Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    18

Standard Svar på blodprøvene i dag...

Alt for lavt fortsatt:( Må øke dosen ytligere.. :(

Fikk utskrift av verdiene mine, hvis noen av dere har peil på sånt...jeg aner ikke:S

Blodprøve tatt:23 juni
    s-tsh 0,07*
    s-fritt t4 12,0
    s-fritt t3 4,4
    s-anti-tpo 587*

Blodprøve tatt:19 juli
    s-tsh 23*
    s-fritt t4 6,0
    s-fritt t3 3,5

(tok også b-hb, aner ikke om det er noe med det? uansett, der er det 12,4)

Blodprøve tatt:7 august
    s-tsh 11*
    s-fritt t4 11,5
    s-fritt t3 4,7
    s-anti-tpo 1000*

(b-hb 13,7...jeg vet ikke om det har noe med stoffskifte å gjøre i det hele tatt jeg? Var ikke på første blodprøvene jeg tok iallefall...)

Noen som kan si noe om verdiene mine?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Hei,
    Kan du poste referanseverdiene for blodprøveresultatene? Disse varierer nemlig noe fra lab til lab. Men uansett så ser det ut til at de siste prøvene viser noe lavt stoffskifte da en TSH rundt 1 og en noe høyere FT4 vanligvis er ok.

Kan du si noe om hvilken dose du har tatt og hva du øker til nå?

Hva skjedde med deg fra juni til juli? Det var et voldsomt fall ned i hypoen.
    Er du blitt behandlet med radioaktivt jod eller operert siden du sier at du er vant med høyt, men ikke med lavt stoffskifte.

Sorry, her ble det bare mange spørsmål og ikke noen svar (foreløpig).

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    18

Standard

Referanseverdi:
    B-hb 11,7-15,3
    S-tsh 0-4
    s-fritt t4 9,0-22,0
    s-fritt t3 2,3-5,7
    s-anti-tpo 0-34

Jeg begynte med levaxin (50 mg tab) for 3 uker siden. Begynte med halv tablett i en uke, så økte til en tab...nå skal jeg ta to om dagen. altså 100mg.. skal ta nye blodprøver om 3 uker..

Jeg fant ut jeg hadde høyt stoffskifte da jeg var 14-15 år, ble gravid da jeg var 18 og var frisk som en fisk, fikk tilbakefall 4-6 mnd etter fødsel, begynte på medisiner igjen, ble gravid da jeg var 20, ble frisk som en fisk da også, fødte 30 april, hadde da fine verdier, så i begynnelsen av juni tror jeg det var, fant vi ut at jeg hadde høyt stoffskifte igjen, men vi skulle se det ann med medisiner. Så på de neste prøvene (tror det var de fra 23 juni?) fant legen ut at jeg ikke trengte medisiner likevel, men så ble det plutselig alt for lavt.. aner ikke hvorfor..har ikke gjort eller tatt noen ting..
    Legen sa noe om at det muligens kom i forbindelse med fødsel..husker ikke hva han sa om det da *ler*

Men jeg skjønner ikke helt. Prøvene jeg fikk svar på idag, var dårligere enn de forrige prøvene...og det selv om jeg har begynt på medisiner. Burde ikke prøvene ikke være FULT SÃ… dårlig? Hvis du skjønner?

Takk for svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    18

Standard

Referanseverdi:
    B-hb 11,7-15,3
    S-tsh 0-4
    s-fritt t4 9,0-22,0
    s-fritt t3 2,3-5,7
    s-anti-tpo 0-34

Jeg begynte med levaxin (50 mg tab) for 3 uker siden. Begynte med halv tablett i en uke, så økte til en tab...nå skal jeg ta to om dagen. altså 100mg.. skal ta nye blodprøver om 3 uker..

Jeg fant ut jeg hadde høyt stoffskifte da jeg var 14-15 år, ble gravid da jeg var 18 og var frisk som en fisk, fikk tilbakefall 4-6 mnd etter fødsel, begynte på medisiner igjen, ble gravid da jeg var 20, ble frisk som en fisk da også, fødte 30 april, hadde da fine verdier, så i begynnelsen av juni tror jeg det var, fant vi ut at jeg hadde høyt stoffskifte igjen, men vi skulle se det ann med medisiner. Så på de neste prøvene (tror det var de fra 23 juni?) fant legen ut at jeg ikke trengte medisiner likevel, men så ble det plutselig alt for lavt.. aner ikke hvorfor..har ikke gjort eller tatt noen ting..
    Legen sa noe om at det muligens kom i forbindelse med fødsel..husker ikke hva han sa om det da *ler*

Men jeg skjønner ikke helt. Prøvene jeg fikk svar på idag, var dårligere enn de forrige prøvene...og det selv om jeg har begynt på medisiner. Burde ikke prøvene ikke være FULT SÃ… dårlig? Hvis du skjønner?

Takk for svar

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    18

Standard

Sorry, trykka 2 ganger jeg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei krapylet
    hb er "blodprosenten din - og den er ok.
    s-en først betyr at målingen gjøres i serum. (b-blod, u-urin)
    tsh er et hjernehormon som ikke deltar i stoffskiftet, men som tolkes slik at det viser hva din hjerne synes om stoffskiftet akkurat nå. Eller rettere sagt hva hypotalamus synes om antallet thyroxiner i blodet ditt. Hvis det blir for få thyroxiner må kjertelen stimuleres til å lage flere, og da produserer hjernen mer tsh - er det for mye blir tsh liten og kan gå mot null.
    Variasjoner i denne verdien kjenner du ikke noe til i kroppen, men T4 og T3 styrer mange kroppsfunksjoner så disse er de viktigste. Tsh-verdien kan være til hjelp for å "grovstille" dosen din. Finstilling av dosen finnes det ikke blodprøver som kan hjelpe deg med. Det er synsing og prøving du må drive med på egenhånd hvis du er av den typen som er dosekritisk.
    Et lite tips : m betegner verdien milli - feks milligram som er et tusendels gram. µ betegner verdien micro - feks microgram og er et milliontedels gram. µ - tegnet frmkommer ved å trykke ned Ctrl og Alt - tastene og så trykke på M-tasten. Her må en ha tunga i munnen
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Hva står forkortelsene på blodprøvene for?
    Av Stina i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 01-09-07, 10:56
  2. Svar: 16
    Siste melding: 19-06-06, 20:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •