Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard Øking av dose ved graviditet med 50% ?

Jeg mener å ha lest at ved graviditet skal thyroxindosen økes med 50%. Stemmer dette? Og når skal man øke?

Er det forresten noe sted man kan lese mer om graviditet og lavt stoffskifte? Finnes det noe forum hvor man kan snakke om det å bli gravid, og å være gravid, med stoffskifteproblemer?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Akkurat det med doseøkning står det om i referanseartikkelen til Egil Haug:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

(Denne artikkelen burde alle legge inn i Bokmerkene sine!)

Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten. Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard

Man må stå på kravene for å få skikkelig oppfølging under graviditeten. Krev henvisning til endokrinolog eller bruk en dyktig gynekolog (de kan utrolig nok masse om stoffskifte problematikk, særlig i forhold til det å bli gravid ihvertfall).

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard

Dytter litt på denne tråden.

Lurer litt på hvor tidlig i første trimester man bør øke, og hvor mye man øker med?

Er så nervøs for å få enten for høy eller for lav dose..

Fikk dere andre time hos endokrinolog under svangerskapet?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Jeg mener å ha lest at ved graviditet skal thyroxindosen økes med 50%. Stemmer dette? Og når skal man øke?
    Dette lurer jeg også på.
    Jeg er bare i 7. uke, men har de siste par dagene fått tilbake en del symptomer jeg liker dårlig :(
    Jeg har økt noe i dosen, men ikke så mye som 50%. Jeg har akkurat ringt legen og skal ta nye prøver i morgen og har legetime fredag.
    Torsdag skal jeg på UL og da skal jeg mase meg til ekstra oppfølging. Det er legen min som har henvist meg pga tidligere spontanabort og han nevnte dette med hypothyreose i henvisningen. Han mente at jeg kunne ta opp dette med ekstra oppfølging selv med jordmor/gynekolog. Og det skal jeg også.
    Jeg mistet i 7. uke i juli og er mildt sagt engstelig om dagen...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Forstår godt at du er engstelig. Håper at det går greit denne gangen. Ikke gi deg før du får de kontrollene du har krav på. Ta vare på deg selv og barnet i magen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Jeg har gått gjennom to svangerskap etter at jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter første fødsel i 99. I andre svangerskap ble det ikke gjort noen endringer, mens det i siste (gutt 8 måneder) ble min levanxin dose redusert. Tok også nye stoffskifteprøver med 2-3 måneders mellomrom.

Har imidlertid ikke følt meg så frisk som under svangerskapene. Bortsett fra vanlige plager som kvalme og bekkenløsning.

Håper det går bra denne gangen. Lykke til - se fremover og ikke tilbake...

Lignende tråder

1. Graviditet og antistoffer
    Av Luneria i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 0
    Siste melding: 02-05-09, 00:56
  2. Graviditet og stoffskiftemedisiner?
    Av Anita75 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 27-04-09, 13:35
  3. Lav tsh og graviditet.
    Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2