Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
-
02-10-06, 22:39 #1
alternativer til Levaxin?
jeg har nå forstått at det finnes flere typer medisin enn Levaxin og kunne godt tenkt meg å prøve ut dette siden jeg sliter mye med symptomer på tross av "fine blodprøver!...
kan noen forklare meg hva de ulike preparatene heter og er for noe og litt om hvordan jeg går frem for å prøve disse?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
03-10-06, 09:57 #2
Sliter du med symptomer tross fine prøver, så klag ! Inntenst og ofte !
Dette er en viktig forberedelse til å få bruke andre medisiner.
Loven åpner for å få passende medisin på blå resept hvis den på markedet ikke virker bra nok, men det er ikke nok at du sier den ikke virker !
Iallfall er det ikke nok at jeg sier det for det blei avslag om dette i trygderetten.
Det er riktig at det finnes mange forskjellige på verdensmarkedet, men ingen av dem har markedsadgang i Norge. For å få lov å selge medisin i Norge må produsenten søke markedsadgang for hvert eneste produkt de skal selge - og det koster penger. Det blir da en økonomisk vurdering om hva som er lønnsomt.
Norge er et lite marked og for at vi skal få tilgang til medisiner som ikke er på markedet kan en lege søke om dispensasjon. Det gjøres hver eneste time på døgnet i Norge ! Mest fra sykehus, men fastleger har også denne muligheten.
Ordningen er todelt og for en stor gruppe medisiner er det egentlig bare slik at de må sende inn papirer å si fra at de tar ibruk en bestemt type medisin.
De medisinene som er intressante for oss tilhører den andre gruppen, den man må søke for å få, men det er ikke noen "big deal". Legen har papirer for "søknad om registreringsfritak" i skuffen og det er bare en proforma sak - den blir innvilget iløpet av få dager.
Apoteket har ikke lov å ha slike medisiner på lager, så det går noen dager der også.
I Norge er det bare få av disse medisinene som er aktuelle. Armour er den vanligste og produseres av Forest Pharmaceuticals i USA.
Dette må du selv betale for - også selv om du ikke er istand til å bruke de enerådende syntetisk produserte !
100stk 2Grains Armour koster kr. 4-500,- litt avhengig av hvor.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-06, 11:38 #3
4-500 kr
hvor ofte da....
jeg er student og har svært stram økonomi.... kan ikke ut med den summen i hver mnd eller noe sånnt det går bare ikke. :(
jeg har klaget høylytt til 3 ulike leger + en endokrinolog 2 ganger uten å ha blitt tatt alvorlig.
jeg får beskjed av min lege at siden jeg fortsatt har problemer med symptomer nå som jeg har fine blodprøver, så må det være noe i min hverdag som gjør meg stresset og gir meg svimmelhetsanfall og hodepine.... manglende kortidshukommelse bare phøyser hun bort...Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
03-10-06, 11:53 #4
Hvor ofte er jo avhengig av dosen din da, men 2Grain om dagen er vel et slags gjennomsnitt kanskje, og da blir det jo ei pille om dagen. Boksen vil altså vare i 100dager.
Det er vanlig å starte med 1Grain og øke etterhvert. Noen bruker opp i 4Grain om dagen har jeg sett.
Jeg har også måttet finne meg i at legen bare phøysa bort problemene mine - og det fant jeg meg i !
Ikke gjør det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-06, 12:39 #5
greitt nok at jeg ikke finner meg i det,men hva skal jeg gjøre da... det er jo hun som sitter med makta.! jeg kan jo ikke si hva hun skal gjøre, bare hva jeg ønsker hun skal gjøre.... og når hun ike er av samme oppfatning er jeg jo like langt...
det er ikke såmange legeråvelgemellom her ute på landsbygda, og jeg har faktisk fastlege i nabokommunen fordi jeg ikke har vært fornøyd med de 4 alternativene (kun menn) i min egen kommune.
hvordan går jeg frem da?
angående dose. pr i dag bruker jeg Levaxin, 50 ug *5 + 100ug *2 pr uke.
blir samme dosen evt med amour?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
03-10-06, 13:29 #6
Er ikke lett, jeg kjenner godt til dette Lissa.
