Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard hvorfor går fritt t4 ned når jeg øker dosen?

ja, det lurer jeg på.

jeg har i en stund nå drevet med sakte oppdosering for å komme opp på 17 tallet på t4. og det gikk også sakte men sikkert oppover, helt til de to siste prøvetakningene.

Jeg startet for en stund siden helt nede på 8 tallet som var alt for lavt for meg, og videre de siste månedene har det sett slik ut:

august: t4: 15,4 tsh: 1,1 (frem til her gikk det jevnt oppover)

oktober: t4: 14,7 tsh: 1,1

november(idag): t4: 13,2 tsh: 0,97

hva kan dette komme av? er det noe vits å bestille time hos legen egentlig? han kan jo uansett ikke gjøre mer enn å si "ta mer eller vent å se" uansett..?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, det er en del andre som har postet samme spørsmål på andre forums.
    Det er sånn noen ganger.

Også, hvis man øker dosen så vil TSH gå ned og skjoldkjertelen produserer mindre (mange har en del restproduksjon) og da vil ft4 gå ned.

Hos meg så gikk ft4 ned når jeg begynte med liothyronin. Hos andre også. Og på et visst punkt så går TSH rett ned hos meg. Uten å være overdosert. Men andre er overdosert da.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum om rare ting med vinter og mindre lys

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

hæ? jeg skjønner ingenting:=)

så det du sier at det er ikke noe vits å gå til legen med mindre formen blir dårligere?

betyr dette at egentlig så kan produksjonen være normal, men at det ikke synes helt på prøvene?

eller at jeg var uner/overdosert? merker iallefall ikke noe til overdosering, og jeg pleier vanligsvis å bli skikkelig skjelven og rar av det.

hm....mange undringer her....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Teoretisk sett så ville jeg prøvd å få opp ft4 med mendre jeg visste jeg hadde en infekjson , f.eks i bihulene, som jo gjør at ft4 blir lavt. Alle sykdommer og infeksjoner kan senke ft4 for en stund så det må man alltid ta i betraktning. Jeg ville prøvd å komme opp i en ft4 jeg visste jeg har det bra på.
    Personlig så merker jeg godt at jeg må over midtpunktet. Det er individuelt hvor man må ha ft4.
    Og noen kan ha lav ft4 bare ft3 er rimelig høyt.
    Jeg kan ikke ha ft3 i nedre halvdel, bår bare brain fog og depresjon.
    Men på en laver dosee (75µg) og TSH nær 2 så har jeg nesten ikke brain fog, men andre hypo-symptomer. Med 100µg blir brain fog ille og ft3 går ned....det er uventede ting som kan skje.
    (løsningen for meg er å ta både t4 og t3 og i en del høyere dose for å få ft4 og ft3 over midtpunktet)

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mine egne erfaringer er vel at stoffskifteprøvene hos legen er overflødige.
    De vet jo ikke hvor høyt du må opp på din fT4-skala.
    Syns det hadde vært mye mer realt av dem å si det rett ut.
    Jeg tror det er slik at blodprøver kan rettlede litt i starten så du får greie på en nogenlunde dosering.
    Denne finner du på et halvt år. Etter den tid er det opp til deg å finne den beste dosen for deg.
    Og det burde dem være ærlige nok til å si.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    49
    Meldinger
    539

Standard

Når jeg begynte med behandlingen så gikk mitt FT4 også ned en liten stund. Men det bedret seg med tiden og med oppjustering av medisiner.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

menæh...ja....jeg skjønner fortsatt ingenting hehe:=)

så for å oppsummere: ikke noe fasit, uvisst osv. Nei, jeg har jo ikke peiling på hva som er idellt for meg da jeg egentlig aldri har vært fornøyd med formen.

dvs, den bruker å være ganske grei i ukene mens jeg nettopp har ebgynt med oppdosering, og så går det etterhvert litt tilbake igjen.

snodige saker men jeg jan jo iallefall konstatere at jeg blir myyye verre av å la være, så

tror igrunnen ikke jeg gidder å gå til legen ennå, hva skal han si liksom...jeg merker uansett en forbedring når jeg øker, og det er jo bra

men: når skal jeg slutte å øke? si at t4 ikke blir høyere tross økning i medisin- da blir det jo teit å se seg blind på prøvereslutater?

tar jeg feil når man kan få restkjertelen til å "lammes" ved å bruke unødig medisin? er ikke idealsituasjonen hvis man bare kompenserer for det den ikke klarer selv?

eller har jeg misforstått det hele?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Eg tror at mange av oss herinne har opplevd det samme. Vi starter på Levaxin, TSH går ned og det samme skjer med FT4. Formen er bedre rett etter doseøkning for så bli litt verre igjen. Det er sikkert noe med at tilførselen av Levaxin påvirker TSH som reagerer med å synke "for mye". Resultatet blir at man må øke dosen ytterligere inntil man finner balansen og får den FT4 som man trenger. En annen ting er at etterhvert som formen blir bedre så blir man ofte mere aktiv, noen får en høyere temperatur, og forbruker derfor mere FT4 (eller rettere FT3), slik at man trenger en doseøkning.
    Dette er hormoner som driver og påvirker hverandre og det kan ta tid før de oppnår en likevekt etter justeringer. Rådet er å skynde seg langsomt.

Lignende tråder

1. Hvorfor er fritt T4 høy?
    Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-08, 13:34
  2. Fritt T4 8,5 - Har jeg lavt stoffskifte?
    Av Kiwi:) i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 09-10-06, 10:14
  3. Fritt sykehusvalg - rettigheter osv
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 12-06-06, 15:58

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg