Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Hjernen min er fortsatt veldig tåkete

men jeg har det bedre enn tidligere i høst uten noen åpenbar grunn. :P Det er ikke uvanlig at det svinger litt, og nå vil jeg bare hindre at jeg blir verre igjen!! Vel... Jeg har sluttet på antidepressivaen legen maste på meg så jeg forsøkte siden i sommer. DET er jo en grunn til å føle seg bedre, forresten... Jeg var helt elendig de 3-4 mnd jeg gikk på dem. HELT elendig.

Jeg har tatt alt mellom himmel og jord av blodprøver i høst. Legen sier at alt er fint eller OK, og vil ha meg tilbake på antidepressiva, nytt merke, men det skal jeg i alle fall IKKE. Jeg føler meg ikke trist. Jeg føler meg som om hjernen er pakket inn i bomull.

Kan dere se noe som legen ikke ser? (lab.grenser i parentes)

ALAT 21 (10-45)
    ALP 62 (35-105)
    ASAT 22 (15-35)
    Ca++ aktuell To målinger: 1.32 og 1.34* (1.16-1.32)
    Ca++ korrigert To målinger 1.29 og 1.29
    FSH 6.0 (1.0-12.0)
    GT 14 (10-45)
    KREAT Tre målinger: 75, 66, 69 (45-90)
    LH 2.6 (1.0-12.0)
    P-Kalium 4.2 (3.5-4.4)
    P-PTH 6.2 (1.3-7.1)
    PROL 187 (100-700)
    ATPO 21 <60
    S-ALB To målinger: 41, 44 (36-48.0 )
    S-CA To målinger : 2.29, 2.35 (2.15-2.51)
    S-Calsium To målinger: 2.30,2.30 (2.17 - 2.47)
    (alb.korr.)
    Fritt T3, SSK To målinger: 4.6, 3.7 (3.0 - 5,7)
    Fritt T4, SSK Flere målinger: 22.5*, 22.2*, 18.9*, (10.0 - 19.0)
    S-NA 141 (137-145)
    TSH Flere målinger 0.79 (0.30 -4.0)
    Østradiol 0.19 (0.00 - 0.30)
    FERI To målinger: 33, 20 (12-165)
    Escitalopram 19* (25-115)
    Folat 9.1 (5.9-40.0)

Der det er gjort flere målinger er alle tatt mellom mars og november i år, de siste resultatene står først.

Det er tatt enda noen flere prøver enn dette, men jeg skrev bare ned det jeg trodde var relevant i forhold til stoffskiftet...? Spør om dere savner noe.

Jeg er så sliten av å mase på legen, som bare vil bli kvitt meg.
    Hvordan kommer jeg meg videre nå, hvis alle disse blodprøvene ikke avdekker noe som helst?

PS. Jeg tar 1 tablett Levaxin pr dag

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Hei, når du sier en tablett, så finnes de i forskjellig styrke. Kan du se om det er 100 mikrogram du tar?

Jeg kan bare si at du bør be om å prøve Liotyronin i tillegg til Levaxin. Jeg hadde også depresjoner da jeg tok bare Levaxin. Jeg gikk også på lykkepiller og opplevde at de gjorde meg verre.

Vis legen denne artikkelen i Tidskrift for den Norske Legeforening. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1423906
    Til dere som er fastleger har jeg derfor en bønn: Hold et særlig øye med dem som etter medisinering med T4 fremdeles sliter med symptomer som kan knyttes til hypotyreose! Særlig ser dette ut til å gjelde pa-sienter som opplever nedsatt kognitiv funksjon og depresjon/nedstemthet. Såkalt normale blodverdier er ingen garanti for at medisineringen er optimal. T3 har en mye raskere omsetningstid i kroppen enn T4, og det vil derfor ta kortere tid å finne ut om dette kan hjelpe pasienten. Det er et forsøk verdt!

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Hei!

Ja, det er 100 mg jeg tar, 1 tablett daglig, finnes andre verdier? Tidligere tok jeg 1,5 tablett daglig, men da ble FT4 min laangt over 30. Det har gått bra å trappe ned, og TSH har faktisk aldri være lavere enn nå, den lå tidligere på ca. 1.5, jeg vet ikke hvorfor den har blitt lavere den siste tiden. FT4 er uansett alltid for høy, det var den også da jeg begynte å ta Levaxin for 11-12 år siden.

Takk for svar!

Legen min sier forresten at det utfra blodprøvene ikke ser ut som om jeg trenger T3, men jeg kan jo forsøke likevel? Hvor lang tid tar det før jeg eventuelt merker bedring?

PS. Jeg er ikke deprimert i det hele tatt. HELDIGVIS! Det er legen min som mener jeg kan ha nytte av antidepressiva selv om jeg ikke er deprimert. Hun kaller det en "mulig `skjult´ depresjon".

Men aldri har jeg følt meg dårligere enn på antidepressiva, og aldri har jeg følt meg bedre enn ca. 1 uke etter at jeg kuttet antidepressivaen. Jeg var faktisk sykemeldt pga virkningen de gav, og da jeg kuttet dem ble jeg et nytt og gladere og bedre menneske!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Antidepressiva hjelper ofte ikke oss med hypothyreose, fordi de essentielt virker ved å senke ft3 i hjernen. Mange nervøse har for høyt ft3. Alkohol øker ft3, samt kaffe....
    Nedre å ta liothyronin enn masse vin og sprit.
    Mange hypothyreote blir dårligere på antidepressiva.

Man blir deppa av for laft t3.
    Man bruker også noen ganger t3 i psykiatrien..

Noen pasienter har altså for høyt t3 i hjernen, og noen for lavt.

(det er en omtrent ugjennomtrengelig barriere mellom kroppen ellers og sentralnervesystemet, om blodprøver gjengir ikke helt hva som er i hjernen, CNS heter sentralnervesystemet)

Hvis man titter og søker litt på Eyr, var det en lege som tilfeldigvis målte skyhøyt ft3 hos en narkoman pasient. han fikk aldri noe svar på hva man kunne gjøre.

Høyt ft3 kan også være typisk for post-traumatisk syndrom. Det er valdig mange av dem som har høyt ft3. Står en del om det på pubmed.

Lignende tråder

1. Begynte mine sykdommer i hjernen?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 14-09-07, 01:02
  2. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 21:26
  3. glemsk mrav hjernen
    Av skaye i forumet Hos legen
    Svar: 48