Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
26-05-06, 07:31 #1
Hvordan er legene deres opplyst i forhold til stoffskifte sykdommen?
Dette var jo helt forferdelig!!!
Opprinnelig skrevet av stina21
Jeg synes det virker veldig tilfeldig om man får god hjelp eller ikke. For meg kan det også virke som om folk i store byer med gode sykehus i nærheten (større ekspertise) får bedre hjelp enn oss i "avkrokene".
Min lege sa for ikke så lenge siden at hvis han skulle se på de tingene jeg da ønsket å ta opp, så kunne han kun ha to pasienter. Altså - han hadde ikke tid til å sette seg inn i forskjellige ting m.m.
Han har tidligere vært (nesten over)ivrig til å sende meg til ulike spesialister. Jeg har da ikke visst hva jeg skulle spørre om der, så jeg har da bare blitt fulgt opp på det legen må ha skrevet i henvisningen. Nå ser jeg at dette har vært kjempedumt. Hadde vært visst nødt til å sette meg inn i tingene selv lenge før og spurt aktivt disse spesialistene om viktige ting. Men en gang har jeg gjort det - ved siste nevrologbesøk. Det hjalp jammen ingenting det heller.
Hvordan skal vi kunne gjøre det når vi er uerfarne? Vi vet jo ikke hva vi skal spørre om, eller fortelle dem osv. Det må da være legenes jobb å følge pasientene opp på en ansvarlig måte, selv om det i dagens Helse-Norge ikke alltid ser slik ut.
Opprinnelig skrevet av stina21
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
26-05-06, 16:25 #2
Legen min vet ikke mye om lavt stoffskifte. Har erfaring med to leger fordi det har kommet en vikar nå. Den første legen som nå har permisjon sa at jeg ville ha normalt stoffskifte etter 3 dager med medisin. Det stemte nå slett ikke. Jeg brukte Levaxin i 8 måneder uten effekt. Ikke fulgte legen med på prøvene heller, en stund hadde jeg for høyt stoffskifte i en måned fordi legen ikke hadde sjekket prøvene som var tatt. :evil: Da måtte jeg slutte med medisin, ble syk og stoffskifte ble kjempelavt og jeg var sykemeldt en hel måned. Nå har jeg bestemt meg for å prøve Armour. Legen kjente ikke til det og det er greit nok, men han vil ikke lese om det heller. Han har sagt at det er i m ot hans råd at jeg bruker Armour, og vil selvsagt ikke skrive ut resept på det. Så nå må jeg bestille det fra utlandet. Medisinene er dyre nok i seg selv, hadde hjulpet om legen hadde vært mer sammarbeidsvillig. :x
-
26-05-06, 18:46 #3
Står om behandling med Armour i Thyra-bladet som kom i posten i dag. Intervjuv med Lars Omdal. Kanskje det kan være hjelp i å ta dette med til legen? Positiv omtale av Armour-behandling iallefall.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
26-05-06, 19:49 #4
Sv: Hvordan er legene deres opplyst i forhold til stoffskifte sykdommen?
Jeg synes det er viktig å samle informasjon om hva som skjer i Tromsø, fordi vi har hørt flere ille historier derfra.
Jeg synes det er en sak for thyreoideaforbundet, enten sentralt eller lokalt.
Det var noen hsitorier på noen av de gamle versjonene av forumet her.
Og Rolf Jorde synes ikke det er særlig viktig å behandle mennesker med en TSh på 3 eller 4 eller 5.
Dette med at de bare kaller en inn etter omtrent 1 åretter en operasjon hvor de fjerner kjertelen er ikke særlig helsefremmende for en pasient. man blir jo bra hypo allerede etter en måned tør jeg hevde.
Noen burde røske opp i hele mentaliteten om stoffskiftebehandling i Tromsø mener jeg.
Og når legen sendr pasientene til endokrinolog der oppe, kommer pasienten tilbake fra endokrinlogen med beskjed om at hun ikke skal behandles for hypothyreose fordi TSh bare er 3 eller 4 eller 5 eller 6 eller noe sånt.
Skal da legen gå imot endokrinologen?
En ting til , Stina. Jeg ser at du tar 300 µg levaxin om dagen og fremdeles ikke får noe særlig effekt av det.
Jeg selv trenger liothyronin i tillegg til levaxin.
Du kan jo spørre legen om du kan prøve noe liothyronin i tillegg.
Det vanlige er to kvarte tabletter om dagen, men det var en innom her som tok 300µg levaxin pluss 40(?)µg liothyronin, men det er veldig sjeldent at noen trenger så mye. Hun hadde det forresten bedre med liothyronin i tillegg.
Liothyronin kommer i 20µg og er neste 4 ganger så sterke pr µg som levaxin. De er t3, det aktive hormonet og levaxin er t4, som må omdannes til t3 plus revers t3(som er helt inaktivt).
Det er på blå resept akkurat som levaxin.
-
26-05-06, 21:05 #5
Hei. Har brukt legen min i snart 7 år, og det eneste som har skjedd på de 7årene er blodprøver og "joa, ser fine ut de!!!!" Og det har forsåvidt vært greit.
Utenom att jeg har vært sykmeldt siden januar, ble nesten ikke trodd da jeg sa jeg var i elendig form, hadde vært det siden november og hadde levd på coca-cola og kvikk-lunsj for å holde meg våken i bilen til jobb. Etter en mnd som sykmeldt fant jeg dette forumet og leste om Liothroin og Armorn. Da jeg nevnte det for legen min sa hun att hun hadde hørt om Lio, men ikke hadde tenkt på det. Armorn hadde hun aldri hørt om, men skulle lese om det til neste gang, det tok 2,5 mnd å lese om det og jeg fikk blankt avslag.
