Viser søkeresultater 1 til 10 av 54
Threaded View
-
18-08-06, 21:23 #6
Hm... vet ikke. Men jeg kjenner ei med høyt stoffskifte. Nå har hun blødninger 3 ganger i måneden. Men kanskje det er overgangsalder selv om hun bare er 45 år. Ikke godt å vite. Eller så er det for lavt trombocytt-tall.Ja, ved lavt stoffskifte er det vanlig å blø mye og lenge.
Er det kanskje motsatt ved høyt stoffskifte?
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952Tabell 2 Situasjoner hvor det kan bli nødvendig å endre vedlikeholdsdosen av levotyroksin natrium (L-tyroksin)
Økning i TBG-konsentrasjonen
Østrogenbehandling
Behandling med østrogener eller androgener fører til henholdsvis økning eller reduksjon i plasmakonsentrasjonen av tyroksinbindende globulin (TBG). Det endrer bindekapasiteten for tyroksin og kan føre til at L-tyroksindosen må økes (østrogen) eller reduseres (androgen) for å bevare normal TSH-konsentrasjon (16).
Dette er i alle fall interessant for meg da jeg har autoimmun gonadesvikt (noe angriper eggestokkene så de ikke får lov å være i fred til å produsere nok østrogen, og jeg tar derfor østrogentilskudd).
Men mine stoffskifteprøver så visst fine ut bare på 100 mikrogram thyroxin om dagen, så da vet jeg ikke. (Men jeg føler meg jo slett ikke bra, har økt Levaxin + prøver ut Liothyronin, men merker ingen bedring.)
Før jeg begynte på østrogen så hadde jeg alltid veldig uregelmessig menstruasjon - helt fra første mens. Allerede som ungdom kunne jeg gå over tre måneder, for så å blø enormt. Blødde vel alltid veldig mye under menstruasjonene, ja.
Men som en rød trå gjennom hele min oppfatning ang hormoner, så ser det ut til at de er i et nært samspill med hverandre. Har du problemer i et hormonsystem, så får du det gjerne i ett annet. Så jeg ser for meg thyroxinen og østrogenet ligge i krig med hverandre. Men jeg vet ikke om jeg har rett, og jeg vet ikke hvorfor.
Men nå fikk jeg jo en åpenbaring
Hvorfor har ikke legen tatt prøve av min TBG da? Har jo "fine" prøver - altså har jeg nok t4 og t3 i blodet, men kanskje jeg ikke har nok TBG til å binde seg til t4'en og frakte den dit den skal eller hva nå enn TBG skal gjøre? Men min TSH var jo heller ikke gal.
Oj - enda mer å tenke på
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Påvirkes blodprøveresultatene av menstruasjon?
Av Linn i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 05-01-07, 22:35

Svar med sitat
Bokmerker