Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
Så har jeg da trodd at noen ting er veldig sunne, f.eks. RugSprø og FiberRik, men jeg leste på pakningen i dag, og det er jo masser av karbohydrater her også. Og så har jeg begynt med havregrøt - masse karbohydrater her også.

Blir litt fortvilet, for jeg orker ikke å stå å lage sammen grønnsaker til hvert måltid. Det er ikke så ofte jeg orker det en gang om dagen en gang.

Synes det blir vanskelig å finne noe å spise da, hvis jeg ikke bør ha disse produktene heller. Spiser ikke kjøtt, og det vil jeg slett ikke ha, for det byr meg mer og mer imot jo lengre jeg har holdt meg fra det, så det er ikke noe alternativ i det hele tatt.

Tanker omkring dette, spesielt ang RugSprø, FiberRik og Havregryn?
Jeg tror ikke, at man behøver fortvivle som du/I giver udtryk for.

Det er kun de hurtigt-omsættelige kulhydrater man skal holde sig fra. De langsomt-omsættelige er direkte gavnlige for helbredet, uanset hvad man måtte have af sygdom. Måske lige med undtagelse af mennesker med en fordøjelse, der har svært ved at omsætte de langkædede kulhydrater..... Men hos os modvirker de langkædede kulhydrater også den forbandede "hårde mave", så det er faktisk en stor fordel.

F.eks. rugbrød må man prøve at finde med mindst muligt almindeligt hvedemel tilsat eller..... finde (måske bage selv) et helt glutenfrit rugbrød... det er jo gluten, der forøger hvedens hurtige "omsættelighed" under alle omstændigheder.

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
Spiser ikke kjøtt, og det vil jeg slett ikke ha, for det byr meg mer og mer imot jo lengre jeg har holdt meg fra det, så det er ikke noe alternativ i det hele tatt.
Se.... dette er et problem! Ved ikke at spise kød - får du ikke tilført aminosyren L-tyrosin i kosten og dette betyder, at bl.a. din omdannelse af T4 til T3 bliver hindret i en ret så høj grad.... Håber at du istedet spiser "oceaner" af torsk og andre af ikke fede fisk (stort indhold af L-tyrosin = jo mere "muskler" i fisken jo bedre) og at du også kan have måske nogle ekstra æg i kosten.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa
...jeg tror det mest fornuftige er alt med måte...
Desværre ikke - Lissa. Når der er kostprodukter, der ligefremt modarbejder helbredet hos stofskiftesyge - skal man holde sig fra dem i storst muligt omfang. Kroppen kan ikke "forstå" kompromisser og reagerer prompte og direkte på, hvad den ikke har godt af i en given tilstand. Her - vores dårlige stofskifte.... desværre :(