Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Overdosering?
-
14-08-06, 16:47 #1
Overdosering?
Hei!
Trenger råd fra dere som kan og vet her inne.
Jeg har en søster som også har lavt stoffskifte, jeg har lenge sagt at hun er nødt til å være overdosert, hun har hvilepuls på 90, hetetokter, dårlig søvn, skjelver og humøret er som en jojo.
Hun går på 125 mikrogram Levaxin og 125 mikrogram Liothyronin.
I dag fikk hun svar på blodprøve:
T3 var 6,0
T4 var 27,9
TSH var 0,01
Jeg vet dessverre ikke hvor prøven er testet så har ikke referanseverdiene her og nå.
Jeg mener hun må være overdosert, men legen hadde sagt at prøvene var fine, er legen helt på jordet eller er det jeg?
Dersom hun er overdosert, har noen formening om hvordan en nedtrapping bør se ut?
-
14-08-06, 19:11 #2
Ops....
Da jeg hadde slike prøveresultat fikk jeg diagnosen min; Graves (høyt stoffskifte). Uansett referanseområde så viser prøvene at hun ligger for høyt.....
unnskyld meg litt.... er det FT4 eller T4 hun har tatt? Hvis det er T4 hun har tatt så trekker jeg tilbake det første jeg skrev fordi denne prøven har jeg ikke peiling på. Er det derimot Fritt T4 så er det for høyt. Referanseområdet ligger på 8....12 - 20..22. På min lab er det 12-22. Min FT4 var på ca 30 da jeg fikk diagnosen og hvilepulsen lå på rundt 100.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
14-08-06, 19:19 #3
Dette gjør meg veldig sint, leger med en slik kunnskapsmangel, eller mangel på engasjement, setter faktisk pasientene sine i alvorlig helsefare! Jeg har ikke ord for hva jeg synes om dette, men jeg ville kanskje varslet inn legen til fylkeslegen eller helsetilsynet..
Vi mangler referanseområdene for den lab'en søstra di har brukt, disse kan du skaffe samme sted som du fikk prøvesvarene du har postet! Men uansett hva disse skulle ligge på er t4 skadelig høy, t3 er vanskelig å si noe om uten ref.område, men er denne for høy kan det føre til benkjørhet, derfor viktig at denne reguleres. For hjertet og kroppens øvrige organer er det viktig at hun får skruff ned stoffskiftet, nå jobber kroppen hennes altfor hardt og det har den ikke godt av i lengden!
Tsh vil naturlig stige når hun senker dosen sin, ideellt sett skal den ligge mellom 0,5-1,5.
Jeg synes 125 mg Liothyronon hørtes avskrekkende mye ut. Hva mener dere andre?
Stell godt (og bær over) med søstra di nå, hun har det ikke godt! Og vær så snill, gjør noe med legesituasjonen. Dette kan dere ikke finne dere i.
-
14-08-06, 19:56 #4
Overdosering?
Takk for svar!
Opprinnelig skrevet av brits
Det er fritt T4 og T3, jeg skal få henne til å skaffe referanseverdiene på prøvene hun har tatt.
Takk for svar!
Opprinnelig skrevet av Marianne
Jeg har sagt det til henne lenge at hun må være overdosert, men i og med at legen sier at prøvene er fine har hun ikke helt visst hva hun skulle tro. Hun har selv begynt å skjønne at noe er riv ruskende galt med tanke på hvordan hun føler seg, hun har dessverre ikke tilgang på pc og dette forumet derfor spør jeg for henne.
Jeg tror hun burde skifte lege, men i og med at hun bor på ett lite sted så er ikke det så enkelt. Hadde vært fint hvis noen kunne anbefale hvor mye og hvor ofte hun kan trappe ned på brukerdosen.
Jeg har lest en del her og har også reagert på dosen med Liothyron hun tar.
Hva er det Tsh styrer og står for, mener jeg også har lest at den prøven ikke kan måles under den verdien hun har nå, og det høres jo heller ikke bra ut!?
-
14-08-06, 20:17 #5
Nei, det er vel det som menes med uttrykket "ikke målbar" og det tror jeg skyldes den høye dosen liotyhronin hun tar, ettersom vi som tar armour (som også inneholder t3) også ofte får "ikke målbar" når vi tester Tsh!
