Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
Tråd: Melatonin
Threaded View
-
12-11-06, 21:55 #10
Anisa
Det er meget interessant det du skriver. Jeg har selv sagt i mange år at det er noe galt med Melatonin-prosessen min, for jo dårligere jeg blir - altså jo lenger vi kommer ut over vinter og vår (egentlig hvor lengre den forferdelige iskulda varer), jo trettere blir jeg av lyset. Jeg kan stå opp og være sånn rimelig dårlig i form. Men hvis jeg kommer ut en tur, eller får blikket rettet mot himmelen gjennom vinduet, så blir jeg dødstrett - øyeblikkelig, helt ødelagt. Men på kvelden våkner jeg, uansett hvor lite jeg har sovet.
Jeg har egentlig gitt opp å kjempe mot dette, spesielt siden jeg sover så dårlig. Derfor sover jeg når jeg kan, og snur døgnet fullstendig om vinteren. Men når du skriver det over her, mener du da at kroppen vil rette seg opp av seg selv, uten at vi skal tvinge oss opp når vi slett ikke klarer det (for da verker jeg så sinnsykt, forstår du)? Altså ta tiden til hjelp, og så vil kropp og hjerne gradvis justere seg (når vi bruker lyset som beskrevet)? (Når jeg leser videre, så ser det ut som om det er det du mener - nå blir jeg optimistisk!)Jeg vil dog indskyde, at hvis man ikke har til hensigt at blive ved og ved med at fortsætte ufortrødent og uanset hvor lidt man selv mener det "virker" - skal man slet ikke begynde.... det er meget skadeligt - først at starte en proces i kroppen og derefter at afbryde den pludselig og med en henvisning til at det ikke "virker".
Men vet du om vi kan bruke en slik dagslyslampe - i Norge er det flere og flere som bruker dette mot forskyvning av søvnfasen og vinterdepresjon - til dette? Den er vel på max 10 000 Lux. Og har du selv erfaring med lys om kvelden og Melatoninproduksjon?
Og jeg slutter meg til Yvette - veldig takknemlig for all nyttig informasjon. Når det gjelder søvnen er det helt grusomt å aldri få sove, og når man får sove, så er det langt på dag. Tenk om noe kunne hjelpe! Er det forresten mulig å få adressen til forumet ditt, og er vi nordmenn evt velkomne inn?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Svar med sitat

Bokmerker