Har i det siste spurt om å bli henvist videre,men det trengtes ikke sa hun...... Og på sykmeldingen står det att jeg har en Hypothyreose som er ute av kontroll.
Og siden jeg skriver så skriver jeg litt til, var jo på ett stoffskifte møte i forrige uke, og der sa Endo`n att man skal øke Levaxin-dosen fra dagen man planlegger å bli gravid, for fosteret lager ikke Thyroxin selv før i 12-14 uke, og hvis man ikke tar nok så kan barnet i 5-6 års alderen få målbar lavere IQ. Og jeg har en gutt på 2 år som jeg fikk som Hypo, og fikk beskjed, om da jeg spurte legen om jeg kunne ta sjansen på ett barn til, att det eneste jeg måtte passe på var å ta folinsyre. Fikk ikke beskjed om å ta ekstra levaxin i det hele tatt verken før eller under graviditet.
Så konklusjonen på min lege er vel att jeg er ikke mektig imponert :evil:Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
27-05-06, 08:26 #6
JA...
nej hær i tromsø e det ikke noe morsomt å være stoffskifte syk.. for bryr lægan sæ?
Næj man e jo hypokinder i følge dem.
æ har vært på UNN (rolf jorde) 4 ganga sia æ blei operert.. å d e jo 4/5 år sia nu.. eller ska ikke lyge blei innkalt 1 gang når æ va gravid..
eneste grunn til d va vel at han sku suge mæ mere tom før pænga..
Blir bare så frustret..
legan vil jo ikke fårstå,dem vil ikke høre..
Æ e snart 22 år,å bynne å bli så frustret av å gå "syk" hele tia,e d pikande mæ ikke den ene tingen så e det den andre..
Ja har hørt flere skræmmanes historia fra tromsø..
Ka man kan gjøre med det?
-
27-05-06, 14:13 #7
Kan vi gå i samlet tropp?
Ja, stina, det er så sant som det er sagt.stina e fin som ho e,sæl om ho e fanga i en ukjennt kropp..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
27-05-06, 14:23 #8
stina ;)
Hehe ;)
Ja sammla tropp hørtes bra ut.. før hær i tromsø unne æ ingen med stoffskiftesykdomma eller andre kronsike sykdomma å være..
Man e jo bare "hypokonder".. trur faktisk ikke de legan har vært sjuk sjøl dem.. eller hadd kroniske plaga..
Men æ gjer mæ ikke.. en dag når æ har fått mere kræffta å mere overskudd.. ja da skal unn i tromsø få høre d..
Tænkte æ sku prate me st.olavshospital når æ fær dit me sønn min.. skal få årdna mæ tile oss en læge dær da.. å høre me han ang stoffskifte osv..
Føt tænk hær i tromsø så måtte sønn min vente opp til 5 mnd på å få time på barneavd.. ennu legen min hasste henviste han pga muli barne astma å noe me pussten.. emil kan plutseli slutte å pusste nesten.. nejda hær på sykhuse så ekke det så nøye.. så vi har benytta oss av frittsykehusvalg ;)
Nej la oss kjæmpe i mot de legan som ikke tar pasientan sine på alvor ;)
Ps e d noemalt me dåli hukomelse oss hypo persona?
-
27-05-06, 14:35 #9
-
27-05-06, 21:01 #10
Nei, unner ingen på Sørlandet å bli syk heller, for du blir ikke godt ivaretatt i "ingenmannsland". Så samlet tropp er litt seriøst. Gjør stoffskifteforeninga noe særlig konstruktivt for oss? Melder meg i alle fall ikke inn før jeg ser at de faktisk utretter noe - eller forsøket å utrette noe.
Min lege har vært syk selv, han har hatt prostata-kreft. Så sist gang jeg traff han, presterte han å si: "Du må være glad som ikke har kreft." Svarte at det var jeg aldeles ikke, for kreft hadde to utganger: Enten så parkerte jeg treskoene, eller så overlevde jeg. Nå har jeg gått rundt som en levende død i ufattelig mange år. Men det var feil av begge å uttale seg om hva som er best, når man ikke har følt det på kroppen. Men han begynte, så.... og han er legen, sådetså...
Stakkar, så fælt med din sønn, man blir så engestelig når de er så små og blir syke. Håper alt ordner seg. Og ta i alle fall ikke et nei for et nei når det gjelder barnet ditt. Si til dem: "Ja, da tar ikke jeg ansvaret lenger, det får du gjøre. Hva var navnet ditt igjen?" Satte fart i en legevakt-lege jeg måtte tilkalle på andres vegne en gang det.
Og bare for hjelpe både deg og Studinen vår: Joda, ganske vanlig med dårlig hukommelse hos mange. Og utenlandsk - for noen
Så tromsøsk utfordrer mine intellektuelle muligheter enormt akkurat nå.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte og allergi i forhold til mat
Av NIMA i forumet Helbred og kostholdSvar: 11Siste melding: 01-12-10, 23:50 -
Hvordan var veien deres til diagnose?
Av Evita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 28-10-08, 22:34 -
Hvordan fungerer magen deres? Litt ufine detaljer!
Av marge i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 23Siste melding: 11-03-07, 10:11 -
Hvordan virker FT3 på formen deres?
Av Trygve i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-12-06, 17:30 -
hvordan gi andre innsikt om sykdommen sin?
Av Lissa i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 13-11-06, 12:53
Svar med sitat
Bokmerker