Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21

Tråd: Karbohydrater

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Selv holder jeg meg kun unna kål og mest mulig soya. Ellers spiser jeg som jeg alltid har gjort. Som er ganske sunt, men jeg følger kroppens lyster. Har tro på at instinktene er smartere enn hva jeg er. Av og til blir jeg utrolig søt sugen og der følger jeg ikke instinktene ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk for alle nyttige tilbakemeldinger og dermed hjelp til å bevare likevekten. Ikke alltid lett, og spesielt ikke nå som kiloene raser på igjen

Soya, spiser jo masser av det via Herbalife sine produkter, og da føler jeg meg i bedre form. Noen påstår at det ikke er farlig fordi det er noe på cellenivå, men jeg har ikke helt fått oversikten her enda.

Krom har jeg ikke vurdert siden jeg bare har søtsug uka før mens, men kanskje jeg skal ta det nettopp denne uka? Noe å vurdere. Ser på mitt vitamintilskudd fra Herbalife at jeg får i meg 50 µg om dagen av Krom. Det er ikke oppgitt anbefalt mengde (RV). Noen som vet om det er fare ved for store doser her? Og hjelper Krom mot hunger etter andre karbohydrater enn sukker?

Og Anisa, så godt å bli minnet på forskjellen mellom langsomme og raske karbohydrater og nødvendigheten av disse for fordøyelsen. Visst er det sådan. Og gjett om jeg savner et godt rugbrød - orker ikke bake selv. Vi har nemlig ikke rugbrød i Norge, bare noen små pakker sort, ekkelt, tysk rugbrød, kan ikke spise det.

Og ja, det er jo nettopp det hvis det er noe mat som er direkte skadelig for oss, så ønsker jeg jo å innta minst mulig av dette.

Anisa, visste ikke det med torsk og annen ikke-fet fisk. Godt jeg har kjøpt inn torsk i dag da ;) Og da skal jeg spise enda mer av det fremover. Spiser egg ja, masser. Og så har jeg begynt på Liothyronin igjen (T3), men bare 5 µg om dagen foreløpig. Hvis blodprøvene tillater det, øker jeg muligens til 10 µg. Men ang kjøtt, så er det kun i år jeg ikke har spist det, og jeg merker absolutt ingen forskjell - ikke annet enn jeg gikk ned 4-6 kg i vekt når jeg sluttet å spise det (men kommer alt på igjen nå da? )

Takk alle dere kloke damer. Er så viktig med slike tilbakemeldinger som dere nå nettopp har gitt meg.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

anngående krom:
    det virker bare hvis du har et underskudd i kropen. det kan være mange årsaker til søtsug, krom-mangel er en av dem.
    jeg tror kromtabletter virker over tid... aldså ikke noe vits å ta dem på bestemte dager du regner med at det blir ille...

da jeg fikk beskjed av erneringsfysiolog om å prøve krom fikk jeg beskjed å ta dobbel dose av det som står på pilleboksen. det er også viktig å kjøpe organisk krom. er det spectral det merket med regnbuen på heter? de er i alle fall rett type.
    prøv et par uker og se om det funker. for meg tok det 3 dager å få full virkning. noen har ikke virkning i det hele tatt, sannsynligvis fordi de i utgangspunktet ikke har krom-mangel.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Og Anisa, så godt å bli minnet på forskjellen mellom langsomme og raske karbohydrater og nødvendigheten av disse for fordøyelsen. Visst er det sådan. Og gjett om jeg savner et godt rugbrød - orker ikke bake selv. Vi har nemlig ikke rugbrød i Norge, bare noen små pakker sort, ekkelt, tysk rugbrød, kan ikke spise det.
    Hej Stina
    Nu er det ikke fordi jeg er så stor en fan af rugbrød... det giver mig en sur mave, hvis det ikke er af den "rigtige" slags og velbagt. Men jeg kender mange, der heller ikke orker at gå i gang med hele denne omstændelig proces at skulle få et rugbrød ud af ovnen... De køber en færdig blanding og jeg må sige, at meget ofte smager det faktisk bedre end bagerens...

Man kan købe et utal af sorter af bl.a. rugbrøds melblandinger, se bare her: http://www.amo.dk/produkter/broedblandi ... broed.html og klik dig evt. videre for at se på andet på denne side. Kan det virkelig passe, at I i Norge ikke kan købe tilsvarende? Normalt plejer det at "koste" lidt gær, lidt vand og en halv time i røremaskinen og man har et dejligt rugbrød på bordet.... Men hvis I ikke har denne mulighed for at købe en blanding - ja, så kan jeg godt forstå, at man ikke kan orke at gå i gang med surdejen først og alt det andet derefter

Hvad angår hvede-fri bagning (glutenfri) findes der en fantastisk bagebog (med masser af gode tips til hvedefrie brød og kager) til 50 dkr man kan købe via denne hjemmeside: http://www.husk.dk (bogen kan ses her: http://www.husk.dk/061broc.php ) Undersøg venligst denne hjemmeside... og de har en forhandler i Norge. Jeg kan forestille mig, at de sagtens burde kunne sende denne bog via forhandleren. Bogen er billig og meget nyttig + smager deres opskrifter forbløffende godt, når man tænker på de meget anderledes ingredienser, man kun sjældent forventer at se i en opskrift. Jeg kan dog forsikre at det ikke alene dur, men mere end det - smager godt og tarmene svarer omgående igen med stor velbehag
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jo, vi kan få noen ferdigblandende poser til å bake her også i Norge. Gjorde det litt for mange år siden. Men de er slett ikke så gode som de ordentlige rugbrødene.

Jeg er dessverre så utmattet nå at jeg orker ikke den slags. Det er jo ikke bare å røre sammen og så i ovnen. Alt sammen skal jo vaskes opp igjen også. Har ikke sjanse til å gjøre alt dette, samt oppvask. Klarer ikke engang å få laget middag mange dagene i uken.

En sjelden gang reiser jeg til Danmark. Da kjøper jeg med meg mange rugbrød, kan du tro. Så da er det fest i stuen i lange tider. Kjempegodt. Liker best de med mange, store, grove korn i. Kan ikke huske hva de heter, men det er jo så mange slag å velge mellom nå, og de fleste er veldig gode.

Det tok meg 2 år i Danmark å lære meg å like rugbrød. Og nå er de et stort savn ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg vet ikke hvordan rugbrødblandingen smaker, men de nye blandingene som har kommet av grovbrød er veldig gode
    kanskje du skulle prøve dem igjen for å se om de har blitt bedre? ( en dag du orker da... om de kommer innimellom).

jeg liker ikke rugbrød jeg da...i alle fall har jeg ikke likt dem jeg har smakt her i norge. men det var svarte klissete og seige mursteiner da finnes det noen som faktisk ikke smaker surt?

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Stine,

Leser at du spiser mye soya. Er det så lurt? Jeg prøver å spise minst mulig soya. Det finnes jo i veldig mange matprodukter så jeg har gitt opp å unngå det. Men reduserer ihvertfall litt...

Jeg tror at mitt stoffskifteproblem er på cellenivå, dermed er det kanskje ikke noe stort problem med soya. Men bedre føre var. Jeg har ikke noe ønske om å ødelegge skjoldbruskkjertelen også.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Angående mengden karbohydrater, og hvordan man enkelt får i seg mindre, uten stress:

Jeg synes det er viktig å se på de største kildene, og her er det ofte brødet...
    Veide en skive glutenfritt mørkt brød, (landbrot) og en eneste skive veide 170 g og det er 42 g karbohydrater per 100 g....tok bare en halv skive da.

Tittet så på wasa glutenfritt knekkebrød og i 1 skive var det 8,2 g karbohydrater.

Man kan altså spise ting med vesentlig mindre mengde karbohydrater.

(jeg spiser ikke knekkebrødet hver dag heller)

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det er noe med dette med karbohydrater og oss som er hypo, og tykke, som ikke rimer helt i mitt hode!

Selv er jeg tykk og har perfekt kolesterol, insulin, blodsukker osv. Jeg er frisk som en fisk rett og slett ;)

Jeg har alltid spist grovbrød, liker ikke loff og slikt. Er liksom ikke mat det ;) Kun til pene smørbrød. Har egentlig lite sukker i kosten, men det er en tilfeldighet, for jeg spiser det kroppen vil ha og som smaker meg. Jeg sjekker ikke hvor mye sukker det er i maten heller ikke karbohydrater. Jeg drikker en kopp te med honning hver kveld fra september til mai, for det gjør at jeg ikke blir så fort forkjølet (noe jeg ikke trodde på til jeg forsøkte, men det virker jammen meg på meg).
    Jeg tok av 8 kg på noen uker selv om jeg ikke slanket meg det minste. Det stoppet opp igjen da jeg senket Levaxinen og tilsatte Liothyronin. Men jeg regner med at det fortsetter når hormonbalansen er tilbake til det den var da.

Kanskje folk burde sjekke insulin og blodsukker osv før man snudde drastisk på kosten? Ikke det at det ikke skal gå an å ta av noen kg. På oingen måte. Men det kan jo være bra å sjekke om det egentlig er nødvendig å være så drastisk. Kanskje det er andre tiltak som ville vært bedre?? Det er faktisk folk som har dødd av å følge f.eks Atkins dietter. De påfører seg sykdom rett og slett.
    Det var noen her innes om nevnte en gang, at man har automatisk inslinresistens om man er tykk rundt livet, men det stemmer jo ikke. Jeg har det ikke. Nevnte det for legen og han fnyste bare av meg. "Med de prøvene der er det ikke sjanse" - var responsen.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Atkins dietten kan sikkert være bra for mange, men jeg har prøvd den en gang og har aldri vært i så dårlig form i mitt liv.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
    Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 16-06-07, 14:23
  2. de gjør det ikke lett for oss å unngå karbohydrater nei...
    Av Lissa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 2
    Siste melding: 07-11-06, 13:57
  3. Trege og raske karbohydrater?
    Av Joni i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 10
    Siste melding: 27-07-06, 21:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn