Velkommen hit Tollo! Du stiller mange viktige spørsmål som jeg ikke kan svare på, men jeg gjorde meg noen tanker om det du skriver om psyken. Hva skyldes stoffskiftesykdommen og hva skyldes andre forhold? Hypothyreosen har gjort noe med min psyke, ingen tvil om det. Føler av og til at jeg har blitt en helt annen person enn den jeg var. At jeg av og til "mister" litt av kontrollen på hvordan jeg er. Jeg kan, f.eks. gråte og føle fortvilelse når alt ligger vel tilrette for at jeg burde være glad og fornøyd.

Noe av det som har hjulpet meg er:

Kunnskapen om at dette ikke er en viljestyrt sykdom. Jeg har ennå forventninger om at psyken skal bli bedre etterhvert som medisindosen er økt. Har ennå et stykke igjen til jeg når det som blir vedlikeholdsdosen.

Tenk på hvordan du var før du fikk sykdommen. Hvordan er din egentlige personlighet? Hva er din karakter? Hvordan ville du ha reagert på at din mann vil skilles før du ble syk?

Lær deg mest mulig om sykdommen, da er du bedre rustet, også psykisk, til å håndtere din nye hverdag

Vel, dette er bare noen hjemmelagde strategier som har hjulpet meg. Det finnes sikkert noen bedre proffe råd. Ønsker inderlig at det går godt med deg!

Klem fra Joni