Viser søkeresultater 1 til 10 av 51
-
23-11-06, 15:50 #1
kan jeg ha lavt stoffskifte?
HEI!
Jeg er en forholdsvis ung mann som etter å ha vært hos legespesialist for diffuse plager/hudplager, skal begynne med Levaxin 25 mikrogram. Den private legen mener altså at jeg kan ha lavt stoffskifte, mens min fastlege derimot virker skeptisk til dette. Har definitivt mange av symptomene(nesten alle, etter å ha lest om sykdommen her!), men jeg har også i mange år slitt med psykiske plager.(først sosial angst,men i økende grad også angst og depresjon).Dessuten har jeg forsøkt mange av de såkalte lykkepillene i høye doser og over lang tid, men aldri fått effekt. Samtidig problemer med å komme opp i rett serumkonsetrasjon. Kan dette skyldes lavt stoffskifte??Blir ellers fort stressa, er nesten alltid trøtt og sliten..det føles nesten som jeg beveger meg i sirup. Jeg er glad i å trene, men bekymerer meg for verking i kroppen. Behovet for kaffe har økt. Jeg tenker alltid på å spise sunt, og tar kosttilskudd fordi jeg føler at immunforsvaret er på bånn. Jeg er plaget med munnskold/after i munnen, kviser i hodebunn, bruker visiblin for å holde magen i noenlunde funksjon. Sover dårlig osv. Jeg har derfor idag prøvd å få en rask oversikt over aktuelle blodverdier...jeg regner med jeg må komme til å stå på litt selv etter det jeg har lest her, om det skulle vise seg at jeg faktisk har lavt stoffskifte.
sept. 2001 TSH (2,4) , fT4 (14)
sept. 2002 TSH (4,5) og fT4 (14)
okt. 2005 TSH (5) og fT4 (16)
sept. 2006 TSH (1,8 ) og fT4 (17)
nov. 2006 TSH (4,7) ref. 0,20 - 4,0 mU/L
Er nå spent på hva kontrollprøvene viser ...og så får jeg vel huske på å få med meg de andre verdiene.... Men blei litt stressa!!
Hadde vært kjekt å fått noen tilbakemedlinger på disse blodprøvene. Kan jeg virkelig ha lavt stoffskifte selv om TSH ikke er så veldig høy?
Tar gjerne imot råd fra dere med erfaring..spesielt om det er noe jeg skal være obs på.
-
23-11-06, 16:13 #2baremei Gjest
Prøven fra sept 06 er nærmest perfekt.
Den siste har en altfor høy TSH, men vi må få vite normalområdene som er oppgitt.
De tidligere har også høy TSH og for lav FT4 (sett i sammenheng med TSH, innenfor normalen aldri så mye).
Men du svinger veldig, og det kan ha flere årsaker. Ser du en kobling mellom formen på det tidspunktet prøvene ble tatt? Hadde du det f.eks. ok i forkant av prøven i september?
Du burde også få tatt flere prøver, bl.a. anti-TPO, FT3, jern/ferritin, B12, leverprøver (ASAT, ALAT osv), homocystein og kolesterol.
Jeg ville holdt en knapp på den private legen, ja, med de prøvene du viser til her.
Og det med B12 og jern er viktig, for de fleste med lavt stoffskifte får mangler der også, og hver av manglende kan hver for seg gi symptomer som ligner på dem til lavt stoffskifte. Så alle tre tilstandene sammen gjør deg ikke akkurat klar for de store sprellene.
-
23-11-06, 16:51 #3
Jeg hadde TSH så vidt over referanseområdet da jeg fikk diagnosen. Hadde normal T4 i begynnelsen.
jeg er også en del plaget med after i munnen, har lest at det skal hjelpe med kosttilskuddet Longo Vital.
-
23-11-06, 17:56 #4
Blodprøvene trenger ikke ha noen betydning i følge min lege. Den formen for lavt stoffskifte hvor immunforsvaret angriper skjoldbruskkjertelen er merkbare på blodprøver. Men stoffskiftet kan også være forårsaket av at immunforsvaret angriper på cellenivå. I slike tilfeller vil det ikke gi utslag på stoffskifteprøvene. Det er derfor viktigere å se på symptomer......
-
24-11-06, 08:22 #5
Hei Tor31
Fint å se at du fant frem til denne siden
Ønsker deg lykke til og riktig god bedring. La oss få høre hvordan det går med deg etter hvert
-
24-11-06, 11:50 #6
Heisann Tor31!
Jeg hadde også i begynnelsen mye stoffskifte prøver som var innenfor referanse områdene, men de gikk opp og ned slik som dine.