Det kan virke på noen at en printer ut info her fra sidene og ellers fra internett og legger en pen bunke på pulten. Sider andre leger har skrevet og sånn, feks. fra dokteronline og liknende.
Er du flink til å lete ?
Armour virker anderledes og er vanskelig å sammenlikne med Levaxin. 1Grain Armour inneholder 38µG T4, 9µG T3 og alt det andre som er i en kjertel. Også det man ikke har kunnskaper om.
Det er vanlig å sammenlikne 1Grain med 100µG Levaxin, men det kan bare brukes som et grovt annslått utgangspunkt.
Angående dosen så er det nok en allmenn oppfattelse at denne bør være så lik som mulig hver dag. Få deg en tablettdeler og en boks med 7 rom i på apoteket og gjør klar dagsdosene for en uke av gangen.
Du bruker 450µG i uka ? Det er lite da. Det vanlige er CA! 1,6µG pr. kilo kroppsvekt. Altså at 100µ/dag passer rundt 60kG.
Men man starter jo lavere og hvis man er i en tidlig fase av thyreoditt med en bare delvis fungerende kjertel, må dosen justeres opp ettersom kjertelen forfaller.
Det er store individuelle forskjeller. Vi er jo ikke like og ikke er sykdommen det heller.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-06, 13:35 #7
ja ifølge din kalkulasjon burde jeg da bruke det dobbelte av dosen jeg har nå..
jeg har hatt dette i snart 10 år og stoffskiftet mitt er ustabilt.
når jeg var gravid for 3 år siden hadde jeg det topp.jeg ble desverre nesten hyper og måtte redusere medisinene radikalt.
etter fødselen dalte det igjen, men økte igjen et år etter.... (slutta å amme, kanskje det hadde noe å si?).
kanskje jeg skulle gått gravid oftere..., bare så synd at jeg får svangerskapsforgiftning hver gang... litt risikabelt om jeg skulle gå sånn ofte
ikke sunnt for levra for å si det sånn!
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
03-10-06, 13:51 #8
Det er vanlig å øke dosen til det dobbelte i graviditeten - har jeg lest. Og det er også mange som får en periode med høyt stoffskifte etter fødselen, for å bli lavere igjen. Håper du får svar fra de som har greie på dette her

Jeg vil jo TIPPE at du bruker for lav dose og begrunner dette med din symptombeskrivelse, din ustabilitet og at du har hatt dette i 10 år.
Det er kun leger som kan regulere dosen din. Ingen andre har lov.
Men hadde jeg hatt det slik som deg ville jeg økt dosen - helst med legens samtykke og veiledning, men om denne hadde vært uvillig, så hadde jeg forsøkt meget forsiktig på egenhånd.
Det er mange med hypothyreose som har samtykke fra legen i at de kan regulere dosen selv. Det er viktigere å finne den dosen pasienten trives med enn å finne den dosen som gir "fine" blodprøver.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-06, 13:56 #9
ja jeg har hørt om det....
jeg har desverre også hørt at symptomene er ganske like ved for høy medisinering...
det er jo farlig å ha før høyt stoffskifte, hjetreproblemer osv... så jeg er litt redd for det der., men uten tvil; jeg har det bedre med høyt.
rart at jeg er motsatt under graviditet enn normalt. teworien min er at jeg fikk overført mye thyroxin fra fosteret!Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
03-10-06, 13:59 #10
Vel, teori kan man jo ha, men det er noe som heter post partum thyreiditt. (partum = fødsel) Denne er ofte forbigående, men det kan godt være at dette startet din "karriære". Det skjer.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker