Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
Tråd: Nedtur igjen......
-
30-10-06, 21:08 #11
Jeg kan vagt huske at det skal være en sammenheng mellom dårlige tenner og hypothyreose. Har ikke sett det på flere år, men jeg har sett noe engang.
Det har vært litt på forumene en sjelden gang.
Men du har vel fått målt PTH?
Cøliaki er dokumentert at har en sammenheng med tenner, på grunn av dårlig opptak. Du hadde jo noen tarm-greier, ikke sant?
-
30-10-06, 21:26 #12
Kavitasjoner og amalgamforgiftning har vært knyttet til utvikling av en rekke sykdomstilstander, bl.a. Hashimotos.
Over 100 symptomer er beskrevet bedret/forsvunnet etter amalgamsanering (22). De fleste er svært uspesifikke og tolkes vanligvis som tegn på somatisering, fibromyalgi, kronisk tretthetssyndrom eller depresjon. Symptomene er omtrent uten unntak også beskrevet ved kvikksølvforgiftning (astenisk-vegetativt syndrom). Vanligst er utmattelse, hodepine, depresjoner, nervøsitet/irritabilitet, konsentrasjons- og hukommelsessvikt, søvnforstyrrelser, svimmelhet, tachykardi, ledd- og muskelsmerter, øresus, funksjonelle mage- og tarmsymptomer. Lokale symptomer: brenning, svie og metallsmak i munnen. Immunologiske symptomer: residiverende influensaliknende symptomer eller faryngitt, vedvarende subfebrilia, autoimmun tyreoiditt, eventuelt med inntrådt hypotyreose uten adekvat symptomatisk effekt av substitusjon med tyroksin.
Typisk, men ikke obligat er en kombinasjon av langvarige (flere år eller årtier) fluktuerende nevropsykiatriske/"myknevrologiske" og immunologiske symptomer, resistent mot all behandling, med en registrert markert forverring i tilslutning til økt Hg-eksposisjon (utboring/innsetting av amalgam, innsetting av gullfyllinger hos amalgambærere). Et påfallende symptom er akutt innsettende tachykardier (oftest sinus, sjelden nodal tachykardi) med hvilepuls på 100 - 140 uten relasjon til stress eller anstrengelse, varighet minutter til dager. Pasienten har gjerne vært hos revmatolog (obs. kollagenose), nevrolog (obs. MS eller polynevropati) eller psykiater (obs. somatiseringslidelse) med inkonklusive epikriser.
-
30-10-06, 21:53 #13baremei Gjest
Jeg har også sett det, finner det heller ikke igjen. Men litt synsing i et forum er jo ikke dokumentasjon, så det hjelper ikke.
Opprinnelig skrevet av nora
Nei, burde jeg det?Men du har vel fått målt PTH?
Utredet for det, og har det ikke (fine blodprøver, tynntarmsbiopsi ok).Cøliaki er dokumentert at har en sammenheng med tenner, på grunn av dårlig opptak. Du hadde jo noen tarm-greier, ikke sant?
Jeg har droppet melkedrikking, og etter det har maget blitt bortimot helt bra. Ett lite glass fører til full utblåsning...
-
30-10-06, 23:15 #14
Hvorfor PTH? PTH og calcium (ionisert) sier noe om opptak av calcium, og PTH er ofte littegrann høy ved f. eks. cøliaki. Det skal veldig mye til før calsium går utenfor. forhøyet PTH stjeler calcium fra skjelettet og tennene. (fordi kroppen krampaktig forsøker å opprettholde calcium-nivået i blodet)
Bra at det antageligvis bare var melk som du ikke tålte. Tåler ikke noe av det selv. Får magekip og vondt etc. selv. Kanskje det er selve caseinet (altså allergi) hos meg.
-
31-10-06, 00:02 #15
hei baremei
oiiii,du hva vel litt agresiv på svaret,eller er vi bare litt overfølsom
Med å gidde så er det IKKE relatert til og IKKE orke,men har man energi til og ta opp en kamp med tannlegen.trygdekontoret og legen???
Og hvilken forskjellig sykdoms bilde er det vi snakker om?
Svaret var, og er bare ett lite hint til hvordan man kan få gratis behandling.
Vidre så har jeg fått av min lege for mange år siden bekreftelse på at stoffskifte angriper tenner og tannkjøtt,og dette har da trygdekontoret i det fylket jeg bodde i da, godkjent
Og er det ikke meningen at man i dette forumet skal kunne komme med råd,hjelp.klage litt og oppmuntring uten at det skal bli sånne "sure miner"
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
31-10-06, 00:28 #16baremei Gjest
"Vi"? Er du sånn film-sykepleier, eller? "Nå skal vi vel spise litt, skal vi ikke, kjære deg?" *fnis*
Opprinnelig skrevet av marimat
Jeg synes ikke jeg er overfølsom, nei. Les videre.
Hæh? Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig mener, jeg.Med å gidde så er det IKKE relatert til og IKKE orke,men har man energi til og ta opp en kamp med tannlegen.trygdekontoret og legen???
Ikke gidde betyr ikke gidde fordi man ikke gidder og er lat.
Ikke orke betyr ikke orke fordi man f.eks. er syk.
Er det det du mener? Stor forskjell.
Og jeg ser ingen vits i å starte en kamp jeg er dømt til å tape med mindre jeg vet jeg har rett - og kan BEVISE det.
Dette har vi da lært, folkens, at man må velge sine kamper med omhu.
Derfor ble jeg litt snurt av din antydning om at man ikke gidder. Fordi det antyder at det ikke er så nøye, man har sikkert viktigere ting å drive med.
Og det vet ikke du om meg. Og jeg kjenner ikke deg.
Ditt og mitt. Forskjellige, tydeligvis, etter det du skriver.Og hvilken forskjellig sykdoms bilde er det vi snakker om?
Har du fått med legen på at Levaxin ødelegger i munnen har du adskillig mer gudbenådede talegaver enn meg. For det er den eneste medisinen jeg bruker. Ikke går jeg til psykolog heller.
Joda, og takk for det, men svaret tydet på at du forhastet deg litt, for det passet liksom litt dårlig til spørsmålet.Svaret var, og er bare ett lite hint til hvordan man kan få gratis behandling.
Flott, og jeg vil gjerne vite hvorfra han visste det, for legen min kan påstå det til han blir blå uten at det hjelper det døyt.Vidre så har jeg fått av min lege for mange år siden bekreftelse på at stoffskifte angriper tenner og tannkjøtt
Og når min lege ikke vet det (og ingen av de andre har visst det heller) må jeg finne noe til ham som overbeviser ham (og han er ikke vanskelig å overtale, bare så det er sagt) om at jeg har rett, og som gjør at han kan skrive noe til trygdekontoret om det.
JEG vet at jeg har vært plaget av tørrhet i både munn og øyne, men Sjøgrens har jeg neppe. Og henge det på hypo-knaggen har ikke lykkes, man får jo kjøpt sånne tabletter på apoteket som kan ta seg av det. Sa en lege en gang. Og en tannlege. Case closed.
Flott igjen, men hvilket fylke var det?,og dette har da trygdekontoret i det fylket jeg bodde i da, godkjent
Ã… si "litt provosert" er ikke sure miner. Synes jeg, da.Og er det ikke meningen at man i dette forumet skal kunne komme med råd,hjelp.klage litt og oppmuntring uten at det skal bli sånne "sure miner"
Men joda, kjør på med både råd og klager, du. Fint det.
Sånn for sikkerhets skyld:
8)
:P
8)
:P
-
31-10-06, 00:29 #17baremei Gjest
Men nå har jeg visst kuppet en tråd. Beklager!
Skal jeg flytte på den, eller har svarene interesse for Hsn og fler? De handler jo om det samme, egentlig.
-
31-10-06, 12:11 #18
Går greit det baremei
Det jeg har fått beskjed om er at tannbehandling kan dekkes om du er under behandling via psykiatrien, og i tillegg har hjemmesykepleie. Har hatt psykolog fram til 2005, men dette alene ga ikke rett til fri tannbehandling.
Når det gjelder hypothyreose og tannproblemer er jeg blank, men vet bare at jeg ikke hadde disse problemene med tenner og tannkjøtt før. Mine tenner virker porøse, og knekker. Ser snart ikke annen råd enn å sette inn nye på stift... Ã… det er jo veldig billig
Synes det skulle vært egenandeler på tannlege også. En viktig del av kroppen det også. Kjedelig å leve på grøt
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
31-10-06, 12:27 #19baremei Gjest
Det går over min forstand at sykdom i hodet kvalifiserer til tannlegedekning, men ikke sykdom i kroppen.
Sånn bortsett fra at jeg skjønner helt av meg selv at det finnes mange flere fysiske sykdommer og medisiner som kan påvirke tennene, og dermed øker kostnadene dramatisk. Men det er nå liksom sånne ting vår samfunnsform burde ta høyde for. Det er derfor vi har valgt, den liksom... :(
Min neste tannreparasjon bikker nesten 30.000, og jeg bruker sånn ca 10.000 nesten hvert år. Og tannlegen min er billig og svært flink, og jeg pusser og spyler og pirker og flosser og alt mulig. Ikke spiser jeg søtsaker eller drikker brus i nevneverdig grad heller.
Beklager avsporingen - jeg måtte bare blåse ut litt.
-
31-10-06, 20:47 #20
uff - dette forstår jeg VELDIG GODT. Selvom jeg ikke sliter med akkurat dette selv, er det en situasjon det er lett å sette seg inn i.
Opprinnelig skrevet av baremei
Jeg skulle sånn ønske det var noe jeg kunne gjøre for deg. Jeg føler at vi her på forumet er en rekke hyggelige og velmenende mennesker som sitter rundt omkring i de tusen hjem, med lys i stuene våre, og ønsker hverandre alt godt gjennom støtte og oppmuntring. men der stopper det på en måte. Vi har liksom ikke den makt og innflytelse i samfunnet som skal til for å faktisk utøve noe. Jeg skulle så gjerne ønske det var noe vi kunne gjøre, for å styrke vår posisjon og skaffe bedre vilkår for alle av oss som møter på urettferdig behandling, feil behandling, mangel på hjelp eller håpløse situasjoner - slik at det virkelig hadde utgjort en forskjell. Det skulle jeg ønske.
Lignende tråder
-
Psykisk nedtur
Av an i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 3Siste melding: 19-06-08, 22:10
Svar med sitat
Bokmerker