Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa
har væt hos endokrinolog ja, men han sa han ikke kunne gjøre noe for meg...

det er forøvrig den samme endokrinologen som mente at TSH på "ikke målbart" var perfekt!
Jeg sier meg enig med endokrinologen i at en ikke målbar TSH er helt i orden. Er det fastlegen din som vil ha en målbar TSH? Du har halvert dosen din etter at TSH ikke var målbar, var det etter råd fra fastlegen?

Noen leger er redd for at for mye Levaxin kan gi benskjørhet. Det har ikke noe med TSH eller T4, men hvis du får for høy T3-verdi. N'finn forklarer dette greitt. TSH virker bare som en pisk for å få kjertelen til å produsere mer stoffskiftehormoner. Vi som har gått over på å ta hormoner i tablettform opplever at tablettene senker TSH ganske brutalt. Det er normalt og vanlig.

Du har aldri vært fornøyd med formen uansett om du har tatt 50 eller 150 mg Levaxin? Kan du si litt mer om hvor lenge du har prøvd de forskjellige dosene? Du kan ringe legekontoret og få prøvesvarene, og se spesielt om T3 har vært over referanseområdet. Du bør alltid spørre etter referanseområdene, da de er forskjellige fra lab til lab.

Jeg vil også råde deg til å be legen om å forsøke kombinasjonsbehandling med T4 og T3. T3 er trijodthyronin og det aktive hormonet som dannes etter at T4 er nedbrutt. Medisinen heter Liothyronin. Be legen om å få prøve 100 mikrogram Levaxin+10 mikrogram Liothyronin i et par mnd. Liothyronin bør du dele i to og ta halvparten om morgenen og resten om ettermiddagen.

Hvis legen din er usikker så ber du han lese i Tidsskrift for Den Norske Legeforening, nr 9/2002. Artikkel om behandling av hypothyreose av Egil Haug. Du bør lese den du også: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952

Jeg føler med deg for jeg har også gått med fine prøvesvar og følt meg elendig. Jeg bruker Armour Thyroid som er en naturlig kombinasjonsbehandling av T4 og T3. Men det er ikke så lett å overtale legene til å prøve det. Det er greitt å prøve Levaxin/Liothyonin kombinasjon først.