Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    13

Standard NOE må jo ha utløst at noe gikk feil i kroppen

Jeg er så nysgjerrig på hvorfor jeg har utviklet hypo..Noe må jo ha utløst at noe gikk feil i kroppen!! (Ingen i fam. har hatt problemer med det) Jeg skjønner at det nok vanskelig å si noe for sikkert i og med at det er så sammensatt og ikke minst lite forsket på enda.. Jeg er også nysgjerrig i forhold til at jeg kanskje klarer å rette opp noe(i og med at det ikke er så alvorlig) F.eks. dersom jeg mangler noe mineraler/vit. i kroppen.

Det eneste jeg kan tenke meg at jeg skulle fått hypo av er følgende:

- Jeg har ikke spist kjøtt de siste 14 årene og har hatt et rimelig ensidig kosthold. jeg har mao vært veldig dårlig til å erstatte. Kanskje det er noe kjøtt kroppen trenger som har utløst det? Prøvene viste jo bl.a. at jeg manglet jod og litt div...

- En annen ting er at jeg har slitt litt med spiseforstyrrelser i kortere perioder..Altså, jeg spiste litt under gjennomsnittet kanskje og kastet opp det jeg spiste..Påvirker det hormonene/stoffskifte å fremprovosere oppkast? Eller kan det ha påvirket bukspyttkjertlene ved at jeg f.eks. var mye nær dem??

Er det noen som har noen tanker rundt det jeg skriver eller har opplevd å få hypo av det samme??
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tja...det kan muligens være noe med ujevnt blodsukker (se mit refereat fra et foredrag i kostholds-mappen her) men autoimmune sykdommer er ikke forbeholdt dem med slike i familien. andre kan få dem også.
    Har du fått målt antistoffene?

Vegetarianer--kanskje soya har trigget dine antistoffer, det er en mengde websider om dette der ute.
    Og elaine Moore har mer om hva som trigger antistoffer, de som er hyper er noen ganger mer opptatt av dem enn os som bare er hypo. Hos dem kan ting som trigger antistoffer trigge en hel ny episode med hyper.
    Det kan være røyk, jod, soya, gluten, MSG, Aspartam, forurensning, poteter og tomater, allergier generelt og stress og forkjølelser og ulykker og mer.

Velkommen hit forresten.

nora

Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    13

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Har du fått målt antistoffene?
    Jeg har ikke mye anit-stoffer..

Vegetarianer--kanskje soya har trigget dine antistoffer, det er en mengde websider om dette der ute.
    Nå har jeg ikke spist noe soya mens jeg har vært vegetarianer.
    Og elaine Moore har mer om hva som trigger antistoffer, de som er hyper er noen ganger mer opptatt av dem enn os som bare er hypo. Hos dem kan ting som trigger antistoffer trigge en hel ny episode med hyper.
    Det kan være røyk, jod, soya, gluten, MSG, Aspartam, forurensning, poteter og tomater, allergier generelt og stress og forkjølelser og ulykker og mer.
    Men disse tingene trigger anit-soffer hos hyper, ikke hypo?Og med det mener du at det blir produsert mer anit-stoffer som igjen gjør at..?
    Velkommen hit forresten.

nora
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De samme tingene trigger antistoffer hos hypo også, ikke bare hyper.
    Jeg blir syk av jod, for eksempel, og mange andre også. Jeg tar vitaminer uten jod. Men jeg unngår ikke fisk totalt.
    Mange reagerer på soya når de er hypo, og i amerika er det soya i mye mat, også i vitamintabletter. De gjør da en prøve, unngår soya i et par mnd og så prøver med soya igjen og ser hva som skjer. Vi her er heldigvis ikke så belemret med soya i alskens mat.

Kanskje det var noe stress som utløste det hos deg, eller noe annet på listen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei Ellen.

Jeg vet ikke om det er det samme som utløser Hypo og Hyper, men jeg ble hyper av ett P-pille slag med for mye hormoner. Fra jeg var 16 til jeg var 22 skiftet jeg hele tiden slag til noe med mere hormoner i hver gang for å holde mensen i sjakk. Husker ikke hva det slaget jeg jeg byttet til siste gangen heter, men det var da jeg fikk "tilslaget ", kan du si.

Legen min den gang var ikke enig med meg i att det var p-pilleslaget som gjorde meg Hyper, men det er Mr Oftebro.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

P-piller trippet meg over, var litt hypo før lenge men hadde det greit men så var det soyamelk pluss p-piller som dyttet meg over, samt en mindre bilkrasj.
    (tåler ikke melk, derfor soyamelk den gangen)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei Ellen ;)

Når du ønsker å finne årsaken til at du har utviklet hypotyreose, så håper jeg ikke at det er for å evt. klandre deg selv. Hele livet må vi foreta valg, av og til velger vi ikke alltid det beste, men det meste av tiden gjør vi jo så godt vi kan med den kunnskapen og de ressursene vi har.

Når det gjelder at det ikke er noe i familien din, så er vel ikke det helt sikkert? Man kan ha mange slags sykdommer latent i genene, uten at de noen gang utvikles. Så kan de bryte ut ved ulike belastninger, som f.eks. en fødsel, en infeksjon, en traumatisk opplevelse m.m.

Men det er jo veldig fornuftig av deg å undersøke om det er mulig å rette opp noe av ubalansen med diverse kostråd. Her inne kommer det jo da også mange tips om hva som kan være gunstig og ugunstig for stoffskiftet.

Lykke til ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Til Ellen

Ser at du leter etter svar på hvorfor du fikk hypotyrose. Det er ikke så rart for det er vanlig å tenke slik når man får en sykdom. Kanskje spesielt en kronisk sykdom. Jeg tror det også er viktig å noen ganger måtte akseptere at det ikke er alt man får svar på og at man bare må leve best mulig med sykdommen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Har også tenkt litt tilbake på hva som kan ha utløst stoffskifteproblemene og jeg har et par "hypo- teser" om hvorfor

1 Pga en hard setefødsel. Fikk etter få måneder den første vitiligoflekken og regner med at det allerede den gangen var noe som var kommet i ulage....

2 At det har vært noe utslipp av atomavfall (eller hva det kalles... ) en gang på 50 tallet da jeg vokste opp på vestlandet. Har lest at flere har antydet den teorien.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Standard Sv: NOE må jo ha utløst at noe gikk feil i kroppen

Sitat Opprinnelig skrevet av Ellen Vis post
    Jeg er så nysgjerrig på hvorfor jeg har utviklet hypo..Noe må jo ha utløst at noe gikk feil i kroppen!! (Ingen i fam. har hatt problemer med det) Jeg skjønner at det nok vanskelig å si noe for sikkert i og med at det er så sammensatt og ikke minst lite forsket på enda.. Jeg er også nysgjerrig i forhold til at jeg kanskje klarer å rette opp noe(i og med at det ikke er så alvorlig) F.eks. dersom jeg mangler noe mineraler/vit. i kroppen.

Det eneste jeg kan tenke meg at jeg skulle fått hypo av er følgende:

- Jeg har ikke spist kjøtt de siste 14 årene og har hatt et rimelig ensidig kosthold. jeg har mao vært veldig dårlig til å erstatte. Kanskje det er noe kjøtt kroppen trenger som har utløst det? Prøvene viste jo bl.a. at jeg manglet jod og litt div...

- En annen ting er at jeg har slitt litt med spiseforstyrrelser i kortere perioder..Altså, jeg spiste litt under gjennomsnittet kanskje og kastet opp det jeg spiste..Påvirker det hormonene/stoffskifte å fremprovosere oppkast? Eller kan det ha påvirket bukspyttkjertlene ved at jeg f.eks. var mye nær dem??

Er det noen som har noen tanker rundt det jeg skriver eller har opplevd å få hypo av det samme??
    Mangel på noen spesifikke B-vitaminer kan gjøre at stoffskiftet ikke fungerer normalt. Så du kan jo lese litt om alle de forskjellige b-vitaminene for å sjekke om du får i deg mat som inneholder de. Stress kan også føre til hypothyreose. Det er flere i familien min med Hashimoto hypothyreose. Jeg har også hypo, men ikke Hashimoto. Jeg har derfor ikke den arvelige, men sannsynligvis den som utløses av stress. Jeg har også hatt spiseforstyrrelser og er nå vegetarianer.

Hvordan fant du ut at du manglet jod?
    Ny og forvirret hypo... Maikas dagbok

Lignende tråder

1. Hva kan muligens være FEIL ??????
    Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-11-07, 16:38
  2. Kan leger ta feil?
    Av annki i forumet Hos legen
    Svar: 13
    Siste melding: 25-09-07, 13:14
  3. Feil diagnose...