Jeg har kommet over gamle skriv hvor de undersøkte sammenhengen mellom TSH og ft4 og ft3 hos pasienter som fikk thyroxin.
Det viste seg at ca 30 % hadde lav TSH uten hypersymptomer og med normale ft4 og ft3, og at noen hadde høy TSH med normal ft4 og ft3.
Så hopper de over de 30 % og konkluderer med at TSH-testen er velegnet til å følge opp pasientene.......

Så etter disse unddrsøkelsene på 80-tallet tror jeg, skjedde ikke mer, fordi det var opplest og vedtatt at man nå skulle over til å måle TSH.

På internettforumene er det fullt av folk hvor TSH blir 0 på riktig dose, det er mulig det er 30% slik som i skrivet jeg fant.

Og det er skrevet mye om TSH og doser og benskjørhet og siste nytt er at de første studiene hadde inlkudert forlk som hadde vært alvorlig hyper, og som fikk behansling i form av opersjon eller radioaktivt jod. Så de ble gjoret en kontrollstudie og de fant ingen sammenheng mellom lav TSH og benskjørhet når de utelukket dem som hadde vært hyper.

Men det henger igjen, det med TSH og at lav TSH fører til hjerteklapp og benskjørhet.

De mener egentlig hyperthyreose, ikke lav TSH.

Og på forumene så har mange fortalt at bentetthetsmålingene gikk opp etter at de økte dosen.
Det har formodentlig med opptak å gjøre , fordi man har så dårlig opptak av vitaminer og mineraler når man er hypo eller litt hypo.

Og barn som er hypo, må ha ft4 i øvre tredel av referanseområdet, ellers vokser de ikke. Det hart ikke noe med tsh for dem å gjøre.

http://www.medscape.com/viewarticle/417948_print gratis å melde seg inn se ganske langt ned i artikkelen
"In children with documented mild central hypothyroidism and short stature, increasing serum FT4 from the lower third to near the upper third of normal during 6 months of levothyroxine therapy significantly increased growth velocity.[22] Withdrawal of levothyroxine resulted in a return to a low growth velocity. These observations provide, at least in children, a justification for targeting FT4 in the upper half of the reference interval, not just in the normal range."

Det med lav TSH er bare en forvirring med hyper, når man feilaktig kobler lav TSH sammen med hyper.
Jeg er hypo med en TSH på 0,05 og normal med 0,02.