Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard Hei alle sammen!

Ny her jeg . Oppdaget forumet for litt siden og har lest meg til mye nyttig her inne. Litt om meg selv:

Jeg er 33 år, har et barn på 13 år og ett på 9 mnd. Jobber som sykepleier, men er i svangerskapspermisjon nå. Min store lidenskap ved siden av familien er hunder. Driver aktivt med hunder både utstilling, avl og oppdrett.

Fikk konstantert hypotyreose i april 06 ( i forbindelse med siste sv.skap). Fikk alle mulige symptomer: trøtt, hes, tørr i huden, glemsk, snøvlete, håravfall, stiv i ansiktet, vann i kroppen, angst ja alt igrunn.

Kom meg til lege i april som sagt og da var verdiene mine slik:
    ft3 2.1, s-ft4 3.1, s-tsh>100, anti tpo 3.520, s-tras<1.0

ikke rart at jeg følte meg elendig....

Startet da med levaxin 25 mikrogr i 3 uker økte så til 50 mikrogr, siden 75 og tilslutt 100.
    Først i juni skjedde det endringer;
    Da var ft3 3.9, s-ft4 8,7 og tsh>100
    Juli så det slik ut:
    ft3 4.6, s-ft4 11,3 og tsh 50.08
    Så i august ft3 6.5, s-ft4 17,1 og tsh 20,73
    Sist i august var tsh på 3.97. endelig.

Det har vært en lang vei men det har da gått sånn rimelig bra. Bekymrer meg bare litt for at jeg kanskje tar for mye medisin siden tsh synker så fort...
    Ellers er hverdagen min ganske så ok. Litt stiv i kroppen fra morgenen av spes i føtene og fingrene, sure muskler når jeg går i tapper e.l. mye annet småtteri også men alt i alt så har jeg det ok. Største bekymringen min nå om dagen er at jeg er redd jeg ikke får flere barn, men jeg ser det er flere som meg som får, så da kanskje det finnes ett håp for meg også....Tror jeg kommer til å trives bra her inne, stå på alle sammen
    Sist endret av Admin; 12-09-09 kl 14:42 Begrunnelse: Rettet fejltegn som ö = ø, À = æ

baremei Gjest

Standard

Med en tsh på nærmere fire trenger du slett ikke bekymre deg for overdosering riktig enda, så sant du holder deg på nåværende dose lenge nok til at blodet viser riktig (etter egen erfaring kan det ta opptil 3-4-5 mndr før formen gjenspeiler dose og prøve når man har passert 100-125mcg levaxin/dag).

*puh* for en setning!

De fleste trives best med FT4 i øvre tredel og med en tsh på nærmere 1 enn 2.

Men hvordan var FT4 og FT3 nå sist?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard

Husker ikke helt, men jeg har tatt nye bl.pr (forrige fredag) *venter på at legen skal ringe* Er det vanlig at tsh prutselig synker så fort eller?
    Er det vanlig å få dette i fbm svangerskap? Forövrig så ligger dette i slekten min også....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei og velkommen Linn,

det stemmer at det er vanlig at stoffskiftesykdommer går igjen i slekta, og det er også vanlig at det slår ut i forbindelse med svangerskap/fødsel. Jeg tror det skyldes den fysiske påkjenningen dette påfører kroppen, på samme måte er det noen som opplever at sykdommen slår ut i tunge tider, f.eks under en skilsmisse.
    Når det gjelder tsh, er det egentlig ikke denne som synker, tsh er bare en kommuniserende sak som forteller om t4-tilstanden i kroppen din, t4 er hormonet du trenger. Grunnen til at tsh har gått såpass ned, er altså at tilførselen av levaxin har gjort at t4 har gått opp. Og det er bra. Flott at du føler deg bedre, og som nevnt over meg her er det ingen grunn til at du skal bekymre deg for å være overdosert.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen Linn

Lykke til med behandlingen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Vil bare ønske deg velkommen Linn.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det at TSH synker så raskt kan tyde på at legen din har rett i at du har en post-partum thyreoiditt - altså forbigående lavt stoffskifte etter svangerskap og fødsel.

Man tror forøvrig hovedgrunnen til at stoffskiftesykdommer bryter ut i forbindelse med svangerskap og fødsel, er de store hormonendringene kroppen går gjennom - man er også mer utsatt for å utvikle stoffskiftesykdom i forbindelse med pubertet og overgangsalder.

Velkommen, Linn - og lykke til med behandling!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

Lignende tråder

1. Hei alle sammen
    Av JS i forumet Presentasjoner
    Svar: 4