Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    6

Standard Amerikansk lege om TSH

Har aldri postet her foer, men jeg har fulgt dere i et par maaneder. Oppholder meg for tiden i USA, hvor jeg har vaert hos lege som skrev ut Armour til meg paa bakgrunn av mine mange symptomer. Oekte i forrige uke til 60 mg etter aa ha vaert paa 30 mg i 5 uker. Denne legen er selv paa Armour og sa at blodproever maa tas 2 ganger i aaret for aa sjekke TSH, som ideelt boer ligge tett rundt 1. Hun paastod at en TSH ned mot 0 kunne over tid skade hjertet, samt foere til osteoporose. Hun sa ogsaa at de fleste kan regne med aa maatte justere dosen med (u)jevne mellomrom, det var ikke slik at man livet ut kunne gaa paa en ideell dose. Ifoelge henne.

Tenkte jeg ville dele dette med dere.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Re: Am. lege om TSH

Sitat Opprinnelig skrevet av Sunva
    Hun paastod at en TSH ned mot 0 kunne over tid skade hjertet, samt foere til osteoporose.
    Det var akkurat DET legen min hevdet også når det gjaldt lav TSH! Husker det nå! Han sendte meg til undersøkelse av osteoperose, men jeg har altså glemt hele greia. Og det enda jeg scoret dårlig på testen. Osteopeni i lårbein. Kan han ha rett? At det er pga lav TSH?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har kommet over gamle skriv hvor de undersøkte sammenhengen mellom TSH og ft4 og ft3 hos pasienter som fikk thyroxin.
    Det viste seg at ca 30 % hadde lav TSH uten hypersymptomer og med normale ft4 og ft3, og at noen hadde høy TSH med normal ft4 og ft3.
    Så hopper de over de 30 % og konkluderer med at TSH-testen er velegnet til å følge opp pasientene.......

Så etter disse unddrsøkelsene på 80-tallet tror jeg, skjedde ikke mer, fordi det var opplest og vedtatt at man nå skulle over til å måle TSH.

På internettforumene er det fullt av folk hvor TSH blir 0 på riktig dose, det er mulig det er 30% slik som i skrivet jeg fant.

Og det er skrevet mye om TSH og doser og benskjørhet og siste nytt er at de første studiene hadde inlkudert forlk som hadde vært alvorlig hyper, og som fikk behansling i form av opersjon eller radioaktivt jod. Så de ble gjoret en kontrollstudie og de fant ingen sammenheng mellom lav TSH og benskjørhet når de utelukket dem som hadde vært hyper.

Men det henger igjen, det med TSH og at lav TSH fører til hjerteklapp og benskjørhet.

De mener egentlig hyperthyreose, ikke lav TSH.

Og på forumene så har mange fortalt at bentetthetsmålingene gikk opp etter at de økte dosen.
    Det har formodentlig med opptak å gjøre , fordi man har så dårlig opptak av vitaminer og mineraler når man er hypo eller litt hypo.

Og barn som er hypo, må ha ft4 i øvre tredel av referanseområdet, ellers vokser de ikke. Det hart ikke noe med tsh for dem å gjøre.

http://www.medscape.com/viewarticle/417948_print gratis å melde seg inn se ganske langt ned i artikkelen
    "In children with documented mild central hypothyroidism and short stature, increasing serum FT4 from the lower third to near the upper third of normal during 6 months of levothyroxine therapy significantly increased growth velocity.[22] Withdrawal of levothyroxine resulted in a return to a low growth velocity. These observations provide, at least in children, a justification for targeting FT4 in the upper half of the reference interval, not just in the normal range."

Det med lav TSH er bare en forvirring med hyper, når man feilaktig kobler lav TSH sammen med hyper.
    Jeg er hypo med en TSH på 0,05 og normal med 0,02.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk for god info. Beroligende faktisk. Jeg tror summen av mange faktorer forteller meg at jeg bør øke dosen med thyroxin. Skal nevne dette for legen mandag, og spørre om han blander kortene når det gjelder TSH og benskjørhet.

Jeg får ikke opp TSH med Armour heller, og det er jo mye mindre T4 i 1 1/2 grain enn i 175µg med Levaxin. Full forvirring. Skulle ikke en så lav dose med T4 få TSH opp??
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

hypofysen er veldig følsom for tilført t4, og i særdeleshet tilført t3. Det er t3-delen som gir lav TSH. Så snart man gir noe med t3, så stemmer ikke TSH-målingene. Man må gå etter symptomer samt ft4-og ft3-målinger.
    Det passer vel ikke for de leger som tilber den hellige TSH, og da er de tilhengere av t4-medisin som de kan dosere etter TSH (kan de det? 30% vil da også få lav TSH når de er riktig medisinert)

baremei Gjest

Standard

Jammen hør nå her!

Til legen kan du si: Biofeedback!

Når kroppen har tilfredsstillende dose med hormoner i kroppen TRENGER ikke hypofysen å gi noen som helst beskjed om å lage noe som helst. Beskjedlappen heter TSH.

Dessuten er det en enorm treghet i dette systemet - når kroppen trenger bare litt til kan det fremdeles hende at ingen lapper blir sendt, for ingen beskjeder har blitt sendt på aldri så lang tid. Og kroppen fungerer jo, selv om det ikke er optimalt. Og da gidder ikke hypofysen stresse med slitsomme beskjeder.

Med litt andre ord forklarte min lege dette prinsippet om biofeedback for meg, og min nesten ikke-målbare TSH er det slett ingen som bryr seg om.

Ikke Ingrid Norheim heller. Hun har sagt, og jeg siterer: "din har jo vært sånn så lenge, så vi kan ikke bry oss med den. Vi ser på FT4 og FT3 i stedet. Og formen din".

PUNKTUM!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Grei tale! Det irriterer meg noe inn i hampen at de driver med slik "skremselspropaganda" som de gjør når de kopler fare for osteoperose til lav TSH. Idioter! ( for n`te gang)!

baremei Gjest

Standard

Jeg synes jo også at den lille risikoen for benskjørhet er verdt å ta fremfor å leve et liv som zombie i mange år først. Og benskjørhet kan man få uten å være hyper i det hele tatt.

Det KAN jo hende at mangel på D-vitamin er svaret på gåten om hvorfor nordiske kvinner er så overrepresentert på statistikken, på tross av all melken vi får i oss.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg har sett mennesker med osteoporose... ikke noe hyggelig i det hele tatt. jeg er livredd for å bli sånn....

baremei Gjest

Standard

Joda, men det ikke så vanskelig å velge bort hypo, altså.... Mot en absolutt minimal sjanse på å gå overdosert i årevis. DEN sjansen ser jeg som svært, svært liten, for det i seg selv er faktisk ubehagelig.

Dessute, etter 10 års lesing om "alt" tror jeg Nora har rett: det er lav TSH hos ubehandlet hyper som forårsaker det, ikke lav TSH pga medisin.

Tror nå jeg, da.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Lege i Bergen
    Av mohaienne i forumet Hos legen
    Svar: 0
    Siste melding: 09-10-07, 14:28
  2. Lege
    Av Rafael i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 03-04-07, 21:27
  3. Byttet lege?