Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 33
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    24

Standard Fremdeles normale prøvesvar......

Hei igjen.

Da har jeg vært innom jobb og skrevet ut mine prøvesvar. Prøvene ble tatt den 2.6. Så vidt jeg kan se er alt i skjønneste orden, og er selvsagt glad for det, men hvorfor føler jeg meg ikke bra - lurer på om jeg er en hypokonder I såfall er det en ny side av meg siden jeg alltid har vært et arbeidsjern

Vel her en del av resultatene:

Neutrofile% 59% (40-75)
    Monocytter% 11% (2-14)
    Eosinofile% 5% (1-6)
    Ferritin 12 (10-167)
    Ionisert calsium 1.24 (1,10-1.34) Analysert i serum. Korrigert til pH 7.40
    S-TSH 2.60 (0,20-4,30)
    Fritt thyroksin 15 (9-22)
    Anti-TPO <50
    P-PTH 4,5 (1,1-6,8

Dette ser jo fint ut Fritt thyroksin er til og med høyere nå enn for et halvt år siden da den va 12. Får prøve å slå meg til ro at jeg er utbrent slik min lege mente jeg var. Hvis jeg får noen uker på å samle krefter på så kanskje ting retter på seg Fint hvis noen kan kommentere prøvene

baremei Gjest

Standard

Du trenger jern!

Ferritin er alt for lav, og jernmangel gir mange symptomer som kan ligne på hypo, bl.a. den overveldende trettheten, magetrøbbel osv.

Og TSH kan vel med fordel være et bittelite hakk lavere, sånn rundt 1 til 1 1/2?
    Og om FT4 går opp ett tall eller tre gjør heller ingenting, jeg føler meg ikke bra før jeg bikker 17 på samme normalområde som ditt. Ble ikke FT3 målt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Og bare en tillegg - du "avslører" at fT4 har vært lav lenge og da må den nok være høy lenge også før du merker bedring.
    Og høy er den ikke enda.
    Om det var mine prøver, så mener jeg en bitteliten doseøkning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    24

Standard

Har prøvd å finne mer informasjon om hypothyreose enn det jeg selv har av litteratur og det som står på Sonja's. Fant en artikkel på nettet hvor lav puls og vektøkning var nevnt. Har jo hørt om vektøkning, men ikke lav puls. Selv har jeg ganske lav hvilepuls på rundt 48, mens jeg har høyt blodtrykk. Målte nettopp trykket som viste 152/98 og puls på 52. Jobber som sykepleier og er vant til blodtrykk og pulsmålinger, og dette ville jeg reagert litt på

Jeg er som dere skjønner veldig opptatt å finne ut hva som feiler meg, har ennå ingen diagnose. Synes det er trist å være sykemeldt hvis dette kan behandles med medisin. Leste også om prevalensen til arvelighet, i vår familie er det flere med denne sykdommen, blant annet min mor, hennes mor, og noen søskenbarn av mamma. Så er det vekta, har lagt på meg 10 kilo de siste 5-6 årene, har i like lang tid forsøkt å gå ned i vekt, men klarer uansett bare 2-3 kilo, og det etter iherdig innsats. Andre symtomer er tretthet, slapphet, brain fog, muskelsmerter, tørr hud, hovne øyne, tar lett til tårene. Kan nevne at jeg er rundt 40 år, og at jeg aldri ble den samme etter fødsel nr. 2 for 12 år siden, og etter fødsel nr.3 for 6 år siden føler jeg at jeg har slitt. Nå er jeg faktisk sykemeldt for andre gang med diagnosen utbrent

Så at det var et opplegg i Tromsø den 23. mai ang subklinisk hypothyreose eller tidlig diagnoisering - synd jeg ikke var klar over det

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg mener å ha hørt at det går an å ha hypotyrose selv om man har normale prøvesvar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Den er litt vanskelig da cathrin.
    Det er ingen annen måte å finne det ut på enn ved tolking av prøvesvar. Dem har helt sluttet å høre hva pasienten sier og går bare etter tall på en skala.
    Og - det er det som DEM sier som gjelder.
    Hypothyeose betyr bare at det uvisst av hvilken grunn har kjertelen en lav funksjon.
    I de fleste tilfeller skyldes denne lave funksjon en thyreoditt. Altså en betennelse. Men thyreoditt sier ingenting om hvordan kjertelen fungerer.

Hvis man feks. har litt lav fT4 over lang tid, så kan dette føre til symptomer som er fullt forenlig med hypothyreose. Si at du hadde en fT4 på 21 og legen etter flere år måler 17.
    Men legene har regler å holde seg til. Enkle regler. I dette tilfellet - for enkle regler, for de kan ikke kalle det hypothyreose før verdien er under ett visst tall. Heller ikke selv om symptomene er der, og dette er et problem !
    Det underlige er jo at de ikke klarer å hanskes med et unntak - det virker som de ikke vil ?
    Det som kalles en klinisk diagnose teller ikke når labarket legges fram. Hvorfor det er blitt sånn er vel fordi at labarket er avgjørende i andre sammenhenger og ved andre sykdommer ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Thomas Schreier v rikshospitalet i Oslo mener det er like viktig med symptomene som svar på blodprøver, også når blodprøvene viser att du er "normal". Ser du bor ett stykke unna han, men kanskje du kunne ringt?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    24

Standard

Takk for takk for tipset heisann, kanskje jeg prøver å ringe han, eller sende en e-post. Det jeg har mest lyst til er å finne en løsning sammen med fastlegen min. Noen skrev at det gikk greit å prøve Levaxin i 6 mnd. uten at det gjorde noe Vil det si at hvis jeg ikke har noen effekt kan jeg slutte uten at kroppen har tatt noen skade? Har ny time hos legen i juli og da ønsker jeg å være så forberedt som mulig. Vet at ikke alle leger liker dette, men tror nok min lege vil ha forståelse for at jeg har "forsket" litt på egen hånd Hun vet at jeg ikke liker (har tid) til å være sykemeldt, og hvis jeg kan ha nytte av en liten dose thyroksin da vil jeg bli fornøyd og samfunnet vil spare penger

Bare en ting til som jeg kom på. Er det vanlig å ikke tåle alkohol ved lavt stoffskifte? Jeg for min del blir "godt i farta" av et glass rødvin. Dagen der på er jeg helt elendig. Nå har jeg nesten helt slutta å kose meg med et glass vin, men det verste av alt er at jeg er med i en vinklubb, og de siste to gangene har jeg meldt avbud :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Økt alkoholfølsomhet har jeg sett at mange melder om, så det er nok vanlig. Og at det også henger lenge i.
    Må nok ha med deg "spyttebakk" til neste møte

Men det er jo ikke bare stoffskiftet som gir disse symptomene da !
    Det er et forholdsvis stort inngripen i kroppen å tilføre et hormon - særlig hvis det er kroppslige årsaker til at det er lavt. (de finnes)
    Jeg ville nok, som foreslått, ordnet med ferritinverdien din.

Over 90% av de som får lavt stoffskifte får dette fordi immunsystemet feilreagerer og sender ut antistoffer som ødelegger kjertelen. Disse antistoffene viser seg på en anti-TPO test - og du har ikke slike.
    Derfor tror jeg det er lurt med en viss tilbakeholdenhet med å forsøke Levaxin.

Legen bør også vite om andre blodprøver som viser hvordan kroppen ellers lever under den rådende stoffskiftesituasjonen. Noen få : kolesterol, kjønnshormoner, alle elekrtolytter. Også B12 er lurt å ta med.
    Har sikkert glemt noe (slik er det jo med oss)

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    24

Standard

Takk for svar

Jeg vil selvsagt ikke begynne på en medisin hvis jeg ikke trenger det, er generelt skeptisk til bruk av medisiner, men må man så må man.....Håper det er den lave ferritin som gjør meg dårlig, men jeg har problemer med å få opp nivået siden jeg har en bløder sykdom. Nå skrev Nora i en annen tråd at et tilskudd av thyrokson kan ha innvirkning på von Willebrandt faktoren i blodet, stemmer ikke det Nora Kanskje jeg kan slå to fluer i et smekk ved å ta thyroksin :P Som dere ser klamrer meg til alle halmstrå som finnes

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. normale (?) prøvesvar, men ingen bedring..
    Av caspar i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-10-07, 15:31
  2. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  3. Fremdeles hyper ?
    Av pusur i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 06-09-06, 07:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg