Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard Operasjon skjoldbruskkjertel

I dag ligger min kjære og ellers så spreke farmor på operasjonsbordet.

Hun har lavt stoffskifte og har gått på levaxin i noen år. Jeg tror ikke hun har særlig kunnskap om tema, men jeg har ikke hatt anledning til å ta ting opp med henne på skikkelig vis enda, og vet ikke hvor informert hun er.

Har snakket med henne via sms, og hun skriver det er skjoldbruskkjertelen som har blitt for stor på begge sider av halsen, og at de må fjerne noe, da det klemmer på luft- og spiserør, i tillegg skriver hun at legen har sagt at dette skulle vært gjort for lenge siden.

Noen som har gjennomgått lignende operasjon/vet hva det innebærer?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Vet litt om det da. Din farmor har nok struma ( forstørret skjoldbruskkjertel). Ved operasjon blir hele eller deler av kjertelen fjernet.

Det er vanlig å ha innlagt dren ( rør ) i halsen etterpå for å drenere ut blod.

Såret er festet sammen med noe som kalles agraffer og likner på stål. Det ser ut som om såret er stiftet sammen. Dette gir fine arr. Agraffene fjernes med en spesiell tang agrafftang.

Det var det lille jeg visste. Håper det går bra med din farmor.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Takk, cat.

Hva skjer videre etter operasjonen, vet hun har tatt 50 mg levaxin daglig hittil, hun kan vel regne med å må øke dosen dersom noe av kjertelen opereres vekk? eller er den uten betydning?

Tror ikke hun skal operere bort hele kjertelen - men vet ikke (?) Hun skrev altså bare at den var vokst, så den var i veien for luft/spiserør.

Rart å forestille seg hvordan en slik operasjon foregår, synes det høres dramatisk å kutte i halsen, tynne skjøre huden. Men hun har vel vært i dyp søvn. Rart med disse kirurgiske inngrepene, man kan ikke forstå seg på de, men de gjøres jo hver dag av dyktige leger og er for dem ren rutine.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det er vel mulig hun må øke Levaxin dosen kanskje men det vet jeg ikke sikkert.

Dersom hennes struma har vært utvendig er det forresten veldig sløvt av legen hennes at det ikke har blitt reagert på dette før.

En tidligere kollega av meg gikk i alle år til samme lege med et stort struma som var så stort at man ikke behøvde være lege for å se at hun hadde det. En dag blokkerte det luftrøret og hun fikk ikke puste. Hun ble sendt med helikopter til sykehus hvor det sto 15 stykker å ventet på henne samt en respirator. Neste dag ble hun operert.

Det hører med til historien at hun skiftet lege.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Oj, det hørtes dramatisk ut, Cat. Men hun ble frisk og fin igjen etter operasjonen?

Jeg vet ikke om det var struma det med farmor, eller hvor alvorlig det var, men jeg skal besøke henne ei helg snart, hun er litt sånn stolt og vil ikke ha besøk så lenge hun er syk, vil være sprek og i form til å stelle og dulle, skikkelig bestemor

Men jeg tenker, hun er jo ikke en del av denne informasjonsgenerasjonen, så hun er i så måte mer hjelpesløs enn oss flest. Håper bare at de som har med henne og gjøre kan sine saker, hun lever et liv som krever mye av henne og er ikke klar for å bli gammel og syk altså!

Vel, ville egentlig bare høre at noen andre her inne hadde gjennomgått en slik operasjon, og at det hadde gått fint!

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Marianne
    Vel, ville egentlig bare høre at noen andre her inne hadde gjennomgått en slik operasjon, og at det hadde gått fint!
    Mannen min har gjort det, og det gikk kjempefint. Det er stort sett rutine, med risiko som for andre operasjoner med narkose.

Det man en sjelden gang hører om, og som legene pleier opplyse om, er mulig skade på stemmebånd, siden de ligger helt inntil. Det kan føre til permanen heshet, men sjelden noe mer. Også har vi noen kjertler der som enda sjeldnere kan påvirkes, husker ikke hva, men hadde det noe med kalsium å gjøre? Nora? Hvor er Nora, forresten?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Stemmer.. Da satser jeg på at alt har gått i orden, vil vente til i morgen med å ringe, da hun sikkert er sløv og omtåket etter operasjonen.
    takk skal du ha!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Også har vi noen kjertler der som enda sjeldnere kan påvirkes, husker ikke hva, men hadde det noe med kalsium å gjøre? Nora? Hvor er Nora, forresten?
    Tar meg den frihet å svare, selv om jeg ikke heter nora. ;)

De kjertlene du tenker på heter parathyreoidea, og det er riktig som du er inne på at de regulerer kalsiumstoffskiftet. Dette gjør de ved at de skiller ut et styringshormon; parathyreoideahormon (PTH), som på ulike måter sørger for å holde kalsiumnivået i blodet omtrent konstant.

Les mer:

http://www.gastrokir-ullevaal.com/parathryreoidea.htm

Håper det går fint med farmoren din, Marianne!

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Også har vi noen kjertler der som enda sjeldnere kan påvirkes, husker ikke hva, men hadde det noe med kalsium å gjøre? Nora? Hvor er Nora, forresten?
    Bøtt åff kårs! Jeg bare husket at hun har sagt noe om det tidligere.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Bøtt åff kårs! Jeg bare husket at hun har sagt noe om det tidligere.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. traume mot skjoldbruskkjertel
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-06-08, 10:18
  2. Kreft i skjoldbruskkjertel: Kan det være en bra ting???
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 3
    Siste melding: 19-12-07, 10:10
  3. Operasjon - hvor?
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 10
    Siste melding: 08-09-07, 00:09
  4. Min erfaring med operasjon
    Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 1
    Siste melding: 21-11-06, 11:03

Bokmerker