Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Pustevansker

Hei

Mente vi hadde vært inne på noe med pusteproblemer før her, men jeg husker ikke hva...

Søkte på pustevansker, fikk ikke det jeg søkte, puste - alt for mange svar å gå gjennom.

Uansett, sliter jo så veldig med pusten til tider. Skal liksom ikke pustinga være styrt av kroppen selv? Henter jo noe fint den funksjonen, som jeg ikke husker. Hvorfor føles det da som om jeg må hive mye etter pusten og selv sørge for at den kommer dypt ned? Altså føles det i utgangspunktet ut som om jeg ikke får særlig luft. Dette oppstår ofte om natta, eller i alle fall da det kan oppleves verst, og nå hadde jeg det i natt igjen.

Føles ikke som pga astma. Ikke noe anfall. Får bare ikke nok luft. Og hvis jeg holder på å sovne når dette pågår, kan jeg våkne til med angst og føle oksygenbehovet og da redsel for å ikke få luft.

Skikkelig plagsomt....
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Jeg opplever det samme når stoffskiftet mitt er lavt. Pulsen er lav og kroppen "glemmer" på en måte å puste om natten. Våkner gjerne opp med å hive etter pusten pga for lite oksygen.

Tror at når kroppen går i lav-gir, så virker heller ikke pusterefleksen som den skal... i tillegg til alt annet som ikke virker som det skal.... :evil:

Nå husker ikke jeg hvilke verdier du går rundt med Stina, men hos meg forsvinner dette når stoffskiftet bir normalisert.

madonna Gjest

Standard

Dette er ett problem som jeg kjenner meg godt igjen i. Men det kom ikke av stoffskiftet, men at jeg faktisk hadde søvnapne. Kort fortalt pustestopp om natten, jeg hadde så mye som 80 stopp i timen; så det var rimlig alvorlig. Oksygen nivået i blodet var ikke bra, og våknet ofte med å hive etter pusten. Dette gav jo i tillegg en enorm tretthet på dagtid og til slutt klappet kroppen sammen. Dette er en enorm belastning på kroppen.

Nå bruker jeg pustemaskin om natten for å få nok luft. Pustefunsjonen styres sentralt fra hjernen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg sliter også med dette, føles som om nesa snurpes igjen så fort jeg har landa på puta... trodde dette var pga husmiddallergien min jeg men... kankje ikke?

baremei Gjest

Standard

Be om å få en henvisning til øre-nese-hals og/eller lungeutredning. Jeg plagdes med "klump i halsen" og klarte ikke å spurte, da ble klumpen i halsen brått større og jeg måtte stoppe fordi jeg rett og slett brakk meg.

Så fikk jeg en time hos Ingrid Norheim, som mente det _kunne_ være arrvev etter knutene som lå litt i veien, men hun sendte meg videre til øre-nese-hals. Denne fant ingenting annet enn svak irritasjon, som sikkert kommer av røyken, og sendte meg videre til lunge-undersøkelse, sånn bare for sikkerhets skyld.

Så var det astma, gitt...

Ingen anfall eller noe, bare denne klumpen. Så ble det medisin og greier, og røykeslutt er underveis.

Kunne overhodet ikke falt meg inn at jeg hadde astma. Ikke i det hele tatt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk for mange gode svar.

baremei - jeg har astma. Men tar astma-medisin, og det hjelper nesten ingenting. Dessuten har jeg aldri astma-anfall. Men jeg har noe luftveisallergi og veldige problemer med nesa - men det er noe annet enn det. Sluttet å røyke for flere år siden nå... Jeg vil veldig gjerne til Ingrid Norheim, for jeg har så veldig mange plager. Ellers vil jeg tilbake til han astma- og allergi-spesialisten jeg allerede har vært hos, for jeg har mye rart i nese, hals og pust. Ã…ja, ser at du heller ikke får anfall, så rart... Har forresten hatt forferdelige problemer hele livet med luftveiene. Hostet så jeg ikke fikk puste m.m. Helt utrolig at ingen gjorde noe. Legene trodde meg ikke når jeg fortalte dette m.m. Før da jeg var 30 år. Fortalte legen at jeg hadde noe som klødde sinnsykt i halsen og at det var derfor jeg hostet sånn. Han kikket - jada, blemmer i halsen. Jeg var allergisk overfor forkjøleses-basselusker heller noe slikt. Luftveisallergi. Med astma-medisiner var jeg ikke lenger sinnsykt "forkjølet" i 3-5 måneder av året. Og når jeg sluttet å røyke, har jeg ikke lenger problemer med denne grusomme hosten. Men nå har jeg rotet meg helt bort

nosy - det høres ut slik som du beskriver det. Men madonna, det kan jo faktisk være som deg også, oioioi...

Har vært mye plaget med dette de siste årene, nosy. Men i vår/sommer økte jeg medisinen noe (både Levaxin og Liothyronin), men ble etterhvert hyper, så jeg kuttet helt ut dette "ekstra". Jeg kan ikke huske om jeg var bedre i pusten når jeg var på høyere dose, men her og nå så tror jeg nesten det. Har begynt å øke medisinen littegrann igjen nå, men skal være enda mer forsiktig for å forsøke å unngå at jeg blir hyper. Prøvene viste forresten da også for høy FT3. Sist jeg ringte, var det vel innenfor normalen, så vidt jeg husker. Men jeg opplever det vel også som et "lav-gir" - symptom, det er derfor jeg tar det opp her og ikke tilskriver det astmaen.

Så veldig godt å få deres tilbakemeldinger folkens ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei.

Jeg har ikke asma-anfall, men har ofte problemer med å få nok luft.

Var i Bergen i fjor vår med jobben, og jeg måtte dra hjem en dag for tidlig, for jeg fikk ikke nok luft, men ratt jeg kom meg over fjellet igjen gikk det bra.

Gikk i noen mnd, før jeg gikk til legen for å få sterkere allergi medisiner, men legen fant ut at det var astma, så bare jeg får tatt meg en sup nå går det bra.

Våkner ofte om natta og har problemer, men hvis jeg tar en sup og ligger med hue nesten ut av vinduet går det fort over.

Det kan bli ekstra ille om sommeren, i den varme lufte.

Jeg liker best høst, vinter og vår, for da er det lettere å puste.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Denne "astma'en" uten anfall, er det noe som er typisk for oss hypoer? Eller stoffskiftepasienter? Har ei venninne med høyt stoffskifte, hun har da fått diagnosen astma i løpet av det siste året også (vet ikke om hun har anfall).

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Denne "astma'en" uten anfall, er det noe som er typisk for oss hypoer? Eller stoffskiftepasienter? Har ei venninne med høyt stoffskifte, hun har da fått diagnosen astma i løpet av det siste året også (vet ikke om hun har anfall).
    Aner ikke, har hatt prob m stoffskiftet i snart 13-14 år og kun hatt pustevansker det siste 1,5 året.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av heisann
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Aner ikke, har hatt prob m stoffskiftet i snart 13-14 år og kun hatt pustevansker det siste 1,5 året.
    Samme her. Iflg astma-legen fortalte "hele livet" mitt at dette var nødt til å komme, helt fra ørebarn-tiden, ungdomstiden med forkjølelser med langvarig hoste (lenge før jeg begynte å røyke) osv.

Side 1 av 4 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn