Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
27-11-06, 21:23 #1
knusk tørr i munnen og halsen...
jeg drikker og drikker og drikker, men er så tørr i munen og halsen at jeg knapt kan svelge
har inntatt minst 3,5 liter vann i dag, men sekunder etter jeg har svelget er jeg knusk tørr igjen :(
fikk nesten ikke sove i natt fordi jeg måtte drikke hele tiden og deretter fly på do for å få det ut igjen...
hva i himmelens navn feiler det meg?
jeg har alltid vært tørr i munnen, men nå går det for vidt synes jeg! :(
er det noen som har gode råd til meg?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
27-11-06, 21:46 #2
Drikker og drikker, sier du? Fordi du er tørst - eller bare for du er tørr?
Tørste kan jo peke hen på diabetes. Da får man kraftig tørste (som ikke går bort). En kan også bli tørr i munnen/halsen.
Også ved Sjøgrens syndrom (også en stoffskiftesykdom) kan en få tørre slimhinner og øyne.
Selv føler jeg at jeg er tørr i nesa, øynene og delvis munnen, så jeg lurer litt på om det også kan forekomme blant oss med lavt stoffskifte
Angstfølelse kan også gi de samme symptomer...
Dette var vel til å bli enda mer forvirret av?
Men kanskje du kjenner deg igjen på noe av det?
-
27-11-06, 22:06 #3
vel ja tørr i øynene er jeg også bestandig... og det er også verre nå :(
nesa er en egen historie...
angst har jeg ikke nei, heldigvis. 8)
jeg tror jeg skal få målt blodsukkeret... det skal tas på fastende mage ikke sannt?
ang. sjøgrens så spurte jeg legen min om det for noen uker siden,men det var visst altfor vanskelig å sjekke ut..
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
27-11-06, 22:37 #4
Kan du skjønne de legene? :evil: Min lege var heller ikke lysten på å sjekke ut Sjøgrens. Jeg har også endel symptomer som kan relateres til den. Tørre, såre øyner er det verste....
Ja, blodsukkermåling bør være fastende. Den heter HbA1C og viser ditt gjennomsnittlige blodsukker over en periode.
-
27-11-06, 23:43 #5
Re: knusk tørr i munnen og halsen...
Det finnes noen resptfrie tabletter på apoteket som gir øket spytt...hva heter det...mer spytt altså!
Opprinnelig skrevet av Lissa
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
28-11-06, 07:52 #6
Ja de legene,vanskelig og vanskelig!
Æ fikk diagnose sjøgrens nu i høst,da tok de tåreveske test i øynene,fastlege kan ta en slik prøve på legekontor, og så plukka de ut noen spyttkjertler fra underleppa,biopsi,slimhinnene i nesa ble også plukket ut,kronisk bihulebetennelse. Tannstatus er også viktig å få med.
Jeg plagdes med tørr munn,hals-sår og problemer med å svelge,også føler jeg at det sitter noe i nese/svelg som jeg går og kremter på hele tiden,tenner er ødelagt,nu har æ søknad inne for å få dekt tannbehandling,takket være en diagnose. stå på,lykke til
-
28-11-06, 10:30 #7
Da min lillegutt fikk diabetes merket vi det ved at han drakk mye og tisset mye på seg om natten. Han tisset mer en det han hadde drukket.....
Tok ham med til legen og på der tok vi en blodsukkermåling (uten å faste) Og den viste bl.sukker på 20, og så en urinstiks som viste sukker i urinen. Du trenger ikke å bestille time for å gjøre dette. De gjøres av sekretærene. Hvis du er i genseområdet (tror det er mellom 7-11) tas det en sukkerbelastning.
Hvis du lurer på Sjøgren syndrom, kan du også ta en blodprøve for dette.
Lykke til!
Du kan se på hva disse bl.prøvene sier (anti-ssa og -ssb):
http://www.helse-sunnmore.no/lab/analys ... -Antinukleære_antistoffer_(ANA)Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05
-
28-11-06, 10:53 #8
Hei
Jeg sliter også med munntørhet eller hva det heter nesten ikke spytt og om jeg drikker er jeg like tørr som i Ørkenen, jeg flyr på do og tisser mye hele dagen selv om jeg ikke har drukket mye.
Jeg har vært sånn siden jeg var liten.
Tannlegen sa jeg hadde for lite spytt og at da må jeg bruke fluortannskyll hver dag men for det kan det jo komme hull sikkert. Det som er rart er og at tenner dør hos meg kan det og ha med spytt og gjøre? Og har man rett på støtte hos tannlegen ?
Hvordan kan man ta en test for hvorfor man må på do og tisse mye ?
Hvordan ta test om det med spytt om det er noe galt siden det alltid er tørt?
Og så er det noe annet jeg er aldri tørst liksom at jeg vil ikke ha drikke jeg må bare tvinge det i meg, er ikke redd drikke men jeg kjenner ikke tørsten uff :,(
KLEMZSnart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.
-
28-11-06, 13:26 #9
Lissa, jeg har det på samme måten. Tørr i halsen og i munnen. Har også hatt problem med øynene. Allmennlegen min mente at jeg har Sjøgren, fordi jeg verker i muskler/ledd også. Sjøgren og stoffskifte problem henger visst veldig nøye sammen, og symptomene er ganske like.
-
28-11-06, 14:08 #10
Fins det noen medisin vi kan ta hvis vi har Sjøgrens??
Vet at man bruker kunstig tårevæske (gjør det allerede) - og tabletter mot tørr munn.
Men hva med verkingen i kroppen? Må man ty til vanlig smertestillende?
Lignende tråder
-
Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger
Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 24Siste melding: 22-11-18, 23:03 -
Halsen
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 27Siste melding: 13-03-07, 21:44
Svar med sitat
Bokmerker