Viser søkeresultater 71 til 80 av 148
-
10-09-06, 21:03 #71
Fyrst, det er der jeg tar blodprøver, i Oslo. Men fastlegen min i Hønefoss bruker samme stedet, så jeg får de samme referanseverdiene der.(Det står øverst på blodprøveskjemaet mitt hvertfall!!!)
Regner med at det er de "faste" du vil ha svar på, men om det er flere du vil ha så BARE SKRIK UT!!!
ferritin 15-200
B12 170-650
TSH 0,20-4
FT4 9-22
T3 2,3-5,7
ATPO <35
TRAS 0-1
SELEN 0,6-1,8Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
10-09-06, 21:31 #72
-
11-09-06, 13:15 #73
Takk for svar, Heisann og kris.
Har nettopp vært hos lege. Han sier at det blir feil om man sammenligner med resultatene på andre steder enn der man har tatt prøvene. Jeg forstår ikke helt hvorfor, men ok....
Han sier også at jeg ikke har noe stoffskifte problem. Jeg orker ikke å krangle mer på det, får heller se om jeg blir bedre eller verre av meg selv. Trekker meg dermed stille og rolig tilbake fra forumet. Takker for all hjelp og støtte jeg har fått her, og ønsker dere alle lykke til videre!
-
11-09-06, 13:31 #74
Det er vel nettop nå du trenger å få hjelp av alle her inne som har egne erfaringer med stoffskifteplager uten å ha fått en diagnose av legene.Han sier også at jeg ikke har noe stoffskifte problem. Jeg orker ikke å krangle mer på det, får heller se om jeg blir bedre eller verre av meg selv. Trekker meg dermed stille og rolig tilbake fra forumet. Takker for all hjelp og støtte jeg har fått her, og ønsker dere alle lykke til videre!
-
11-09-06, 13:48 #75
Hei Pling, litt satt på spissen, vil jeg allikevel med noen småpedagogiske grep (he he) forsøke å forklare det med referanseverdier.. så har du iallfall forstått det før du eventuelt forlater forumet 8)
La oss si at en person må ha minst 5 epler for å bli mett, men det meste han kan spise er 12..
Naboen blir ikke forsynt med mindre han får 8 epler, men ordentlig mett og god blir han ikke før han har fått 15!
De to personene representerer hvert sitt laboratorium.
Dersom person A får la oss si 6 epler, vil han være "godkjent mett". Ikke sant? Det er et eple mer enn han trenger. Men han kunne godt spist 6 epler til uten at det ville gjort skade.
Naboen derimot ville fortsatt hatt en svært romlende mage etter 6 epler, og ville forsåvidt etter måltidet vært ganske "underernært".
Når vi skal se på en persons antall epler (analysere prøvesvar), og vurdere hvorvidt det holder til å gjøre han mett, eller om det er for få eller for mange (vurdere hvor prøvesvarene ligger i forhold til referanseområdet) forstår man hvorfor det er viktig å vurdere personens magesekk/ernæringsbehov, og ikke naboens! (altså eget laboratorium, og ikke et annet).
Er du med?
Sånn ellers så får du vurdere fremtiden din selv, om du vil være med her videre eller ikke, du er jo voksen.. Men jeg håper iallfall det beste for deg og helsa di! Ønsker at alle på forumet kunne våkne superfrisk i morgen!
-
11-09-06, 14:10 #76
Tusen takk, jorunn og Marianne!
Takk for morsom og god forklaring, Marianne. Det kan sikkert ikke forklares mye enklere, men det er ting jeg fortsatt ikke forstår.
Skal lese den igjen, når jeg har hodet med meg.
Legen min mener at jeg kanskje har Sjøgrens syndrom. Jeg leser om denne sykdommen nå og ser at den har enda flere likhetstrekk med stoffskifte problem enn jeg trodde. Depresjon, angst, trøtthet og hormonforstyrrelser er visst vanlig om man har sjøgren også. Og siden jeg ikke får mulighet til å prøve medisiner mot lavt stoffskifte, tenker jeg at det kan være lurt å gjøre som legen sier.
Det eneste jeg synes er litt rart er at det med tørre slimhinner er jo noe som jeg har fått i løpet av de siste månedene, alle de typiske stoffskifte symptomene har jeg jo hatt i flere år. Men som sagt, symptomene er jo ganske like....
-
11-09-06, 14:16 #77
Re: prøveresultat
Hei pling. Jeg forstår ikke denne legen din. Jeg hadde nesten samme verdier på disse som du legger inn her da jeg ble satt på Levaxin i oktober 2004. Og - referanseverdiene er akkurat de samme!
Opprinnelig skrevet av pling
Jeg hadde fT3 på 4,3 og fT4 på 12
Jeg har heller aldri hatt utslag på Anti-TPO, men legen sa til meg at "det er ikke tvil om at du har hypothyreose". Husker du TSH? Vil du ikke prøve å få en second opinion? Når du i tillegg til disse verdiene har symptomer?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
11-09-06, 14:26 #78
Er det virkelig sant, Yvette?!
TSH var 1,08 i juni og 0,75 nå.
Jeg har allerede fått en second opinion, men det hjalp ikke. Hvilken lege går du til? Og du lå jo også innenfor referanseområdene, likevel var han ikke i tvil?
-
11-09-06, 14:44 #79
Sant ja. Min TSH var 4,82. Mulig det var den som var utslagsgivende?? Men han sa at fT4 var lav. Akkurat det husker jeg.
Opprinnelig skrevet av pling
Legen mi er fullbooket tror jeg.
Tør ikke legge ut navnet hans her, men det er en vanlig almennpraktiker og ikke noen spesialist altså.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
11-09-06, 14:51 #80
Ja...TSHen din var jo litt utenfor referanseområdet da, og mye høyere enn min.
Men det med for lav TSH kan vel være et tegn på sekundær og tertiær hypotyreose etter hva jeg har lest. Det spurte jeg om, men han gå ikke noe fornuftig svar synes jeg.
Men som sagt, jeg tror jeg gir opp inntil videre. Blir jeg ikke bedre med behandling mot sjøgren får jeg heller prøve på nytt igjen.
Takk for svaret ditt!
Lignende tråder
-
Lyst på bil? Ikke? Les likevel!
Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 04-11-07, 12:41 -
Knutestruma - Fine blodprøver
Av Angelina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-10-07, 19:19 -
Disse prøvene - er helt grønn jeg
Av -diab- i forumet BlodprøverSvar: 22Siste melding: 29-08-07, 12:02 -
Øker dosen, men akutt sengeliggende likevel?
Av MB i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 27Siste melding: 16-11-06, 10:11 -
Fine prøver, men ikke i form....
Av tussi i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 11-11-06, 17:29
Svar med sitat

Bokmerker