Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
Er det sikkert? Jeg leste for en tid siden at for mye Melatonin var skadelig. Men jeg husker ikke hvor, og jeg husker ikke hva det var skadelig for.
Det har jeg selv aldrig set skrevet noget sted.... medmindre det skulle være på officielle med-sider, som sørger for at vi hellere skal bruge de syntetiske medikamenter. Tværtimod læste jeg om adskillige forsøg, hvor man ikke kunne konstatere en overdosering...

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
Og jeg har hørt at man skal unngå mye lys om kvelden. Har hørt at man skal dempe lys så mye som mulig for å innstille kropp og hjerne på at nå er det snart natten.
Det er sørme lige omvendt.... jeg kender flere, der netop overholder denne "logik" og bliver ved og ved med at tage sovemedicinen hver aften... Så måske er det ikke så gavnligt alligevel.

Men her gælder det mest om hvordan får vi lokket mest muligt melatonin ud af vores pinealkirtel og dette kan ikke ske uden en lysstimulans forinden. Det er meget godt med aftenritualerne, men disse kan sagtens rumme lysstimuli såvel som andre handlinger, blot det er de samme handlinger hver aften på nogelunde samme tidspunkt.

Jeg vil dog indskyde, at hvis man ikke har til hensigt at blive ved og ved med at fortsætte ufortrødent og uanset hvor lidt man selv mener det "virker" - skal man slet ikke begynde.... det er meget skadeligt - først at starte en proces i kroppen og derefter at afbryde den pludselig og med en henvisning til at det ikke "virker".

Problemet er dette, at det virker! Men det virker under overfladen og i sit eget tempo. Hovedreglen er, at jo længere man havde været udsat for en f.eks. mangeltilstand - jo længere tager det at udligne det og derfor nytter det ikke at stresse både sig selv og ens krop med en stram forventning om en mærkbar og hurtig virkning.

Når man starter på sådan noget, bør man stoppe med at observere sig selv hele tiden. Man skal starte, beslutte hvor i ritualet skal en indtagelse ske og.... glemme det hele igen. Når de underliggende skader og mangler har fået en tilstrækkelig tid til at reparere sig selv - kommer også erkendelsen at "noget er blevet anderledes" og så gælder det om at evaluere med sig selv og fortsætte....

At stoppe når det går godt vil kun få det hele til at vende igen i den forkerte retning. For der må være en eller anden grund til, at vi i første omgang kommer i en mangeltilstand. Når vi til og med bliver ældre - giver det jo sig selv.... og fortsætter man - vil man til dels kunne udligne den aldersmæssige, naturlige nedgang af pinealkirtelens effektivitet.