Men når jeg fikk tatt Anti-TPO blodprøve og ultralyd av skjoldbrukskjertelen var det ikke til å unngå å se at noe var galt.
Etter noen måneder med mye frem og tilbake, der symptomene ble værre og værre, så ble også blodprøvene værre.
Til slutt kom jeg meg til en lege som ga meg diagnosen, basert på symptomer og ultralyden. Når blodprøvene ble værre og værre så ble det brukt til å bekrefte diagnosen.
Så, hadde jeg vært deg, så hadde jeg bedt om Anti-TPO og eventuellet Anti-TG blodprøver, samt B12 som allerede er nevnt. Samt en ultralyd, denne kan se om det er noe galt på gang med kjertelen.
Håper at du finner ut av det
Og velkommen til oss!
Siv Cath
-
24-11-06, 12:33 #7
hei igjen! og takk for alle hyggelige tilbakemeldinger.
Jeg fant raskt fram til dette forumet ja etter legetimen, og det virker kjempeflott. Tror jeg kommer til å lære mye her, og jeg kommer helt sikkert med flere spørsmål i tiden framover. Ã… vite at flere er i samme situasjon hjelper jo også.
Jeg er fortsatt usikker på om jeg har hypothyreose, selv om symptomer og blodprøver kan tyde på det. Jeg har ihvertfall støtte fra lege og har begynt på Levaxin. På en rar måte syns jeg det nesten er en lettelse å endelig finne en forklaring på ihvertfall noe av det jeg sliter med.
De blodprøvene jeg har ramset opp, er tatt fordi jeg har vært hos leger og klaget over at jeg føler meg sjuk/trøtt. Har hele livet vært plaget med munnskold, og det har jeg funnet ut kan ha en autoimmun årsak.
Når det gjelder siste TSH prøve på 4,7 var ref. 0,20 - 4,0 mU/L ved Furst laboratorium.
Har tilfeldigvis en blodprøveutskrift fra 2001 liggende.
ASAT 48 og ALAT 46 (ref.10-50)
JERN 18,8 (ref.15-30)
FERRITIN 52 (ref. 25-200)
...men jeg får som sagt skaffe meg oppdaterte verdier, men greit å sammenlikne kanskje.
Takk ellers for tips om blodprøver jeg skal være obs på, og når jeg får mer oversikt så hadde det vært fint med enda flere tilbakemeldinger.
hilsen tor31
-
24-11-06, 12:50 #8
Heisann igjen

Husk å ta din tid med tablettene. Ikke forvent store omveltninger i hvordan du føler deg. Det tar tid for T4 nivået å komme seg på et godt nivå.
For meg har det nesten tatt 2 år før jeg begynte å føle en god bedring... men det har gått sakte men sikkert.
Jeg started med 12,5 microgram Thyrax. Nå sitter jeg på 100. Regner med at dette må oppjusteres om ca 6 måneder eller lignende.
Så ta din tid, og ikke stress
-
25-11-06, 01:34 #9
Skjønner du er litt usikker på diagnosen, men hold deg til Levaxinen en god stund. Selv hadde jeg alle prøver innenfor normalen (var også forholdsvis ung), men var kjempe syk. Det skader ikke å ta tyroxin en periode.
Det med antidepressiva og stoffskifte er jo helt typisk! Det er mange som har trodd de var deprimerte og så var det hormoner som hadde skylden. 25 µg Levaxin er en meget beskjeden dose, men det kan være at du vil merke bedring etter en stund. Det du skriver om stress - slik hadde jeg det også! Var kjempe skvetten osv. Alt har forsvunnet med medisinering!
Lykke til! La oss høre hvordan det går med deg!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
03-01-07, 14:39 #10
øke stoffskiftet ved trening?
hei og Godt nyttår!
Er det noen som vet om det er mulig å øke stoffskiftet ved å være i mer fysisk aktivitet som jogging, trene med vekter osv?
Skal ta nye kontrollprøver av TSH, T4 og T3 neste uke, og er litt bekymret for at de ekstra joggeturene jeg prøver å presse meg gjennom nå etter jula vil medføre at blodprøvene vil bli "finere" enn de egentlig ville vært. Noen som vet hva som skjer med TSH, T4 og T3 når man trener?
Kan det være bra for kroppen å presse seg av gårde på trening når man føler formen er bånn i bøtta og dette skyldes lavt stoffskifte?
Lignende tråder
-
Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
Av Maja i forumet Lavt stoffskifteSvar: 71Siste melding: 28-04-12, 10:29 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Kan jeg ha lavt stoffskifte.
Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 65Siste melding: 23-03-07, 21:17 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker