legene og hvor oppdaterte de velger og holde seg. Ikke vet jeg....
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
15-01-07, 07:20 #9
i sommer da jeg hadde lav B12 sa legen min at jeg fikk sprøyter hvis jeg kom ned på 200..lå på 259,spiste B12 tabletter og på slutten av sommeren hadde den steget til 460..følte meg mye bedre med å være høyere på B12...samme med ferritin,er det for lavt orker jeg ikke noen ting..selv om alle prøvene ligger innenfor normalverdiene,er det for lavt for meg..og når jeg kjenner at det butter litt i mot i kroppen er det lurt å ta disse prøvene,fordi det er ikke nødvendig å føle seg elendig hvis det bare er litt høyere B12 f.eks. som skal til for at jeg føler meg bedre..kanskje noe legene skal tenke på og,ikke bare si at vi er innenfor normalverdiene støtt
-
15-01-07, 07:42 #10
Jeg har B12 på over 500 nå. Ref verdi går til 600. Jeg har tatt tilskudd i en periode for lenge siden og har nettopp gått til innkjøp av nytt. Handler her (hvis dere har vanskelige leger...):
http://www.vitaviva.com/en/Search.aspx?TargetBox=Search
Kjøpte den med 1000mcg.
Kan legge til at jeg hele tiden måler høyt ferritin - siden det nevnes som en kombinasjon...• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Svar med sitat

Bokmerker