Ettersom jeg ikke selv tar liothyronin overlater jeg til noen andre å gi dirkete råd om forandringer i dosen, ettersom jeg ikke har prøvd denne selv.. Men i teorien vet jeg at mange starter på 10 mg daglig og øker til de finner vedlikeholdsdosen (stadiet før symptomer på overdosering).
Jeg synes det er vågalt å gi andre konkrete råd når det gjelder livsviktige medisiner, dette er legens oppgave, men når han åpenbart ikke tar den seriøst nok kan jeg fortelle deg at hadde jeg vært i søstra di sine sko, ville jeg nok gått ned til 75 mg levaxin allerede fra i morgen av og 6 uker frem. Etter 6 uker ville jeg tatt nye prøver.
Når det gjelder dosesenking av liothyronin, håper jeg at noen som har erfaring med dette kan komme med gode råd.
-
16-08-06, 17:55 #6
Hm. Må ha tunga helt rett i munnen når det gjelder måleverdiene her da folkens. Micro (mcg) er en milliontedel og representeres med bokstaven µg - som framkommer når man holder Ctrl og Alt - knappene nede og trykker på M-tasten.
Milli er 1000 ganger mer - altså en tusendel og representeres med bokstaven m.
1 µg = 1 mcg
Jeg kommer litt seint inn her og har ikke sett så nøye på alle svar, men ser i innledningen at du snakker 120 µg/dag T3 ? Hvis dette er korrekt må hun slutte øyeblikkelig. Slike doser kan skape hjerteproblemer.
En skal aldri ta mer enn 5 µg om gangen - altså en kvart tablett. har en behov for mer kan en ta en kvart noen timer senere - og kanskje enda en den dagen, men da er det stopp.
Håper det bare var litt tallkluss ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-08-06, 19:19 #7
Hei!
Takk for svar!
Har sjekket med søsteren nå, og hun tar 20 µg Lio. og 100 µg Levaxin en dag, så neste dag 40 µg Lio. og 200 µg Levaxin, dette pågår annenhver dag, beklager til dere andre at jeg feilinformerte dere til å begynne med i linken her.
Men, denne doseringen gjorde vel ikke saken så mye bedre?
Skal gi henne beskjed om å trappe ned Lio. med en gang!
-
18-08-06, 20:07 #8
Skjønnte jo at det kunne være noe - men det du forteller nå er jo heller ikke bra da ! Spør ordinerende lege om en kjertel som er i orden produserer dobbelt dose annehver dag ?
Mitt ståsted er bare at om en skal prøve å etterligne naturen slik den en gang var - så nytter det iallfall ikke med slike berg og dalbane takter.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-01-15, 15:50 #9Eva234 Gjest
Sv: Overdosering?
Hei alle sammen,jeg ha hatt lavt stoffskift i mange år,holdt på å utvikle struma. Tatt levaxin i mange å .ifjør fikk jeg levaxin 175 mjug overdosering ,jeg tok dem ,jeg stolte på legen som alle.
Redusert til 100 nå. Vet ikke ennå om stoffskift gått ned.vente svar. I den tiden utviklet diabetes 2.
Leste fra danske stoffskift forening,at norsk legen vet lite om stoffskift problemene.så jeg virkelig føler meg oppgitt.
Jeg ville gjerne bestille time med en spesialist i Oslo. Men må huske navn hans først .glemsk.
Mange pasienter er veldig deprimert,lettvindt leger utskriver antidepressives,eller pasient stemplet latt.
Og enerste problem med mange er kanskje stoffskift problem. Helt sykt.
Og mange ufør pga stoffskift,og stemplet depressive.tragisk.
-
30-01-15, 17:51 #10Bigfanavsmgj Gjest
Sv: Overdosering?
Hei Eva.
Hva er en god lege for oss med stoffskiftesykdom?
Kanskje du kan finne navnet hans i denne linken?
https://smgj.wordpress.com/2011/12/0...-stoffskiftet/
Ikke gi opp! ♥
Lignende tråder
-
Overdosering
Av shayfie i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 10-06-08, 02:28 -
Hva er symptomene på overdosering?
Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-12-07, 19:48 -
overdosering
Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 28-06-07, 21:31 -
overdosering?
Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 2Siste melding: 20-03-07, 17:39 -
overdosering ?
Av Tussa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 5Siste melding: 18-11-06, 15:18
Svar med sitat

Bokmerker