Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard o,5-1,5 eller 0,2... hva er rett TSH?

jeg skjønner ikke så mye egentlig nå...
    veldig mange sier at de føler seg bedre jo lavere TSH er... ned mot uleselig faktisk
    men samtidig er det jo oppgjort og vedtatt at vi har det best med TSH verdier mellom 0,5 og 1,5

hva er riktig, jeg skjønner ikke hvor jeg skal søke å ligge ???

baremei Gjest

Standard

Der hvor du føler deg bra og/eller der hvor de andre blodprøvene står i forhold til TSH.

Store individuelle variasjoner, ikke bry deg så mye om det. Følg heller med på hvor din ligger når du er sykest eller friskest og finn _ditt_ normalområde.

Men det ER vanligst at når man tar tyroxin er det vanlig at den ligger på +/- 1. Mange leger tror feilaktig at alt innenfor normalområdet er greit, men det gjelder friske mennesker som ikke tar medisin, og selv der tror i hvertfall jeg at øvre grense er satt for høyt idag, spesielt hvis også FT4 er lav men innenfor normalen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

nå har vel jeg svinget mellom de fleste veridene og har aldri følt meg "bra".... :(
    den beste situasjonen varnår jeg var i 6-7mnd ( gravid) det varte vel noen uker på opptur, så tippet jeg og ble meget hyper...
    måtte halvere levaxindosen, da dalte formen i takt med dosen igjen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Lissa, hadde du det bare bra når du var "meget hyper"?
    Var TSH lav (hos mange er den lav uten at man er hyper), eller var ft4 og /eller ft3 langt over referanseområdet?
    Det fins noen få som har en type antistoffer som vises feilaktig som ft4 i prøvene, og de vil feilaktig ha høye prøver når de ikke har det. Bare for å nevne det.

Og så finnes det noen få med medfødt thyroglobulinmangel, det var en som pleide å poste på alt.support.thyroid. Hun skrev at den eneste gangen hun følte seg bra i livet, var når hun gikk gravid. (da er thyroglobulin alltid forhøyet). Man må ta en prøve på thyroglobulin for å se om man har avvikende mengde.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

intressant....
    det stemmer bra på meg faktisk!

i dag har vært en sjelden dag for meg... jeg har som sagt nettopp fått redusert levaxindosen min fordi jeg har blitt hyper...

idag harjeg hatt det bra! jeg har ikke hengt etter meg selv, har ikke hatt bommullhode heller
    jeg skjønnte det ikke før midt på dagen, da det gikk opp for meg at jeg hadde en eksepsjonellt god dag

regner ikke med at det varer, men det gir jo en stakkar håp om bedring da...

Lignende tråder

1. Armour eller levaxin, eller begge deler?
    Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 19:37
  2. Jippi! Dette går rett vei! God Jul :)
    Av Ninni i forumet Solskinnshistorier
    Siste melding: 24-12-06, 00:21
  3. Gått rett i sengeliggende
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte
    Siste melding: 21-08-06, 21:30
  4. Er jeg på rett vei.....
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 01-08-06, 15:36

Bokmerker